środa 24 września 2014 imieniny Gerarda i Teodora 1821 - Urodził się Cyprian Kamil Norwid
Do końca roku pozostało: 98 dni
Historia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Roman Dmowski i Józef Piłsudski w dziejach państwa polskiego - sukcesy i porażki
Roman Dmowski i Józef Piłsudski w dziejach państwa polskiego - sukcesy i porażki

Roman Dmowski i Józef Piłsudski w dziejach państwa polskiego - sukcesy i porażki

Temat: Roman Dmowski i Józef Piłsudski w dziejach państwa polskiego
– sukcesy i porażki

Poziom: III kl. LO
Autor: Teresa Polenceusz

Temat do zrealizowania po omówieniu okresu II Rzeczypospolitej w liceum ogólnokształcącym. Lekcja ma służyć prezentacji wybitnych jednostek oraz określeniu ich roli w dziejach narodu i państwa.
Na realizację tematu należy przeznaczyć dwie jednostki lekcyjne.

Metoda:
– praca w grupach zadaniowych,
– dyskusja punktowana.

Środki dydaktyczne:

  1. regulamin obrad (materiał pomocniczy nr 1),
  2. arkusz porównawczy (materiał pomocniczy nr 2),
  3. arkusz oceny (materiał pomocniczy nr 3),
  4. portrety Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,
  5. plakaty, hasła, cytaty,
  6. podręczniki, lektura uzupełniająca do wyboru:
    J. Faryś, „Piłsudski i piłsudczycy. Z dziejów koncepcji polityczno-ustrojowej 1918–1939”,
    Szczecin 1991,
    J. Krasuski, „Między wojnami. Polityka zagraniczna II Rzeczypospolitej”, Warszawa 1985,
    P. Łosowski, „Polska w Europie i świecie 1918–1939”, Warszawa 1990,
    J. Pajewski, „Budowa II Rzeczpospolitej 1918–1926”, Kraków 1995,
    A. Garlicki, „Józef Piłsudski”, Warszawa 1990,
    A. Garlicki, „Pod rządami Marszałka”, Warszawa 1994,
    W. Suleja, „Józef Piłsudski”, Wrocław 1995,
    D. i T. Nałęcz, „Józef Piłsudski – legendy i fakty”, Warszawa 1986,
    A. Micewski, „Roman Dmowski”, Warszawa 1971,
    R. Wapiński, „Roman Dmowski”, Lublin 1988,
    K. Kawalec, „Roman Dmowski”, Warszawa 1996,
    B. Urbankowski, opr. J. Piłsudski, „Myśli, mowy i rozkazy”, Warszawa 1989.


Cele
Po lekcji uczeń powinien:
  1. poprawnie definiować pojęcia: polityk, walka zbrojna, walka dyplomatyczna, suwerenność, niepodległość, patriotyzm, mąż stanu,
  2. rozpoznawać różne postawy i działania Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego oraz związki z ich programami,
  3. określić podobieństwa i różnice w działalności Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,
  4. wskazać na podstawie działalności obu polityków stopień realizacji proponowanej przez nich wizji państwa polskiego w okresie międzywojennym,
  5. ocenić rolę wybitnych jednostek na podstawie działalności Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,
  6. posiąść umiejętność dyskutowania i przekonywania do własnych poglądów.


Czynności przygotowawcze do lekcji.
  1. Na tydzień przed lekcją zapoznaj uczniów z tematem.
  2. Zaproponuj uczniom udział w debacie z udziałem 2 grup (od 5 do 7 osób), które zaprezentują informacje na temat Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego wg następujących zagadnień:
      • informacja o życiu i działalności Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,
      • wizja państwa w poglądach Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,
      • udział w tworzeniu niepodległego państwa polskiego,
      • Roman Dmowski i Józef Piłsudski w świadomości współczesnych Polaków.
      Uczniowie, przygotowując się do lekcji, powinni wykorzystać wiedzę uzyskaną w czasie omawiania okresu międzywojennego oraz zapoznać się z wybraną lekturą.

  3. Zaproponuj również przygotowanie plakatów, ulotek, haseł, które wzbogacą dyskusję.
  4. Powołaj trzech sekretarzy, których zadaniem będzie dokonanie oceny biorących udział w dyskusji. Zaproponuj kształt karty oceny (materiał pomocniczy nr 3).
  5. Przedstaw zasady, które będą uwzględnione w regulaminie obrad. Regulamin może być opracowany z udziałem nauczyciela i sekretarzy (materiał pomocniczy nr 1).


Przebieg lekcji.
Przygotuj salę do lekcji:
  • Umieść portrety obu polityków w widocznym miejscu.
  • Poproś uczniów o zajęcie właściwych dla nich miejsc.
  • Uczniowie biorący udział w dyskusji siedzą naprzeciw siebie.
  • Sekretarze dokonujący oceny (materiał pomocniczy nr 3) zajmują miejsce przy oddzielnym stole. Każdy sekretarz wypełnia oddzielny arkusz, a następnie sumuje się punkty.
  • Uczniowie niebiorący udziału w dyskusji stanowią publiczność.


I. Wprowadzenie.
  1. Dokonaj krótkiego wprowadzenia do tematu.
  2. Zapisz temat na tablicy: Roman Dmowski i Józef Piłsudski w dziejach państwa polskiego – sukcesy i porażki.
  3. Podaj i zapisz zagadnienia na tablicy:
    1. informacja o życiu i działalności Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,
    2. wizja państwa w poglądach Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,
    3. udział w tworzeniu niepodległego państwa polskiego,
    4. Roman Dmowski i Józef Piłsudski w świadomości współczesnych Polaków.
  4. Przedstaw przygotowany wcześniej regulamin obrad i zaproponuj jego przyjęcie (materiał pomocniczy nr1 ). Regulamin umieść w widocznym miejscu.
  5. Uczniom stanowiącym publiczność rozdaj arkusze porównawcze (materiał pomocniczy nr 2) i wyjaśnij sposób sporządzenia zapisu.


II. Rozwinięcie.
  1. Poddaj pod dyskusję problem „Mąż stanu – Roman Dmowski czy Józef Piłsudski”, zapisując go na tablicy.
  2. Wyjaśnij pojęcie męża stanu. Zapytaj o rozumienie tego pojęcia przez uczniów, a następnie odwołaj się do wyjaśnienia zawartego np. w „Słowniku poprawnej polszczyzny”.
  3. Prowadź dyskusję wg zagadnień i zgodnie z regulaminem (czas dyskusji ok. 35 min.).
  4. Po zakończeniu dyskusji poproś przynajmniej 3 osoby spośród publiczności o odczytanie zestawienia (materiał pomocniczy nr 2).
  5. Zgodnie z regulaminem przeprowadź głosowanie, który z polityków – Roman Dmowski czy Józef Piłsudski – zasługuje na miano męża stanu.


III. Zakończenie.
  1. Bez względu na wynik głosowania podkreśl wielkość obu polityków i ich rolę w walce o niepodległość naszego państwa, a także ich wpływ na ukształtowanie granic Polski oraz ustroju odrodzonego państwa polskiego.
  2. Na zakończenie lekcji w uzgodnieniu z sekretarzami oceń uczestników debaty, podliczając uzyskane przez nich punkty – każdy członek zespołu może uzyskać 27 punktów (trzy razy 9 punktów) (materiał pomocniczy nr 3) – które przelicz na oceny. Oceń również osoby zabierające głos spośród publiczności.
  3. Kończąc zajęcia, podsumuj zarówno przebieg, jak i zawartość merytoryczną dyskusji.

Lekcja według tego scenariusza została przeprowadzona przez autorkę w klasie IV w XI LO im. Mikołaja Reja w Warszawie.

Materiały pomocnicze:

Materiał pomocniczy nr 1: Regulamin obrad

  1. Obrady prowadzi nauczyciel.
  2. Obrady rejestruje trzech sekretarzy, którzy będą punktować zarówno merytoryczne przygotowanie, jak i sposób prezentacji i przedstawiania poglądów.
  3. Uczniowie niebiorący udziału w dyskusji sporządzą zestawienie dotyczące sukcesów i porażek Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego.
  4. Wystąpienia uczniów nie mogą być dłuższe niż 5 min.
  5. Głosu udziela przewodniczący.
  6. Głos udzielany jest na przemian każdemu z zespołów.
  7. Uczniowie stanowiący publiczność mają prawo zabierać głos i zadawać pytania.
  8. By zabrać głos, należy podnieść rękę.
  9. Po rozpoczęciu debaty uczniowie mogą bez ostrzeżenia otrzymać punkty ujemnie.
  10. Wszyscy uczestnicy debaty zadecydują w głosowaniu, czyje argumenty przy udzieleniu odpowiedzi na postawiony problem są bardziej przekonujące.


(do ściągnięcia w formacie .pdf)

Materiał pomocniczy nr 2: Arkusz porównawczy


(do ściągnięcia w formacie .pdf)

Materiał pomocniczy nr 3: Arkusz oceny





Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl