poniedziałek 27 maja 2019 imieniny Jana i Juliusza 1564 - Zmarł Jan Kalwin
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Algorytmy i programowanie - zestaw zadań

Wstęp

Przedstawiamy zestaw ośmiu zadań z programowania i algorytmiki, które mogą być wykorzystane na zajęciach z informatyki w gimnazjum lub pierwszej klasie szkoły średniej.

W każdym zadaniu zamieszczonym w tym zestawie występuje osoba „użytkownika”. W domyśle jest to użytkownik komputera, na którym realizowany jest algorytm.

Pełne rozwiązanie zadania wymaga podania opisu krokowego, schematu blokowego i napisania programu (w wybranym języku programowania). Oczywiście Czytelnik nie jest zobligowany, aby rozwiązywać wszystkie podpunkty danego problemu. Wzorcowe rozwiązania zadań zawierają przykłady w Pascalu, C++, Javascripcie oraz Visual Basicu.

Do każdego zadania podajemy specyfikację algorytmu, ale przy rozwiązywaniu trzeba ją uzupełnić o listę użytych zmiennych pomocniczych oraz funkcji (jeśli ich używamy). W specyfikacji szczególny nacisk kładziemy na typ danych (liczba naturalna, rzeczywista itp.), co znajduje automatycznie przełożenie na typ zmiennej użytej w programie implementującym dany algorytm. W przypadku specyfikacji funkcji w specyfikacji algorytmu pojawiają się inne pozycje (argumenty i zwracana wartość), gdyż to lepiej obrazuje sposób działania wydzielonej części algorytmu (podprogramu).

Przy zapisie liczb używamy kropki dziesiętnej, a nie przecinka, bo taka zasada obowiązuje w typowych językach programowania. W schematach blokowych symbol strzałki ← oznacza przypisanie (nadanie wartości, ang. assignment). Zamiast niego można użyć symbolu używanego w języku Pascal, czyli :=, albo po prostu znaku = („równa się”) jak w języku C/C++. Przyjmujemy ponadto, że instrukcja „zwróć wartość” oznacza zakończenie działania funkcji (jak return w C++).

 

Lista zadań:

1. Wyszukiwanie największej spośród czterech liczb.
2. Suma podzielników.
3. Liczby pierwsze.
4. Ilość cyfr liczby naturalnej.
5. Wyszukiwanie największego elementu.
6. Średnia arytmetyczna.
7. Silnia.
8. Palindromy.






Autor: dr Andrzej Dyrek, mgr Agnieszka Tarnówka-Stec
Komentarze + Dodaj komentarz
  • W Pascalu jak tworzy się instrukcje złozoną to poprzedza sie ją słowem begin, Informatyk (odpowiedzi: 0)
  • Nawiasem mówiac schemat blokowy nie do tego problemu totalna porazka.
  • C++, Animatex (odpowiedzi: 0)
  • C++ jest podobne do języka PAWN
  • SIŁA!, SIŁA! (odpowiedzi: 0)
  • Biorę Double-Blast`a i nie wiem co się dzieje...
  • algorytmy, Pan:** (odpowiedzi: 0)
  • nie wiem o co chodzi :PP
  • Poprawa błędu w C++!, Gniewo (odpowiedzi: 0)
  • #include <iostream> using namespace std; int main() Poprawcie ten początek wtedy rusza. A tak na marginesie to nie wiem jak wy te dzieci do nauki ścisłych przedmiotów chcecie jeżeli zamieszczacie listing nie sprawdzony. Pozdraiwiam!
  • Niezgodność ze standardami., Bronek (odpowiedzi: 0)
  • W przykładzie Java Script powinno być tak. <script language="JavaScript> </script>
  • w c++ liczona jest suma, a nie srednia, * znaczy, że muszę to pole podać? (odpowiedzi: 0)
  • w sumie to tyle... zapomnieli podzielić przez n ;)
  • gggg, gggg (odpowiedzi: 0)
  • co za nudy
  • Blad ???, Wojtas (odpowiedzi: 6)
  • Mam pytanie, czemu w kompilatorze Dev-C++ wyskakuje mi blad, podczas kompilacji ??
  • algorytm c+, student politechnika (odpowiedzi: 0)
  • buhahahhaha. Niezly portal i niezle ucza:) W szczegolnosci podobaja mi sie programy w c++. Ciekawe tylko czy ten doktor, ktory sie pod tym podpisuje kiedykolwiek mial indeks wyzszej uczelni w reku bo juz na pewno nie kierunku informatycznego. Krotko mowiac no comment;
  • schemat blokowy jest od innego zadania, aa (odpowiedzi: 0)
  • a
  • bład w schemacie blokowym algorytmu max(a,b,c,d), Agnieszka (odpowiedzi: 0)
  • schemat blokowy punkt b) nie przedstawia rozwiązania zadania.
  • Kto to pisał?, uczen 2 gimnazjum (odpowiedzi: 2)
  • Nie chciałbym być nie uprzejmy, zawsze uczy sie od tyłu? Przecież takie zadanie można rozwiązać dużo szybciej, stosując konstrukcje języka...
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl