wtorek 22 października 2019 imieniny Halki i Przybysławy 1962 - Przemówienie prezydenta Kennedy’ego do narodu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
5 lekcji o algorytmach

Instrukcje iteracyjne - pętle

Spotykamy się często z takim sytuacjami, że musimy wykonywać pewną czynność aż do momentu, gdy odniesiemy sukces np. 'zrób dziesięć pompek', 'będziesz tak długo czytać wiersz, aż nauczysz się go na pamięć' lub 'dopóki będziesz siedzieć cicho, nie zapytam cię'.

Z tego wynika, że możemy spotkać się z trzema sytuacjami: gdy musimy wykonać czynność bądź zadaną ilość razy, bądź do momentu spełnienia warunku.

  1. Wykonaj instrukcję r razy np. przeczytaj wiersz trzy razy.

    1. Opis słowny działania algorytmu:

      START

      1. Przeczytaj wiersz pierwszy raz.
      2. Przeczytaj wiersz drugi raz.
      3. Przeczytaj wiersz trzeci raz.

      STOP

      W tym przypadku mamy algorytm zapisany w postaci sekwencji.

      Schemat blokowy:

    2. Można też wykonać to inaczej:

      Opis słowny działania algorytmu:

      START

      1. Przeczytaj wiersz trzy razy.
      2. Czytaj wiersz.
      3. Czy przeczytałeś wiersz trzy razy?
        a) jeśli tak, przejdź do kroku 4,
        b) jeśli nie, przejdź do kroku 2.
      4. Przeczytałeś wiersz trzy razy.

      STOP

      Występuje tutaj sprawdzenie warunku. Gdy warunek nie jest spełniony, czynność trzeba wykonać jeszcze raz.

      Schemat blokowy:

      Powtarzaj wykonanie instrukcji aż do spełnienia warunku.

  2. Przykładem takiego algorytmu może być zmienione poprzednie zadanie: Czytaj wiersz tak długo, aż nauczysz się go na pamięć.

    Opis słowny działania algorytmu:

    START

    1. Przeczytaj wiersz.
    2. Czy umiesz wiersz na pamięć?
      a) jeśli tak, przejdź do kroku 3,
      b) jeśli nie, przejdź do kroku 1.
    3. Gratulacje, nauczyłeś się wiersza na pamięć!

    STOP

    Wykonywanie polecenia "przeczytaj wiersz" trwa tak długo, aż nauczysz się go na pamięć.

    Schemat blokowy:

    Dopóki warunek nie jest spełniony, wykonuj podane instrukcje.

    Są to polecenia typu: 'dopóki jest zimno, noś czapkę', 'dopóki nie poprawisz ocen, nie pójdziesz grać w piłkę', 'dopóki nie zdasz egzaminu, nie będziesz jeździć samochodem' itd.

  3. Dopóki jest czerwone światło dla pieszych, stój i czekaj.

    Opis słowny działania algorytmu:

    START

    1. Stój.
    2. Czy świeci się czerwone światło na przejściu dla pieszych?
      a) jeśli tak, przejdź do kroku 1,
      b) jeśli nie, przejdź do kroku 3.
    3. Możesz przejść przez ulicę, zachowując ostrożność.

    STOP

    Stój tak długo, aż nie zapali się zielone światło! Warunkiem, który musi zostać spełniony, jest
    zmiana światła.

    Schemat blokowy:

    Przykładów tego rodzaju algorytmów jest bardzo wiele.


W zasadzie większość czynności można opisać algorytmem. Będą one mniej lub bardzie rozbudowane, a zależy to od tego, do jakiego stopnia można przewidzieć zachowanie lub wykonywanie czynności w różnych sytuacjach. Algorytmami iteracyjnymi będą te, w których stosujemy pętlę tzn. zapis, w którym nakażemy wykonanie pewnej akcji jeszcze raz po sprawdzeniu warunku, który trzeba spełnić.

Spróbuj rozwiązać sam:

Twoim zadaniem będzie znalezienie przykładów zachowań algorytmicznych w życiu codziennym, które można zapisać jako iteracje.





Autor: Piotr Misiura
Komentarze + Dodaj komentarz
  • Pozdrawiamy, Death12 (odpowiedzi: 0)
  • klasa II gim. ze Starego Bystrego pozdrawia :)
  • pzdr ., sob . (odpowiedzi: 0)
  • gim 2 osw . witaa ! . ;D bar3na na prezydenta !
  • Pozdrowiąkaa . :*, Jockeer . (odpowiedzi: 0)
  • Pozdro dla Becii Seby Bldj i Jamraa .
  • :), Inkognito (odpowiedzi: 1)
  • hihihi 3b pozdrawia, Maks, Ola , Wiola, Klaudia, Patrycja, Kuba, Artur, Damian ;)
  • Gim 2 Kolbuszowa, ... (odpowiedzi: 1)
  • ...
  • huehuehue, . (odpowiedzi: 0)
  • ale mozgi z was
  • Uhuhu, Koko i spóła (odpowiedzi: 0)
  • Jakieś chore kwadraciki
  • ahtuuung . , rar . (odpowiedzi: 0)
  • uczniowie II d z TPI pozdrawiająą xD naajs bro .
  • ahtung ., rar. (odpowiedzi: 0)
  • pozdrowienia dla pani Dygoń od II D xD
  • gimnazjum w Cedyni 2a, hg peja (odpowiedzi: 0)
  • Pozdro dla słuchaczy reagge i hip-hopu oraz pozdro dla koźlika,czupryna,nawerota,blachnierka,króla z lamusami sie niepieścić
  • CEDYNIA, LUBIECHÓW DOLNY (odpowiedzi: 0)
  • Cedynia jest najlepsza pozdro dla pana MISURY
  • Algorytmy, Kokomiszczunio (odpowiedzi: 0)
  • Jak krowie na granicy -.-
  • :D, 3 B :) (odpowiedzi: 0)
  • Serdeczne pozdrowienia dla szanownej pani Safian od 3 B :D
  • ;D, ;p;p (odpowiedzi: 0)
  • Pozdrowienia klasa 3b ..gimnazjum nr 1 w pińczowie ;D Ekipa pana Dracza xD
  • Pozdro, Żaba (odpowiedzi: 0)
  • Pozdro klasa 3b Gimnajum Nr 1 w Pińczowie
  • gupie, rakus (odpowiedzi: 0)
  • ale to trudne
  • TPI, Lysolek007 (odpowiedzi: 0)
  • Pozdrowienia z Pinczowa :)
  • TPI, III E (odpowiedzi: 0)
  • Pozdrowienia! Klasa III E
  • jeszcze 30 min lekcji -.-, Bodzio, Marcelek (odpowiedzi: 0)
  • to nie na nasze glowy (bodzio, marcelek)
  • Lekcja, Dzony (odpowiedzi: 0)
  • uczeń pozdrawia V...ę
  • niemogechodzic, ruchliwy (odpowiedzi: 0)
  • faza że ho ho ho
  • gim 11 , lol (odpowiedzi: 0)
  • pozdro !! :*:* :D
  • algorytm, TROL (odpowiedzi: 0)
  • TROLOLOLOLOLOLOLOLOLO TROLOLOLOLO
  • jestem z Pińczowa siema, lukasbank (odpowiedzi: 2)
  • Ale jaja
  • TPI :D, nonie (odpowiedzi: 0)
  • no to już ; o
  • TPI, achy (odpowiedzi: 0)
  • uczniowie Gimnazjum nr 1 pozdrawiają nauczycieli informatyki , hahaha :) 2A , miło.
  • pozdrowienia, 2c (odpowiedzi: 3)
  • TPI pozdrawia dyrekcje gimnazjum nr 1
  • Siema siema, mieloning (odpowiedzi: 0)
  • jestem jurek!!huehue :P
  • Ja tez jestem z Pińczowa :D, Ja (odpowiedzi: 0)
  • Algorytmy....
  • AAAA, SSSS (odpowiedzi: 0)
  • Jak uciec z inf.
  • PG3, . (odpowiedzi: 0)
  • PG3 Ostrowiec Świętokrzyski!!!!!!! Pozdrawia:D
  • uwagi, nauczyciel (odpowiedzi: 0)
  • wszyscy uczniowie piszący komentarze dostaną stosowne uwagi z inf . Proszę zglaszac sie do dyrekcji gim nr 11
  • Gim 11pozdrawia ;o, koleżanka (odpowiedzi: 0)
  • Gim 11 pozdrawia ;o
  • ;o, aniaidoma (odpowiedzi: 0)
  • hej ho!
  • gim11, majka (odpowiedzi: 0)
  • spoko
  • gim11,tarnow., Kinga i Klaudia (odpowiedzi: 0)
  • gimnazjalistki pozdrawiaja ;)
  • Algorytmy rządzą, Pany (odpowiedzi: 0)
  • Algorytm i word pany ...
  • tarnow, tarnow (odpowiedzi: 0)
  • gimazjum 11 pozdrawia ;D
  • pozdro, pawel (odpowiedzi: 0)
  • to jusz nie jest tródne takie
  • Gimnazjum nr 2 Suwałki, asdasdas (odpowiedzi: 0)
  • POZDRAWIAM ;D
  • zobaczymy, Jelon (odpowiedzi: 0)
  • Mwahah :D Ogarnę to ;D
  • bu. xd, kozica (odpowiedzi: 0)
  • alee czad. ;dd
  • m, Meme (odpowiedzi: 0)
  • Jak nie kumacie, o co biega to nie piszcie. ;/
  • YYyY(-.^), YYyY(-.^) (odpowiedzi: 0)
  • Głupie to jak but ale przynajmniej łatwe OMG. ;] MoNiA<3
  • KONOPNICKA!, ... (odpowiedzi: 1)
  • POZDRO DLA PROFESORA SINIORA! ;D
  • z iomy, ja (odpowiedzi: 0)
  • hej pozdro
  • ZioM.;d, JAA (odpowiedzi: 0)
  • Spoko Teamt ;D Sokoły rządzą!!!!!!!!!!1
  • ADAMEK, JERZYK (odpowiedzi: 0)
  • NAWET ADAMEK BY TO SKUMAŁ
  • iks de, aresztowanyelyn (odpowiedzi: 1)
  • ale latwe zal jak ktos tego nie umie
  • lem, nubu (odpowiedzi: 0)
  • to sie lami
  • x, elynek (odpowiedzi: 0)
  • banalne to jest ;)
  • ;), Niunia (odpowiedzi: 1)
  • no okej... ;] spoko czaje ;> ;*** pzdr
  • extra, zalew (odpowiedzi: 0)
  • moja baba podyktowała dokładnie takie zadania jak tutaj i miałem max punktów :** thx
  • Gimnazjum 122, Pan Pikuś (odpowiedzi: 0)
  • Nie rozumiem czego tu nie rozumiec, to wszysto przecież jest taki oczywiste!!
  • martynka, m@RTYNAlOVER :$$* (odpowiedzi: 0)
  • śłitaśhne te @7G0RYTHMY :****
  • gimnazjum122, kujonek2 (odpowiedzi: 3)
  • ja nic nie kumam z tego!!!!!
  • Trudne to jak na moj mozg, Edycha11 (odpowiedzi: 0)
  • no tak jak w temacie
  • zal, buku (odpowiedzi: 0)
  • ale to jest hard
  • oezu!, Domciaz122 (odpowiedzi: 0)
  • co za beznadziejny temat ;/ po co nam to!!! nie kumam :P
  • Infa, ~Kujonek informatyczny~ (odpowiedzi: 0)
  • Przydatna praca,ale trochę ciężko skapowac o co kaman. :D
  • HAHA, CIAPEK (odpowiedzi: 0)
  • KAPUJE KTOŚ COŚ Z TEGO
  • uczniowie, czacha (odpowiedzi: 0)
  • kochani uczniowie zso1 Ola i Ola i Ola . Slicznie
  • algorytmy, czacha (odpowiedzi: 0)
  • oj kochane gimnzjum nr.7
  • algorytm, czacha (odpowiedzi: 0)
  • co to ma byc ZSO1
  • xD, Tosia AND Gumka (odpowiedzi: 0)
  • Nie moge patrzeć na te algorytmy ;/
  • tomasz i hubert ;D, uczniowie ZSO1 (odpowiedzi: 0)
  • nasza ulubiona informatyka!!! pozdrowienia z ZSO1
  • ZSO 1 Stalowa Wola, uczen (odpowiedzi: 0)
  • ZSO 1 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! rządzi !
  • kochane ZSO1, ggg (odpowiedzi: 0)
  • ładuj sie
  • prawie jak fajne..., bartek wie kto pisze:P (odpowiedzi: 0)
  • pfff....
  • good, SmoQ (odpowiedzi: 0)
  • bardzo dobrze przedstawiony schemat blokowy brawo dla autora:)
  • No bajery ida straszne , Ślepy smierdziel ;] (odpowiedzi: 0)
  • chcialem to napisac :)
  • :D, Hubert (odpowiedzi: 0)
  • Chwalmy Boga ze ktos to wymyslil, bardzo pozyteczne!
  • Pochwała autora, Fotek-Man (odpowiedzi: 2)
  • Bardzo podoba mi się sposób interpretacji sposobu działania algorytmów i łatwe zrozumienie ich procedury.
  • benek, benek (odpowiedzi: 0)
  • bardzo latwe i fajne hehe (żart)
  • lol na wrotkach, mistrz (odpowiedzi: 1)
  • ale to jest trudne lol...?
  • nn, nn (odpowiedzi: 0)
  • to jest do BANI:-)
  • Swietne, mareckikrk (odpowiedzi: 0)
  • Dzieki temu artykulowi zdalem spr na 4:)
  • rodzje algorytmów, jerzy (odpowiedzi: 0)
  • super fajnie
  • hahah, sik0ra (odpowiedzi: 0)
  • hahahahha
  • zal.pl, ania (odpowiedzi: 0)
  • to jest do kitu
  • ;(, m@link@ (odpowiedzi: 0)
  • phiii, podrowionka:***dla kl c
  • algorytmy , pyzunia 2b (odpowiedzi: 0)
  • algorytmy sa takie gupie jak ja:P:P
  • algorytmy-dupytmy, Pyza (odpowiedzi: 0)
  • nudy nudy nudy nudy
  • algorytmy srytmy , Ksieżniczka (odpowiedzi: 0)
  • to jest tak nudne i wogle tego nie kumam yyyyyyyyyyyyyyyyy ;|
  • co to koniec ?, Estelhof (odpowiedzi: 0)
  • co to koniec ?
  • zuchek, zuchek (odpowiedzi: 0)
  • ZUCH JEST LYSY!
  • blendy, qemka&meggi (odpowiedzi: 0)
  • panie piotrze tych twoich tekstach jest byk na byku i bykiem pogania
  • Bardzo ciekawe:D Cm:c Cm:c, bla blabla (odpowiedzi: 0)
  • Bardzo ciekawa strons
  • Bardzo dobre, bloo and marcel :D (odpowiedzi: 0)
  • gratulacje swietny opis algorytmow
  • Żal mi was, TURU (odpowiedzi: 3)
  • Żal mi was, bo tak na prawde nie macie pojecia o programowaniu a jusz wydajecie swoje wyroki ;//
  • twoj stary, jerzy (odpowiedzi: 0)
  • twoj stary
  • super super super, siupek (odpowiedzi: 1)
  • naprawde super fajna algorytmika
  • ihaa :D, Ewson ;D (odpowiedzi: 0)
  • ihaa ;D super... ;/ :D
  • shit, MC'sel / Macu (odpowiedzi: 0)
  • i po co to niby jest ?! bleeeee....
  • Moja opinia, Łirpul (odpowiedzi: 0)
  • Głupie to jak but ale przynajmniej łatwe
  • lgorytmy, kozita666 (odpowiedzi: 0)
  • luz
  • o co kaman, sos (odpowiedzi: 0)
  • pada
  • Wszystko pięknie ładnie, Kasztan (odpowiedzi: 0)
  • Tylko czemu to takie nudne? Ehh... Ta informa
  • lol, boxer (odpowiedzi: 3)
  • no chyba joke. wogle nie kumam tego ;p ;/
  • algorytmy są do bani!!!, nieuk (odpowiedzi: 0)
  • nic nie kumam zróbcie tę stronę lepiej
  • więcej, Kdomena (odpowiedzi: 0)
  • Więcej przykladów rozwiązywania blokowego.Zadawanie pracu tylko żeby potem móc je sprawdzić
  • co to ma być?!, Fazji (odpowiedzi: 0)
  • xD nic nie łapie
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl