poniedziałek 17 czerwca 2019 imieniny Laury i Marcjana 1696 - Zmarł Jan III Sobieski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Historia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Między nami jaskiniowcami, czyli pierwsza transakcja handlowa
Między nami jaskiniowcami, czyli pierwsza transakcja handlowa

Między nami jaskiniowcami, czyli pierwsza transakcja handlowa

Hasło programowe: Życie ludzi w czasach najdawniejszych
Poziom: I klasa gimnazjum
Autor: Iza Woźniak


CELE

  • Wiedza:
    - jak wyglądało życie codzienne ludzi w epoce jaskiniowej;
    - związki między przyrodą a życiem ludzi pierwotnych;
    - organizowanie się pierwszych społeczności ludzkich.

  • Umiejętności:
    - wyobrażanie sobie sytuacji historycznych;
    - stawianie się w sytuacji ludzi pierwotnych i rozwiązywanie problemów życiowych.

  • Postawy:
    - postawa twórcza i aktywna;
    - rywalizacja źródłem postępu.

METODY

  • Praca w grupach
  • Dyskusja
  • Metoda czynnościowa - aktywizująca
  • Ćwiczenia praktyczne - symulacja historyczna

KLUCZOWE POJĘCIA

  • Ludzie pierwotni
  • Życie gromadne
  • Narzędzia ludzi jaskiniowych

CZAS: 1 lub 2 godziny lekcyjne

MATERIAŁY POMOCNICZE

  • Albumy i ryciny historyczne
  • Farby, flamastry, pasta do zębów, papier szary, gazety
  • Szmaty, skóry, sznury, kije, kamienie, puszki


PRZEBIEG LEKCJI
I. Postawienie problemu i przydział zadań

II. Wyobrażamy sobie, że klasa to jaskinia, a uczniowie - jej mieszkańcami. Nauczyciel dzieli losowo lub w inny sposób klasę na 5 grup i daje do dyspozycji uczniów zgromadzone wcześniej materiały pomocnicze. Po krótkiej dyskusji na temat dostosowania jaskini do potrzeb jej mieszkańców następuje przydział zadań grupom:
1. jaskiniowa kuchnia i jadalnia;
2. miejsce odpoczynku, sypialnia;
3. ochrona wejścia do jaskini przed intruzami, system ostrzegawczy;
4. maskowanie jaskini dla zewnętrznych obserwatorów;
5. jaskiniowy wystrój wnętrza, twórczość artystyczna.

IV. Praktyczne wykonanie zadań

V. Uczniowie realizują w grupach swoje pomysły z wykorzystaniem wszystkich dostępnych w klasie materiałów. Klasa staje się symulowaną jaskinią.

VI. Dyskusja nad rezultatami pracy poszczególnych grup

VII. Spojrzenie historyczne na przełomy cywilizacyjne w dziejach człowieka - jaskinia pierwszym domem, powstawanie pierwszych wspólnot jako zalążków plemion i narodów. Refleksja nad rolą przedsiębiorczości i motywacjami w życiu człowieka. Pierwsze działania ekonomiczne (oszczędzanie energii mięśni); pierwsza broń i narzędzia pracy, wspólne działanie w grupach i podział zadań, wykorzystywanie lepszych pomysłów i wydajniejszych narzędzi.

VIII. Podsumowanie lekcji przez nauczyciela i autoocena działań uczniów

UWAGI: Pod koniec lekcji uczniowie weryfikują swoje wyobrażenia o życiu ludzi pierwotnych z aktualnym stanem wiedzy historycznej.





Komentarze + Dodaj komentarz
  • anonimy, anonim (odpowiedzi: 0)
  • co to ma być?? jakies h...........
  • nic, anonimka :D (odpowiedzi: 0)
  • wydaje mi sie że to sie może przydać ale nawet tego nie przeczytałam :) ale jest git i cool :) :) :D :D :D :D :) :) :) :) :*:*
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl