wtorek 30 maja 2017 imieniny Feliksa i Ferydnanda 1778 - Zmarł Wolter
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Algorytm Euklidesa

Przebieg zajęć

Przebieg zajęć:

  1. Część wstępna

    1. Powitanie z uczniami.

    2. Sprawdzenie listy obecności.

    3. Nawiązanie do tematu zajęć.

  2. Część właściwa

    1. Nauczyciel podaje pewną parę liczb.

    2. Uczniowie odpowiadają na pytania:
      1. jaki jest ich największy dzielnik?
      2. jakie liczby otrzymaliśmy w wyniku rozkładu liczby na czynniki?
      3. skąd wiadomo, że te liczby są liczbami pierwszymi?

    3. Uczniowie wchodzą na stronę internetową (www.szkoly.edu.pl/gim.margonin) i wyszukuja informacje na temat liczb pierwszych:
      • co to jest sito Eratostenesa?
      • jaką liczbę nazywamy liczbą Mersenne'a?
      • ciekawostki na temat liczb pierwszych.

    4. Nauczyciel tłumaczy sposób wyznaczania NWD z zastosowaniem odejmowania.

    5. Nauczyciel dzieli grupę na zespoły 2 osobowe. Uczniowie zapisują algorytm wyznaczania NWD w postaci listy kroków.

    6. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów w razie potrzeby ukierunkowuje działania uczniów.

      Przykładowe rozwiązanie zadania:

      wyznaczanie NWD:
      1. dane są dwie liczby a i b,
      2. dopóki liczby a i b nie są sobie równe, powtarzaj krok trzeci w przeciwnym wypadku przejdź do kroku czwartego,
      3. od większej liczby odejmij mniejszą i tę większą zastąp otrzymaną różnicą,
      4. wyprowadź wynik NWD.

    7. Uczniowie porównują swoje prace.

    8. Uczniowie zamieniają listę kroków na schemat blokowy.



    9. Uczniowie testują algorytm dla danych:
      • a = 0, b = 7
      • a = - 8, b = 3

    10. Uczniowie wymieniają się spostrzeżeniami i wnioskami.

    11. Uczniowie zabezpieczają algorytm przed wprowadzeniem zera i liczb ujemnych.

    12. Budowanie algorytmu wyznaczania NWD z zastosowaniem dzielenia.

      Przykładowe rozwiązanie:

      - dane sa dwie liczby a i b,
      - dopóki a jest różne od zera powtarzaj krok 3, w przeciwnym wypadku przejdź do kroku 4,
      - r:=b mod a, b:=a, a:=r
      - wyprowadź wynik NWD.




    13. Badanie efektywności algorytmów wyznaczania NWD z zastosowaniem dzielenia i odejmowania – wnioski.

    14. Nauczyciel dzieli grupę na czteroosobowe zespoły.

    15. Zastosowania algorytmu Euklidesa.

      Znana jest następująca łamigłówka:

      Dysponujesz: dwoma czerpakami o pojemnościach 4 i 6 litrów, pustym pojemnikiem o nieograniczonej pojemności i nieograniczoną ilością wody. Podaj sposób napełnienia pojemnika 15 litrami wody, przy czym wodę z kranu możesz wlewać do pojemnika lub wylewać z niego tylko pełnymi czerpakami.


    16. Uczniowie pracują nad rozwiązaniem zadania.

    17. Prezentacja rozwiązań grup – porównanie z prawidłowym rozwiązaniem.


  3. Część końcowa

    1. Ocena wkładu pracy.

    2. Podsumowanie zajęć.




Autor: Barbara Licznar
nauczycielka informatyki w gimnazjum w Wałbrzychu

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl