Internet stał się codziennością, wkracza do szkół, dając możliwość pełniejszego rozwoju młodzieży. Czym tak naprawdę jest w jej oczach, jak jest przez nią postrzegany, jak wykorzystywany? Oto zagadnienia, na które zwróciłam uwagę w czasie stażu.
Ogólnoświatowa infostrada, cyberprzestrzeń, świat wirtualny to najczęściej podawane synonimy internetu. Jako system istnieje i nie da się załamać, a jego powszechność jest nie do podważenia. W jaki sposób więc nauczać, aby młodzież mądrze z niego korzystała? Zadaniem nauczyciela jest przekazanie rzetelnej wiedzy merytorycznej, omówienie mechanizmów i możliwości internetu oraz pokierowanie młodym człowiekiem tak, aby nauczyć go zmiany sposobu pracy przy jednoczesnym pozostaniu sobą. Realizacja tego zadania przy dobrze opracowanym rozkładzie materiału oraz przy wypełnieniu ciekawymi zadaniami lekcji jest stosunkowo prosta. Mogę stwierdzić, iż uczeń - kiedy nie dopuścimy do tego, aby nudził się na lekcji - nie poszukuje w sieci rzeczy nieistotnych, potrafi wyselekcjonować informacje ważne, odrzucić zbędną i nieciekawą "masę tekstową".
Zdając sobie sprawę z tego, że uczniowie korzystają z internetu nie tylko w szkole, ale głównie poza nią (co w naszym przypadku ma miejsce z uwagi na stosunkowo ubogą bazę oraz dostęp do sieci poprzez modem), na początku roku zadałam uczniom klas drugich napisanie dwóch prac z półrocznym terminem realizacji o następującej tematyce:
- "Dobre i złe strony internetu" - ocena własna ucznia.
- "WWW gimnazjalisto, zajrzyj tu" - opracowanie wraz z recenzją wykazu stron, na które warto zajrzeć.
Opracowanie drugiego tematu zaowocowało bardzo ciekawym materiałem w formie przewodników oraz specjalnie przygotowanych dla gimnazjalistów stron WWW z wykazem i omówieniem linków. Tematyka polecanych stron okazała się bardzo zróżnicowana: od stron naukowych, przydatnych w szkole (encyklopedie, poradniki, przewodniki), poprzez turystykę, sport, muzykę, do stron rozwijających hobby. Słowem, wszystkie dostarczone prace są przemyślane i ocenzurowane przez samych twórców. Za zgodą autorów przekazałam wybrane opracowania do gimnazjum w celu wykorzystania ich na zajęciach z informatyki.
Oto propozycje stron uczniów LO w Raciborzu:
(wejście do propozycji przez aktualności w gazetce szkolnej)
http://www.lo1.raciborz.ids.pl/gazeta/gazeta.html
Internet jest zwierciadłem naszych czasów, zawiera się w nim wszystko, czym żyjemy, a więc tak jak wszystko w życiu ma on swoje wady i zalety. W jaki sposób zostanie wykorzystany przez uczniów, w dużej mierze zależy to od nauczycieli. Stawianie uczniom konkretnych i przemyślanych zadań nauczy ich właściwego podejścia do internetu. Sądzę, iż zaproponowane przeze mnie tematy nadają się doskonale do realizacji w klasach licealnych. W szczególności "WWW gimnazjalisto, zajrzyj tu" ma zarówno edukacyjny, jak i wychowawczy charakter, dlatego realizowany będzie przeze mnie cyklicznie w klasach drugich.
Ponieważ internet jest zjawiskiem nieuniknionym, a przy tym fascynującym, warto poświęcać dużo czasu na odpowiednią edukację młodzieży, tak aby potrafiła ona szybko wyszukiwać pożądane informacje, zyskując w ten sposób czas potrzebny do funkcjonowania w realnej rzeczywistości.