wtorek 21 sierpnia 2018 imieniny Joanny, Kazimiery i Rajmunda 1975 - Zmarł Adolf Dymsza
Do końca roku pozostało: 0 dni
Historia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Archiwum odpowiedzi eksperta

Chciałabym dowiedzieć się, na czym polega ideologia renesansowa?

Chciałabym dowiedzieć się, na czym polega ideologia renesansowa?

Sandro Botticelli, Portret młodego mężczyzny, 1483, National Gallery of Art, Waszyngton     Zacznijmy od tego, co to jest renesans. Historycy sztuki mają zwyczaj dzielić historię sztuki europejskiej na epoki, w których panowały rozmaite style. Mówimy więc o sztuce romańskiej, gotyckiej, renesansowej, barokowej, klasycystycznej itp. Każdy z tych stylów miał jakieś specyficzne cechy odróżniające go od innych. Jeżeli na przykład mówimy o stylu renesansowym w architekturze, mamy na ogół na myśli przewagę linii poziomych nad pionowymi, upodobanie do budowli tworzonych na planie centralnym (okrągłych albo kwadratowych, nie podłużnych), częste stosowanie kopuły (głównie w budowlach kościelnych) oraz łuku półokrągłego (jako zwieńczenie okien oraz w sklepieniach). Architektura renesansowa miała oddziaływać na widza harmonią i rytmicznością, przemyślaną kompozycją i eleganckimi proporcjami. Podobnie malarstwo renesansowe odznaczało się harmonijną kompozycją i spokojnym nastrojem. Te wszystkie cechy łatwo zauważyć, kiedy porównamy sztukę renesansu ze sztuką gotyku. Budowla gotycka jest smukła, jakby wyciągnięta ku górze, dominuje łuk ostry – zarówno w oknach, jak i w sklepieniach. Budowniczy gotyckiego kościoła chciał kierować wzrok wiernych ku górze, ku Niebu. W renesansie wszystko uległo zmianie.

     Tak więc w dziedzinie historii sztuki wszystko jest – przynajmniej na pozór – łatwe. Później jednak pojęcie renesansu zostało przejęte przez historyków kultury i filozofii, którzy starali się pokazać, że renesans nie tylko był stylem w sztukach plastycznych, ale że istnieje także coś takiego jak ideologia renesansu. Wtedy dopiero zaczęły się problemy, bowiem w epoce renesansu żyło bardzo wielu myślicieli o różnorodnych poglądach i trudno jest sprowadzić ich idee do jednej wspólnej dla wszystkich ideologii.
     Gdybyśmy jednak chcieli spróbować, na początek trzeba by wyjaśnić samą nazwę. Pochodzi ona od łacińskiego czasownika renascere, co miało oznaczać „odrodzić” (stąd polskie odrodzenie). Chodzić może albo o odrodzenie antycznej kultury, albo – w szerszym rozumieniu – o odrodzenie prawdziwej, niezafałszowanej nauki i wiedzy o człowieku. W obu przypadkach chodziło o przeciwstawienie się średniowieczu, traktowanemu przez ludzi renesansu jako okres ciemnoty i upadku rozdzielający dwie epoki rozkwitu – starożytność i właśnie renesans. Idea odrodzenia to pierwszy element ideologii renesansu.

Sandro Botticelli, Portret młodej kobiety, ok. 1469, Staatliche Museen, Berlin     Drugim bardzo ważnym elementem jest koncepcja tzw. humanizmu. Termin, pochodzący od łacińskiego homo (człowiek), oznaczał postawienie spraw ludzkich w centrum zainteresowań. Jest to jednak formułka tak ogólnikowa, że humanistami mogli zwać się ludzie o najróżniejszych poglądach. Humaniści z pogardą wyrażali się o średniowieczu, starając się zerwać z panującą wtedy filozofią scholastyczną. Z kolei swe przywiązanie do antyku manifestowali poprzez dążenie do odrodzenia klasycznej łaciny z czasów Cycerona (łacinę średniowieczną uważali za zepsutą i barbarzyńską), a także tworzenie dzieł literackich na wzór literatury starożytnej. Niektórzy humaniści pisali w klasycznej łacinie, uważając języki narodowe za barbarzyńskie, inni przeciwnie – starali się rozwijać poezję w językach nowożytnych, w nich pisząc fraszki, ody, satyry, tragedie i inne gatunki utworów popularnych w starożytności, a lekceważonych w średniowieczu. Warto przy tym pamiętać, że humanizm był ruchem bardzo elitarnym i nie miał niczego wspólnego z demokracją – swe zainteresowanie sprawami ludzkimi humaniści łączyli z wielką pogardą dla „gminu”. Najbardziej odpowiadała im sytuacja, w której mogli pozostawać na służbie jakiegoś księcia, pisać panegiryki na jego część i korzystać z jego opieki.

     Trzeci element czegoś, co moglibyśmy określić mianem ideologii renesansowej, to neoplatonizm rozumiany jako postawa filozoficzna. Znowu mamy do czynienia z reakcją na poglądy wieków średnich, bowiem w późnym średniowieczu za największego filozofa uchodził wielki myśliciel starożytnej Grecji – Arystoteles, filozof niezwykle racjonalistyczny, przywiązujący dużą wagę do logicznego toku myślenia. Z tego też powodu i filozofia średniowieczna (scholastyka) dbała o precyzyjny i logiczny tok wykładu, w drobiazgowy sposób zastanawiała się nad znaczeniem poszczególnych słów, nie dbając o literacką formą. Humaniści odrzucili zarówno scholastykę, jak i Arystotelesa. Zwrócili się natomiast do innego wybitnego filozofa starożytnej Grecji – Platona. Myśliciel ten, zresztą nauczyciel Arystotelesa, stworzył naukę o ideach, obiektywnie istniejących pierwowzorach wszelkich przedmiotów, z którymi się stykamy (np. każdy stół jest tylko nieudolnym odwzorowaniem idei stołu). Humaniści przejęli tę naukę wraz z licznymi z późniejszymi przeróbkami, co jest o tyle ważne, że oznaczało odejście od średniowiecznego racjonalizmu i torowało drogę magii, alchemii i astrologii. Często – zwłaszcza w pracach popularnych – możemy spotkać stwierdzenie, jakoby magia, alchemia czy astrologia były zabobonami typowymi dla średniowiecza. Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Owszem, istniały one w średniowieczu, ale pozostawały na marginesie kultury tej epoki – właśnie dzięki dominacji arystotelizmu. Złotym wiekiem dla magii, astrologii i alchemii stać się miała epoka renesansu, a jednym z głównych powodów tego stanu rzeczy było przejęcie neoplatońskiej filozofii.

     Czwartym wreszcie, a przy tym nie mniej ważnym elementem myśli renesansowej było kompromisowe podejście do kwestii konfliktów religijnych. Większość humanistów była ludźmi religijnymi, którzy jednak mało przejmowali się szczegółami teologicznymi. Wielu z nich starało się w czasach wojen i sporów, które były w ciągu XVI wieku następstwem reformacji, dążyć do pokoju. Wśród humanistów próbujących łagodzić religijne konflikty pierwsze miejsce zajmował jeden z najważniejszych intelektualistów renesansowej Europy – Erazm z Rotterdamu.





Komentarze + Dodaj komentarz
  • ZATRUCIA, RYśia (odpowiedzi: 0)
  • Zatrucia chyba dlatego, że świnki i inne zwierzaki chorowały, tasiemce larwy włosieńce itd. a ludzie to jedli, no to w czym problem?
  • zatruta woda, Agnieszka (odpowiedzi: 0)
  • Wez sie nie wyglupiaj tylko poczytaj sobie czym byla zatruta woda i dlaczego ludzie pili, nawet dzieci nisko procentowe piwo, albo posluchaj sobie Jedrka http://www.youtube.com/watch?v=aI68xx0ShYs&feature=relmfu
  • surowa woda :), Archeolog/Protohistoryk (odpowiedzi: 0)
  • "Ponieważ nie myto owoców ani nie gotowano wody, występowały częste zatrucia i zakażenia układu pokarmowego." - a skąd takie wyssane z palca przypuszczenia? Zatrucia były wynikiem spożywanie chociażby nadpsutego mięsa i ogólnemu problemowi z higieną, surowa woda nie ma nic z tym wspólnego. W owych czasach nie było skażenia chemicznego, ani kwaśnych deszczy, po cóż miała być gotowana znakomitej jakości woda, bogata w minerały z pobliskiego strumienia lub studni? A w ogóle skąd są te źródła o zatruciach i "zakażeniach" układu pokarmowego? Poproszę o przedstawienie bibliografii, chętnie zrobię kwerendę.
  • aluzja do eksperta od historii, A. S. (odpowiedzi: 1)
  • Ta strona jakby zamarła, a nawet ekspert nie odpisuje na pytania.
  • Alamut i Raszid ad-Din, Pat (odpowiedzi: 1)
  • Jeśli Raszid ad-Din as-Sinan to Starzec z Gór, a Alamut jest doliną (rzeką) w górach Alborz i to w nich mieścił się rajski ogród, to co mają ze soba wspólnego??? Przecież Raszid rządził w Syrii, w twierdzy Masyaf, a Alborz to góry Iranu.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl