czwartek 27 czerwca 2019 imieniny Maryli i Władysława 1952 - Urodził się Bogusław Linda
Do końca roku pozostało: 0 dni
Historia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Osiągnięcia Starożytnych Rzymian

Wstęp

Cele lekcji:

- uczeń zna/pamięta:

  • pojęcia: Koloseum, Panteon, Forum Romanum, akwedukt, łuk triumfalny, termy (łaźnie), bazylika, limes, kodeks, kodyfikacja, Prawo XII Tablic, Kodeks Justyniana, historiografia
  • imiona rzymskich poetów (Horacy, Owidiusz, Wergiliusz), filozofów (Seneka, Marek Aureliusz) i historiografów (Tacyt, Liwiusz)
  • imiona wybranych bogów rzymskich i ich greckie odpowiedniki

- uczeń rozumie:

  • wymienione pojęcia,
  • wpływy greckie w kulturze rzymskiej w dziedzinie filozofii, literatury, religii, architektury,
  • znaczenie procesu hellenizacji Rzymu i romanizacji prowincji,
  • rzymskie sentencje prawnicze.
- uczeń potrafi:
  • wskazać, w których dziedzinach Rzymianie byli naśladowcami, a w których wnieśli twórczy wkład,
  • scharakteryzować oryginalne osiągnięcia cywilizacyjne Rzymian - prawo rzymskie (Prawo XII Tablic, Kodeks Justyniana), osiągnięcia budowlane (drogi, mosty, łuki triumfalne, łaźnie, amfiteatry, sklepienia łukowe, wodociągi, linie umocnień na granicach),
  • rozpoznać na ilustracjach zabytki architektury i sztuki rzymskiej;
  • dostrzec trwałość kultury rzymskiej, jej kontynuację i ciągłość w chrześcijańskiej Europie,
  • efektywnie współdziałać w zespole.

 

Metody pracy:

  • praca pod kierunkiem (wykonywanie zadań w karcie pracy),
  • praca ze źródłem,
  • opis,
  • pokaz,
  • elementy dyskusji.

   

Formy pracy:

  • praca w grupach zadaniowych,
  • praca zbiorowa,
  • praca indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:

  • Podręcznik do historii kl. I gimnazjum: G. Kucharczyk, P. Milcarek, M. Robak, Przez tysiąclecia i wieki. Cywilizacje starożytności i średniowiecza, WSiP, s. 113-119 (rozdział 18. Cywilizacja rzymska),
  • karta pracy,
  • Słownik wyrazów obcych (hasło cywilizacja, historiografia, kodeks, kodyfikacja, bazylika),
  • Słownik kultury antycznej lub Mała encyklopedia kultury antycznej [hasło Prawo XII Tablic, Kodeks Justyniana (Corpus iuris civilis), biogramy Tacyta i Liwiusza],
  • Encyklopedia Larousse Gallimard. Odkrycia młodych, nr 20: Republika rzymska (rozdział Obfitość bogów, s. 320).

 

Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne





Komentarze + Dodaj komentarz
  • Re:), Weronika :** (odpowiedzi: 0)
  • Dziękuje bardzo mi to pomogło:) pozdrawiam:***
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl