niedziela 17 listopada 2019 imieniny Grzegorza i Salomei 1905 - Nobel dla Henryka Sienkiewicza
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Programowanie

Definicja i metody

Programowanie to modyfikowanie, rozszerzanie, naprawianie, ale przede wszystkim tworzenie oprogramowania.

Język programowania to usystematyzowany sposób przekazywania komputerowi poleceń do wykonania.

Język programowania pozwala programiście na precyzyjne przekazanie maszynie, jakie dane mają ulec obróbce i jakie czynności należy podjąć w określonych warunkach. Języki programowania klasyfikuje się zależnie od tego, do jakiego paradygmatu lub paradygmatów programowania najlepiej się nadają:

  • imperatywne - to paradygmat programowania, który opisuje proces wykonywania jako sekwencję instrukcji zmieniających stan programu. Podobnie jak tryb rozkazujący w lingwistyce wyraża żądania jakichś czynności do wykonania, programy imperatywne składają się z ciągu komend do wykonania przez komputer. Powszechnie programowanie imperatywne uważane jest za synonim programowania proceduralnego. Programowanie imperatywne znacznie różni się od funkcyjnego czy też programowania logicznego. W tamtych paradygmatach nie istnieje pojęcie instrukcji; kładą one bardziej nacisk na to, co ma zostać wykonane, a nie w jaki sposób, co ma miejsce w przypadku programowania funkcyjnego.

  • obiektowe - to metodyka tworzenia programów komputerowych, która definiuje programy za pomocą "obiektów" - elementów łączących stan (czyli dane) i zachowanie (czyli procedury, tu: metody). Obiektowy program komputerowy wyrażony jest jako zbiór takich obiektów, komunikujących się pomiędzy sobą w celu wykonywania zadań. Podejście to różni się od tradycyjnego programowania proceduralnego, gdzie dane i procedury nie są ze sobą bezpośrednio związane. Programowanie obiektowe ma ułatwić pisanie, konserwację i wielokrotne użycie programów lub ich fragmentów.

  • funkcyjne - to będąca odmianą programowania deklaratywnego filozofia programowania, w której funkcje należą do wartości podstawowych, a nacisk kładzie się na wartościowanie (często rekursywnych) funkcji, a nie na wykonywanie poleceń.

  • logiczne/deklaratywne - (nazywane także programowaniem w logice lub programowaniem w języku logiki) to będąca odmianą programowania deklaratywnego metoda programowania, w której program podawany jest jako pewien zestaw zależności, a obliczenia są dowodem pewnego twierdzenia w oparciu o te zależności. Na przykład chcemy stwierdzić, czy w danym grafie skierowanym istnieje ścieżka z pewnego punktu do pewnego innego punktu. Krawędzie zapisane są relacją edge(Skąd, Dokąd). Nasz program wyglądałby w Prologu tak:

           connected(X, Y) :- X = Y.
           connected(X, Y) :- edge(X,Z), connected(Z, Y).

    Co czytamy następująco:
    - istnieje ścieżka z X do Y, jeśli X = Y
    - istnieje ścieżka z X do Y, jeśli dla jakiegoś Z istnieje krawędź z X do Z, oraz ścieżka z Z do Y
    Programowanie logiczne umożliwia łatwy zapis wielu algorytmów, a programy logiczne w przeciwieństwie do imperatywnych łatwo też wykonywać równolegle.

  • i wiele innych...




Autor: Ewelina Lechowicz
Komentarze + Dodaj komentarz
  • hmmm.., onaaa ;p; (odpowiedzi: 0)
  • przyda mi się ;>
  • Łaaał, Addda (odpowiedzi: 0)
  • Baardzo mi pomogło ;p Super ;*
  • Błąd, Czepialski (odpowiedzi: 0)
  • W tym przykładzie jest bład. 1. Unosisz lewą nogę, 2. Przesuwasz nogę do przodu, 3. Przenosisz ciężar ciała na tę nogę, 4. Kładziesz ją na podłoże, 5. Przesuwasz całe ciało do przodu, 6. Unosisz prawą nogę 7. Wróć do punktu 2. w punkcie 6 powinno byc "Unosisz drugą noge"
  • Algorytmy Arytmetyczne, Maattii (odpowiedzi: 0)
  • super wszystko ale nie ma przykladow algorytmow arytmetycznych a przydaloby sie ;/ mam na zadanie na jutro a nie moge znalesc 3mcie sie all milego dnia ^^ ps.odpisze sie od kogos ;p
  • Fajnie, ale ja bym to zrobił inaczej, piotrek (odpowiedzi: 0)
  • Generalnie widzę, że to jest pigułka napisana przekrojowo przez kilka przedmiotów programistycznych ze studiów I stopnia z informatyki. Nie wiem kim jest Pani Ewelina, ale znalazłem trochę nidociągnięć - np. java - czy rzeczywiście jest językiem dla systemów RT? a co J EE, J SE, J ME? przecież większość zastosowaniań jest daleka od RT. Co do języków można by to dokładniej zrobić, a taki czysto teoretyczny podział darować sobie. Bo jak np. traktować nowy C# z .net 3.5?
  • :-), ziom (odpowiedzi: 0)
  • nieezłe, przyda mi się
  • Niełądnie, Lenddi (odpowiedzi: 0)
  • Tutek ogólnie oki ale zapomnieliście o czymś bardzo ważnym mianowicie o językach webowych.
  • Początki programowania, Michał. S (odpowiedzi: 2)
  • Oglądałem Borlanda ale nie zabardzo.Potem zobaczyłem Visual studio był łatwiejszy. No co wkońcuzrobic przycisk to nie żadna sztuka gożej z komendami
  • Good job, ale...., TURU (odpowiedzi: 0)
  • Nawet składnie napisany artykuł. Jednak dopatrzyłem się 1, acz poważnego błędu. Algorytm nie jest to bowiem ciąg instrukcji zrozumiałych dla komputera :). Musiałoby to być napisane binarnie (dwójkowo). Ma on być zrozumiały dla człowieka, nie dla komputera :)
  • Ciekawy..., kamster (odpowiedzi: 0)
  • Ciekawy artykuł, ale mało rozbudowany
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl