środa 23 października 2019 imieniny Marleny i Seweryna 1927 - Urodził się Leszek Kołakowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ocena jakości i przydatności znalezionych informacji

Kryteria oceny

Kryteria oceny metodą jakościowo-heurystyczną są następujące:
  1. Autorstwo strony
    • Analizuj elementy adresu URL. Jest to pierwsza czynność, jaką należy wykonać, gdyż adres zawiera istotne informacje pozwalające na ustalenie właściciela serwera (instytucji lub osoby), stwierdzenie, z którego kraju wypływa informacja, jaki jest to rodzaj instytucji. Nazwa właściciela pojawia się zwykle w pierwszej części adresu między http:// a pierwszym znakiem /. Na przykład, analizując adres http://www.wsip.com.pl/ łatwo rozstrzygnąć, że właścicielem i wydawcą strony są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, domena com oznacza instytucję komercyjną, a domena pl - Polskę.
    • Jeśli właścicielem strony jest instytucja, której nie znasz, to zbierz informacje na jej temat, analizując działy O nas. Kontakt, Webmaster itp., sprawdzając, czy podano adres firmy, e-mail, NIP, REGON instytucji. Możesz również poszukać informacji w informatorach, prasie, encyklopediach. Gdy nie ma informacji na stronie, możesz wtedy dowiedzieć się wiele, obcinając kolejno adres URL od / do następnego /, aż dojdziesz do instytucji, która odpowiada za serwer i wyjaśnia, komu udostępnia strony i dlaczego.
    • Identyfikacja osoby prywatnej jest trudniejsza. Możesz sprawdzić, co autor pisze o sobie, na przykład - jakie ma wykształcenie, osiągnięcia w danej dziedzinie, publikacje, miejsce pracy. Ważną wskazówką przy identyfikacji właściciela jest istnienie noty copyright, co oznacza, że ktoś bardzo poważnie traktuje swoje dzieła.


  2. Aktualizacja witryny
    • Sprawdź, kiedy powstała strona i czy jest stale aktualizowana. Strona istniejąca od dawna i często aktualizowana jest bardziej wiarygodna niż strona, którą ktoś sporządził dawno temu, po czym o niej zapomniał. Brak aktualizacji stron dotyczących często zmieniających się zagadnień dyskwalifikuje strony.
    • Aby ustalić, kiedy strona była ostatnio aktualizowana:
      • zbadaj stopkę strony głównej lub innych podrzędnych stron; nie wszystkie strony są aktualizowane tak samo, czasem nie jest to konieczne;
      • obejrzyj aktualności na stronie, np. bieżące wiadomości (news), datę ostatnich tekstów;
      • sprawdź w przeglądarce informacje o stronie i datach modyfikacji (menu Plik/Właściwości).


  3. Kompletność zasobów
    • Przyjrzyj się ilości danych, czy zaspokajają Twoje potrzeby informacyjne.
    • Porównaj je z informacjami na innych stronach lub w innych źródłach.
    • Oceń, czy informacje tworzą logiczną całość, czy są nagromadzone w sposób przypadkowy, bez odpowiedniej selekcji, analizy, odpowiednich kryteriów ilościowych (np. pewne pojęcie jest opisane bardzo dokładnie, na temat innego, równie ważnego, znajdziemy tylko pobieżne określenie lub nie znajdziemy żadnych wyjaśnień).
    • Zobacz, czy autor stosuje linki do innych stron internetowych w przypadku informacji, których nie wyjaśnia od podstaw lub gdy ich zakres wykracza poza prezentację przewidzianą w serwisie. Sprawdź też, czy podaje bibliografię załącznikową.


  4. Cytowanie danych i kopiowanie
    • Jeśli na stronie autor przytacza pewne informacje, to sprawdź źródła, wydawców cytowanych danych, ich jakość i autentyczność. Cytat błędnie udokumentowany lub brak informacji o cytacie świadczą o złej jakości informacji.
    • Sprawdź, czy dane, bannery, logo i fotografie są kopiowane z innych stron; jeśli tak, to autor powinien poinformować o wyrażeniu zgody przez właściciela.


  5. Wiarygodność
    • Rozstrzygnij, jaki jest główny cel serwisu: informowanie, wyjaśnianie, porady, promowanie czegoś lub kogoś, sprzedawanie towarów, odkrywanie tajemnic, wygłaszanie własnych poglądów, zwabianie klientów itp.
    • Poszukaj opinii o witrynie, np. recenzji strony w czasopismach fachowych, informacji o zdobytych nagrodach i ich prestiżu, odnośnikach w katalogach, np. tworzonych przez bibliotekarzy, informatorach, a także informacji z innych stron (linków, cytowań itp.).
    • Zweryfikuj podane informacje, wykorzystując encyklopedie, informatory, słowniki, lub znajdź podobne informacje w innych źródłach i porównaj je.


  6. Obiektywizm treści
    • Wielu właścicieli stron w Internecie zabiega o sponsora, związanego zazwyczaj z tematyką witryny. Uważnie przeanalizuj teksty, rodzaj reklam. Oceń, czy serwis nie jest tylko „zrobiony pod sponsora”.
    • Zobacz, czy na stronie są odnośniki do innych, np. konkurencyjnych stron o podobnej tematyce. Dobrze świadczy o autorze strony obiektywny komentarz do innych źródeł.
    • Zwróć uwagę, czy autor - oceniając pewne fakty, źródła - prezentuje różne punkty widzenia, czy tylko własne poglądy.




Autor: Ewa Mirecka
Komentarze + Dodaj komentarz
  • Fajne, patisk (odpowiedzi: 0)
  • Fajny ten portal
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl