czwartek 19 września 2019 imieniny Januarego i Konstancji 1620 - Zginął hetman Stanisław Żółkiewski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak pisać?

Charakterystyka

Charakterystyka to opis wyglądu zewnętrznego postaci wraz z jej charakterystycznymi cechami osobowości, zainteresowaniami, naszym stosunkiem do niej. Kiedy będziecie pisać charakterystykę, pamiętajcie, żeby zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • wygląd zewnętrzny,

  • usposobienie,

  • charakter,

  • intelekt i uzdolnienia,

  • osobowość.
Wygląd zewnętrzny, czyli to, jak bohater wygląda.
Usposobienie, czyli to, jak bohater się zachowuje, jaki jest z natury. Usposobienie może być łagodne, pogodne, wesołe albo gwałtowne, kłótliwe. Usposobienie jest tym, co prezentujemy na zewnątrz, w stosunku do innych ludzi, a charakter to nasze wnętrze.
Charakter, czyli to, jakim się jest "w środku", inaczej - wszystkie wewnętrzne cechy bohatera.
Intelekt i uzdolnienia to umiejętności bohatera.
Osobowość to inaczej indywidualność człowieka, to, czym wyróżnia się z tłumu. O osobowości mówimy wtedy, kiedy opisujemy człowieka wyjątkowego, nietypowego, nieprzeciętnego, różniącego się od innych.

Charakterystyka jest połączeniem dwóch form wypowiedzi - opisu i opowiadania. Natomiast, gdy zastanawiamy się, czy dany bohater postąpił słusznie czy nie, czy miał rację, czy nie, to przypomina sąd nad postacią. Taki sposób rozumowania przywodzi na myśl rozprawkę.
Charakterystyka zawiera ocenę bohatera, są w niej elementy krytyki - musicie ocenić jego postępowanie w miarę obiektywnie, czyli zdystansować się w stosunku do opisywanej postaci.

Charakteryzować można osobę znaną, bohatera literackiego, grupę społeczną, środowisko. Charakterystyka może być statyczna, dynamiczna, całościowa lub częściowa oraz porównawcza.<
Do charakterystyki należy przygotować słownictwo, którego chcemy użyć przy określaniu wyglądu, intelektu , emocji, usposobienia, sposobu mówienia, zachowania się w różnych sytuacjach i postawy wobec świata. Trzeba przemyśleć argumenty wskazujące na przyczynę takiego a nie innego zachowania się bohatera.
Posługując się zebranym materiałem przystępujemy do pisania charakterystyki. Zwykle zaczynamy ją od opisu postaci, bowiem wygląd człowieka również go charakteryzuje.

Charakterystyka statyczna zawiera cechy stałe, wskazujące na niezmienny charakter (pozytywny lub negatywny). Charakteryzowana osoba jest jakby modelem określonego typu człowieka, jakiego chcielibyśmy mieć jako wzór do naśladowania lub potępienia. Może to być charakterystyka całościowa albo częściowa, która podkreśla tylko jakiś fragment osobowości, coś wyróżniającego postać spośród innych.

Charakterystyka całościowa zawiera jak największą ilość znaczących cech charakteru, umysłu, zachowań, dużo konkretów, a także autorską ocenę postaci. Ale nie może być rejestrem cech, tylko najistotniejszymi informacjami, charakteryzującymi człowieka. Przykładem może być Kubuś Puchatek.

Charakterystyka dynamiczna ujmuje cechy bohatera w rozwoju. Człowiek zmienia się w zależności od przeżyć, zdarzeń, albo w wyniku zdobywanych doświadczeń życiowych. Jacek Soplica jest taką postacią. Zmienił swoje życie - z zawadiaki stał się księdzem Robakiem.

Charakterystyka porównawcza jest trudniejsza. Trzeba zestawić dwie lub więcej postaci, pokazać podobieństwa i różnice. Przy tym trzeba zwrócić uwagę na postawę obu postaci wobec jakiegoś problemu. Tu można zastosować dwie drogi - najpierw kontrastowo scharakteryzować jedną osobę, potem drugą, a na końcu porównać, wyciągnąć wnioski. Albo dać charakterystykę równoległą, zwracać uwagę na wybrane cechy, odnoszące się do jakiegoś ważnego problemu. Różnica między postaciami sama się wyłoni, a końcowy wywód będzie podsumowaniem, wyciągnięciem wniosku. Cześnik i Rejent - bohaterowie "Zemsty" to dobry przykład.

Charakterystyka środowiska również wymaga zebrania materiału, który określi tylko tę grupę społeczną, stanowiącą kontrast z resztą społeczeństwa. Przykład: szlachta zaściankowa w "Panu Tadeuszu".

Słownictwo charakteryzujące człowieka:
szczęśliwy, szczodry, szlachetny, dzielny, dumny, dowcipny, dojrzały, dobry, dobroduszny, dokładny, czuły, delikatny chamski, chciwy, cyniczny chytry, waleczny utalentowany, ufny, ubogi, troskliwy, sentymentalny ,psotny, sumienny, rycerski, rzetelny, ambitny, atrakcyjny, bezduszny, chełpliwy, pojętny, słaby, rozmowny, rozrzutny, rozsądny, słaby, próżny, przedsiębiorczy arogant kłótnik, chytrus, chwat, pracuś, skąpiradło, sobek, wesołek, ważniak, włóczykij, samolub, odludek, śpioch, sknera, mięczak, naiwniak, flegmatyk, bystrzak, geniusz, elegant, chojrak, odważniak, przylepa, idealista, cwaniak, skarżypyta, uparciuch, wygodnicki, zapaleniec, poczciwiec, wiercipięta, gaduła, brzydal, piękniś, czaruś, psotnik, zuch społecznik, spryciarz, pyszałek, leń, rycerz itp.





Autor: Anita Hauzer, Anna Samson
Komentarze + Dodaj komentarz
  • xxxxll, nieznany (odpowiedzi: 0)
  • hejo
  • Samson, adaf (odpowiedzi: 0)
  • TY perfidio społeczeństwa i ten twój slang żąl
  • żal:), polak (odpowiedzi: 1)
  • żal:)
  • <Żal>, <LoL> (odpowiedzi: 0)
  • Ten czwarty punkt jest do niczego,jak piszecie w pierwszej osobie to muście pisać w niej do końca....!:d:P
  • wspaniała stronka!!!, ada (odpowiedzi: 0)
  • naprawdę ta stronka jest wspaniała bardzo za nią dziękuję:)
  • fajna strona, karolcia (odpowiedzi: 0)
  • bardzo się przydaje można sobie powtórzyć wiele rzeczy. dzięki za tą stronę!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • dobre, maniek (odpowiedzi: 0)
  • przydało mi się.
  • spoko, Lila (odpowiedzi: 0)
  • Spoko strona ;]
  • opinja, west (odpowiedzi: 0)
  • kiepskie nic nie wnosi i ten przykład to nie jest rozprawka.
  • super strona, amonia (odpowiedzi: 0)
  • dzięki za tą stronę, wreszcie cos co pomoże i rodzicom, bo wiem gdzie moge szukać pomocy czy wyjasnienia. Na nauczycieli w szkole czasem trudno liczyć, zbywają dzieciaki i tyle.
  • <3., ZiomEk (odpowiedzi: 0)
  • no no... ktoś się postarał przyda mi się...! thx ;p
  • co jest, xxx (odpowiedzi: 0)
  • zajefajnie
  • Hej ; ], anonim (odpowiedzi: 0)
  • Co tam u was ludziska slychac ? ? ? ; p
  • :D, @si@9917 (odpowiedzi: 0)
  • spoko:):)
  • hej, ola (odpowiedzi: 0)
  • ta stronka jest fajna
  • ;-), Lolitka (odpowiedzi: 0)
  • Spooko!!! :);)
  • fajne, Kujon (odpowiedzi: 3)
  • pomaga naprawde !!!! polecam
  • opis, kaja (odpowiedzi: 0)
  • a są tu jakieś przykłady opisu przedmiotu
  • aaallleee, nieważne (odpowiedzi: 0)
  • ale ja bym chciala konkretnego przykładu opisu...:(
  • czadowy!!, milunia (odpowiedzi: 1)
  • spoksik:)
  • głupie..., adusinski96 (odpowiedzi: 0)
  • jak dla mnie to jest glupie i bez sensu. ja mam na j. polski napisac co to jest przepis a nie cos o lekarstwach itd.
  • ta stron jest mało przydatna, kolo lol (odpowiedzi: 0)
  • grajcie w tibie to jest lepsze od jakiegoś polaka
  • kozyra, baryła (odpowiedzi: 0)
  • jestem głupi żeby zrobić tak dobrą pracę.
  • mistrzu, kokos (odpowiedzi: 0)
  • nie udana praca.
  • gołąb, ziomek (odpowiedzi: 0)
  • do kitu to wszystko,chyba gorzej być nie morze.
  • spoko, kamil (odpowiedzi: 0)
  • spoko
  • >>>Wow<<<, dzika :* (odpowiedzi: 0)
  • >>>WoWy<<<
  • Esej, Becia (odpowiedzi: 0)
  • Kiepski esej
  • mało czytelne, Kola (odpowiedzi: 0)
  • używajcie przy tych opisach rożnych kolorów, odznaczajcie np. w tym przypadku gdzie zaczyna się teza, gdzie argument, które to wnioski. Rozprawka jest trudna i jak dla mnie to na egzaminie jest za mało czasu na napisanie sensownej rozprawki.
  • Siemka, Daniel (odpowiedzi: 0)
  • super to nawet
  • Siemka, DDDDDDDDDDDDDDDDDDAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaNNNNNNNNNNNNNNNNNNIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLL (odpowiedzi: 0)
  • super n nawet
  • ko, jojololo (odpowiedzi: 0)
  • po co tyle btego
  • Jakuuub9666, jjaakkuubb (odpowiedzi: 0)
  • oki
  • LOL, Dorci@ (odpowiedzi: 0)
  • spox przydało mi sie
  • LOLO, lolo (odpowiedzi: 0)
  • Bez nadzieji
  • moze byc, damiancki (odpowiedzi: 0)
  • o jaki lol i lagi i normalnie zal
  • Hmm, FoR YoU::* (odpowiedzi: 0)
  • Jak dla mnie to jest ok tylko rozprawka ma zły przykład :]
  • Blad we wzorze.., PrzemoSwojZiom^^ (odpowiedzi: 0)
  • "Urodzilam sie 17 lipca 1988r". "Od roku 1982 uczeszczalam do SP nr1." Heh , 6 lat przed narodzinami do szkoly? ^^
  • siedze na Polskim na pracowni..., Zenek (odpowiedzi: 0)
  • i sie nudze :D
  • opis obrazu, filipek (odpowiedzi: 0)
  • potrzebuje opisu obrazu pozdro......
  • nie znajomy, nieznajomy (odpowiedzi: 1)
  • głupie to wszystko i nie wiem po co te testy
  • Prośba do polonistów!!!, Marta (odpowiedzi: 0)
  • Prośba do polonistów! Jakie są cechy gatunkowe dla formy wypowiedzi, gdzie "uczeń potwierdza i zaprzecza" i propozycje ćwiczeń... proszę, pomóżcie. Pilne!
  • esej, Kama : ) : P : * (odpowiedzi: 0)
  • Kto ten durnowatą formę na j. polski kiedyś pisał.POMOCY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • zastęptwo zz polaka, ziomek (odpowiedzi: 0)
  • noobiarskie zastempstwo
  • LOL!!!!, Melon (odpowiedzi: 0)
  • Ja nie moge ale bajer <LOL>
  • to jeszcze raz ja, kapec (odpowiedzi: 0)
  • tego potrzebowalem znalesc
  • grajcie w tibie, kapec (odpowiedzi: 0)
  • grajcie w tibie na otsie exori.net na tibie7,81 jak bendziecie grali to piszcie do knight of matrix do dam jakies itemki
  • UWAGA!, amelcia (odpowiedzi: 0)
  • każde streszczenie jest dobre! wtedy nie musimy czytać pełnych lektur! {lol} %-) jednak co do podlizywania się to wytłumaczcie mi co zrobić! jak macie koleżanke w klasie chorą ma krzywy kręgosłup i każdy nauczyciel nad nią podskakuje! bo przecież jej ojciec jest sponsorem szkoły! odpowiadajcie na mój e-mail: amelcia11@wp.pl
  • Opis obrazu!!!, Ann (odpowiedzi: 0)
  • A jak napisac opis obrazu?
  • O LoL, ~>CzArN!óTQa<~ (odpowiedzi: 0)
  • ALe recenzja normalnie bardzo fajna super posstro dla autora LOLOL HEHS:P
  • wywiad, NelsonMaster (odpowiedzi: 0)
  • a wywiadu nie ma!!! jak by byl prosze o wyslanie na nelsonmasteq@yahoo.com
  • LoOL!!, psikowska (odpowiedzi: 0)
  • jaka bzdurrraa!! moglibyscie napisac jak sie robi referaty bo mi to jest potrzebne...! i jak mi sie wydaje innym rowniez by sie przydalo... ;/
  • Problkemik, Ja:P (odpowiedzi: 0)
  • spoko stronka tylko nie moge znalesc tego co mi potrzebne ale jest oki:P
  • dobre dla podstawówek, null (odpowiedzi: 0)
  • napisane ogólnie i treściwie, dobre dla podstawówek...
  • spoko...., elizka (odpowiedzi: 0)
  • własnie to było mi potrzebne... tego szukałam
  • podlizujecie sie nauczycielom;p zart;p jest okej tylko ja potrzebuje mowy obronnej;(, madzia (odpowiedzi: 0)
  • lizusy
  • lol, lol (odpowiedzi: 0)
  • bardzo fajne
  • ściema, mokry11 (odpowiedzi: 0)
  • fajna ściema
  • , ......... (odpowiedzi: 0)
  • to wszystko jest suuper!!!!! bardzo sie ciesze ze znalazlam taka strone jak ta!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl