czwartek 20 czerwca 2019 imieniny Bogny, Bożeny i Diny 1793 - Urodził się Aleksander Fredro
Do końca roku pozostało: 0 dni
Historia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Program innowacyjny z historii dla kl. IV szkoły podstawowej

Wstęp

Wielu teoretyków i większość nauczycieli historii od dawna dostrzega konieczność zmian programowych. Reforma systemu oświaty w Polsce stworzyła okazję do określenia na nowo miejsca historii i wiedzy o społeczeństwie w wychowaniu i edukacji młodego pokolenia przełomu wieków.
Dla każdego światłego człowieka oczywiste jest, że historia magistra vitae est, więc odgrywa bardzo ważną rolę w procesie kształtowania osobowości dzieci i młodzieży. To przede wszystkim na tych lekcjach, obok przekazywania wiedzy, wpajamy młodemu pokoleniu podstawowe wartości humanistyczne i patriotyczne. Pamiętać musimy jednak o tym, że początek edukacji historycznej przypada na koniec młodszego wieku szkolnego, kiedy myślenie abstrakcyjne oraz orientacja czasowa i przestrzenna zaczynają się dopiero kształtować. Biorąc pod uwagę wiek dziecka i wprowadzenie historii i społeczeństwa jako nowego przedmiotu, klasę IV należy potraktować jako etap propedeutyczny. Wybór treści dokonany powinien zostać w ten sposób, aby wzbudzić zainteresowanie przedmiotem. Powinniśmy starać się wprowadzić dziecko w świat historii, doprowadzić do poszukiwań ucznia w obszarze mu najbliższym: rodzinie, społeczności lokalnej, regionie. Poznanie rodzinnych źródeł historycznych, pamiątek, zabytków własnego regionu, legend z nim związanych przyczyni się do tego, że dziecko kształtować będzie rozumienie historii i jej struktur, nie zatracając jednocześnie holistycznego obrazu świata, a także swojego miejsca w nim.
W prezentowanym programie zastosowano ujęcie zintegrowane, które obejmuje historię i elementy wiedzy o społeczeństwie oraz liczne odniesienia do ścieżek edukacyjnych:

  1. wychowanie do życia w społeczeństwie: wychowanie do życia w rodzinie, edukacja regionalna, wychowanie patriotyczne i obywatelskie,
  2. edukacja czytelnicza i medialna,
  3. edukacja ekologiczna.
Program, który jest dostosowany do możliwości intelektualnych dziecka, zapewnia osiągnięcie celów edukacyjnych określonych w zatwierdzonej w dniu 15 lutego 1999 roku „Podstawie programowej kształce-nia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów”.
Program „Historia i społeczeństwo z elementami regionalistyki” powinien być realizowany w oparciu o podręcznik wydawnictwa ARKA pt. „Dzień dobry historio!” autorstwa Wiesławy Surdyk-Fertsch i Bogumiły Szeweluk-Wyrwy oraz przygotowane przez nauczyciela materiały dotyczące historii regionalnej. Pamiętać przy tym należy o zachowaniu należytych proporcji pomiędzy ścisłymi ramami programowymi a własną inwencją nauczyciela.
Warunkiem koniecznym dla pełnego zrealizowania programu jest przeznaczenie na tenże przedmiot 3 godzin tygodniowo.





Autor: mgr Maria Rokosz
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl