Kształcenie ogólnozawodowe absolwenci gimnazjów mogą realizować w liceach profilowanych. Wśród licznych propozycji na uwagę zasługuje profil „zarządzanie informacją”, który nie miał odpowiednika w kształceniu zawodowym przed reformą. Powstanie tego profilu związane jest ze zmianami we współczesnym społeczeństwie, które z dnia na dzień staje się społeczeństwem informacyjnym. Szkoła, a szczególnie ten profil, ma przygotować ucznia do swobodnego i efektywnego korzystania z informacji, która staje się obecnie atrakcyjnym towarem. Absolwent liceum o profilu zarządzanie informacją ma szansę uzyskać zawód w 1-3 semestralnych szkołach policealnych lub kontynuować kształcenie na wielu atrakcyjnych kierunkach studiów takich jak np. różnorodne kierunki informatyczne, grafika komputerowa, techniki multimedialne, informacja naukowa, bibliotekoznawstwo, fotografika, dziennikarstwo, poligrafia.
Profil jest niezwykle atrakcyjny, ale wymaga od szkoły dość szczególnego przygotowania. Szkoła, która zamierza prowadzić kształcenie w profilu zarządzanie informacją powinna dysponować dobrze zorganizowanymi pracowniami informatycznymi z komputerami połączonymi w sieć, z szybkim dostępem do Internetu oraz wyposażonymi w sprzęt multimedialny i odpowiednie oprogramowanie. Miejscem zajęć powinna być również skomputeryzowana i wyposażona (obok tradycyjnych zasobów) w multimedialne oprogramowanie biblioteka. Dodatkowo konieczny jest sprzęt fotograficzny, sprzęt do nagrywania i odtwarzania audio i video, wskazana jest kamera cyfrowa.W profilach, które były niejako kontynuacją szkolenia zawodowego istniejącego w szkole średniej sprzed reformy (licea zawodowe czy technika) można było wykorzystać przy braku nowych – stare podręczniki z kierunków pokrewnych, zarządzanie informacją jednak takich poprzedników nie miało. Trzeba uświadomić sobie, że bloki tematyczne związane z omawianym profilem tylko częściowo są rozszerzeniem zagadnień omawianych na „Technologii informacyjnej” stanowiącej przedmiot ogólnokształcący. W żadnym razie nie można ich utożsamiać z „Informatyką” – przedmiotem pojawiającym się w liceach ogólnokształcących w zakresie rozszerzonym, więc podręczniki do tych zajęć nie są odpowiednie. W sierpniu 2002 pojawił się program nauczania dla profilu zarządzanie informacją, którego autorką jest nauczycielka z Zespołu Szkół Informatycznych w Kielcach Pani Ewa Mirecka, zatwierdzony przez MENiS z numerem dopuszczenia LP-ZI/MENiS/2002.08.19. Ewa Mirecka w swoim programie proponuje dla każdego modułu tematycznego dość szeroki zestaw literatury – obok pozycji książkowych również czasopisma dostarczające aktualnych informacji. Oczywiście nie zastąpi to podręcznika i jest bardziej przydatne dla nauczyciela, a dla przeciętnego ucznia nieosiągalne często choćby z powodów finansowych.
Wydawnictwa WSiP jako pierwsze spróbowały rozwiązać ten problem.
Oparty na programie Ewy Mireckiej cykl podręczników ukazuje się sukcesywnie ułatwiając realizację materiału w poszczególnych blokach tematycznych.
Przedmioty zawodowe profilowe mogą być realizowane w ciągu 13 godzin w cyklu kształcenia (czyli przez 3 lata). Zostały one zgodnie z podstawą programową podzielone na trzy bloki tematyczne:
- wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji,
- przetwarzanie informacji,
- upowszechnianie informacji.
We wrześniu 2003 r. ukazała się I część podręcznika związanego z pierwszym blokiem tematycznym „Wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji cz.I”, którego autorką jest Ewa Mirecka. W IV kwartale 2003 r. ukazało się „Wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji cz.II” – autorzy to Ewa Mirecka, Tomasz Chrzanowski i Tomasz Kozubek. Materiał z drugiego bloku tematycznego został również przekazany w dwóch częściach – „Przetwarzanie informacji cz.I” autorstwa Bogdana Kamińskiego dotyczy przetwarzania tekstu i obrazu, w części drugiej opisane będzie przetwarzanie dźwięku i przetwarzanie strumieniowe. W dalszej kolejności będą przygotowywane podręczniki do bloku tematycznego „Upowszechnianie informacji”.W czasie XIX Konferencji Informatyka w Szkole w Szczecinie (wrzesień 2003) został zaprezentowany podręcznik Bogdana Kamińskiego „Przetwarzanie informacji cz. I”, który powinien ukazać się w I kwartale 2004 r.
Z podręczników tych mogą korzystać nie tylko uczniowie i nauczyciele związani z profilem zarządzanie informacją, ale również wszyscy, którzy chcą wiedzieć więcej z zakresu technologii informacyjnej szeroko pojętej. Dla uczniów spoza tego profilu jest to bardzo dobry materiał często uzupełniający, wzbogacający i rozszerzający wiedzę i umiejętności z technologii informacyjnej czy określonych działów informatyki.