czwartek 21 marca 2019 imieniny Benedykta i Lubomira 1685 - Urodził się Johann Sebastian Bach
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • O otwartości w sieci dla dzieci
Twórz i dziel się

O otwartości w sieci dla dzieci

Publiczność: grupa młodzieży w wieku 12-15 lat
Cele poznawcze:
  • uczeń zna różne rodzaje licencji Creative Commons
  • uczeń zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania prawa autorskiego
  • uczeń rozumie pojęcie „domena publiczna”
  • uczeń rozumie pojęcie remiksu
Cele kształcące:
  • uczeń potrafi znaleźć w internecie zasoby publikowane na otwartej licencji oraz w domenie publicznej
  • uczeń zna popularne „otwartościowe” serwisy internetowe
  • uczeń potrafi świadomie korzystać z internetu z poszanowaniem prawa autorskiego
  • uczeń potrafi opublikować swój utwór na licencji Creative Commons.
Cele wychowawcze:
  • uczeń kształtuje postawę świadomego korzystania z nowych technologii oraz cudzych
  • utworów
  • uczeń jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym
  • uczeń przygotowany jest do dzielenia się swoją twórczością.
Metody kształcenia:
  • praca w grupach, burza mózgów, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
  • komputer z dostępem do internetu, papier, przybory do pisania i rysowania
Przebieg lekcji:
  1. Nauczyciel przeprowadza czynności organizacyjne.
  2. Nauczyciel wprowadza zagadnienie otwartości w sieci rysując dowolną postać na tablicy/kartce papieru. Następnie zadaje uczniom pytanie, czy ich zdaniem jest to utwór (nauczyciel naprowadza uczniów, formułują wspólnie definicję utworu). W daleszj kolejności uczniowie zastanawiają się, co wolno im zrobić z utworem nauczyciela w granicach prawa, np. czy wolno opublikować go na blogu, skopiować, powielić, sprzedać itp. W ten sposób uczniowie dzielą się swoją wiedzą i intuicją dotycząca wykorzystania cudzego dzieła.
  3. Nauczyciel wprowadza pojęcie osobistego i majątkowego prawa autorskiego, a uczniowie starają się odgadnąć, co gwarantuje autorowi każde z nich. Dowiadują się także, jak długo obowiązuje prawo autorskie i co grozi za jego naruszenie. W tym miejscu warto przytoczyć anegdotę, która pozwoli łatwiej wyobrazić sobie stosowanie prawa w praktyce (ciekawa może być informacja, że dzieła Miłosza będzie można opublikować w bibliotece szkolnej Wolne Lektury 2074 r. lub historia prawników George'a Lucasa bezlitośnie ścigających wszelkie bezprawne wykorzystanie Star Warsów).
  4. A co jeśli będziecie chcieli wykorzystać ludzika do własnych potrzeb, nie publikując go? - tym pytaniem nauczyciel naprowadza uczniów na zagadnienie dozwolonego użytku i uzupełnia go o wyjątek edukacyjny. W tej części zajęć uczestnicy dowiedzą się, co wolno w ramach dozwolonego użytku, co powszechnie kojarzy się z piractwem (np. ściąganie plików na własny użytek).
  5. W dalszej części rozmowy prowadzący zadaje pytanie „Wyobraźmy sobie, że nie mam nic przeciwko temu, żeby ktoś wykorzystał mojego ludzika. Jednak prawo autorskie chroni go od momentu powstania. Co mogę zrobić żeby każdy mógł sobie ściągnąć ludzika na swój komputer i wykorzystać w dowolny sposób?” Uczniowie starają się odgadnąć, jakie rozwiązanie może znaleźć nauczyciel w takiej sytuacji i jak dać znać użytkownikom, że mogą legalnie wykorzystać utwór. Po swobodnej wymianie opinii nauczyciel wprowadza pojęcie otwartych licencji Creative Commons.
  6. Po krótkim wyjaśnieniu idei CC nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z grup otrzymuje kartę z wyjaśnieniem, jak działa jedna z licencji Creative Commons:
    CC BY Uznanie autorstwa. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru.


    CC BY-NC Użycie niekomercyjne. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie do celów niekomercyjnych.


    CC BY-SA Na tych samych warunkach. Wolno rozprowadzać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.



    CC BY-ND Bez utworów zależnych. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone. 


    Uczniowie analizują swój rodzaj licencji i zastanawiają się, na co zezwala on, a na co nie w przypadku rysunku ludzika. Następnie dzielą się wnioskami na forum (np. Co jeśli autor ludzika nie ma nic przeciwko temu, żeby ktoś skopiował utwór, opublikował go gdzie indziej i dorobił ludzkowi wąsy? Wówczas zastosujemy licencję CC BY-NC, która zezwala jedynie na wykorzystanie niekomercyjne. Rozmowa toczy się tak długo, dopóki wszystkie 4 warianty licencji nie zostaną jasno omówione.)
  7. Grupa pod okiem nauczyciela szuka podobnego ludzika w internecie, najpierw zgodnie z własnym wyczuciem, później w wyrzukiwarkach zaawansowanych serwisów http://flickr.comhttp://google.pl i http://search.creativecommons.org. W ten sposób uczniowie uczą się wyszukiwania zasobów na otwartej licencji.
  8. Nauczyciel wprowadza pojęcie domeny publicznej na przykładzie serwisu http://openclipart.org.
  9. Uczniowie publikują rysunek nauczyciela w serwisie flickr.com (po wcześniejszym założeniu konta przez nauczyciela) i oznaczają wybraną licencję Creative Commons.
  10. Następnie publikują remiks utworu w postaci ludzika z wąsem (wybierają opcję CC BY-SA). Nauczyciel prosi o podanie ich ulubionych przykładów remiksów, pokazuje również kilka wybranych przez siebie (np. Remiks remiksu audiobooka Asnyka „Między nami nic nie było” Fundacji Nowoczesna Polska http://www.youtube.com/watch?v=PR2WCkBQ3Ek)
  11. Uczniowie swobodnie surfują przez kilka minut w internecie biorąc udział w konkursie na najśmiejszniejsze (najciekawszy, najstraszniejszy itp.) zdjęcie (fotografię, rysunek, grafikę, kawałek muzyczny) opublikowany na otwartej licencji lub znajdujący się w domenie publicznej.
  12. Podsumowując nauczyciel przypomina najważniejsze pojęcia wprowadzone w czasie zajęć i prosi o ich wyjaśnienie. Zachęca również do dzielenia się swoją twórczością w sieci oraz do korzystania z otwartych zasobów.

    Utwór – oryginalny, niepowtarzalny, musi się wyróżniać z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy (w danej dziedzinie); nie ma jednoznacznej definicji co jest, a co nie jest utworem, decydują obiektywne okoliczności

    Podstawowym narzędziem Creative Commons są licencje prawne pozwalające zastąpić tradycyjny model „Wszystkie prawa zastrzeżone” zasadą „Pewne prawa zastrzeżone” – przy jednoczesnym poszanowaniu zasad prawa autorskiego. Licencje Creative Commons oferują różnorodny zestaw warunków licencyjnych – swobód i ograniczeń. Dzięki temu autor może samodzielnie określić zasady, na których chce dzielić się swoją twórczością z innymi. W ciągu dziesięciu lat działalności Creative Commons zbudowała silną pozycję na świecie poprzez intensywną promocję twórczości oraz tworzenie warunków legalnego dostępu do dóbr kultury.
Przydatne linki:
autorka scenariusza: Kasia Sawko, CC BY-SA
rysunek: Karo Kotowska, CC BY-SA
scenariusz powstał w ramach projektu „Wolne okładki” Akademii Orange




Początek publikacji: 2011-08-08
Komentarze + Dodaj komentarz
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl