poniedziałek 24 czerwca 2019 imieniny Danuty i Jana 1838 - Urodził się Jan Matejko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak pracować z uczniem dyslektycznym?

Symptomy dysleksji rozwojowej

Symptomy dysleksji rozwojowej

W klasie szczególną uwagę zwrócić powinny:

1. Obniżona sprawność ruchowa: dziecko słabo biega, skacze, ma trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki.

2. Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem nożyczek. W rysunkach widoczny zbyt mały lub zbyt duży nacisk ołówka, rysowanie niestaranne. W piśmie wolne tempo, dysproporcje między literami, litery wychodzą poza linię, nieprawidłowe połączenia między literami, różne nachylenie liter.

3. Opóźnienie rozwoju lateralizacji: mimo prób ustalenia ręki dominującej dziecko nadal jest oburęczne.

4. Opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: dziecko ma trudności ze wskazywaniem na sobie części ciała i określeniem ich terminami: prawe - lewe. Nie umie określić kierunku na prawo i na lewo od siebie.

5. Trudności z rysowaniem rombu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych, rysowaniem szlaczków.

6. Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania konstrukcji z klocków, układania mozaiki według wzoru, trudności z wyodrębnieniem szczegółów różniących dwa obrazki, z wyróżnianiem kształtów podobnych lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni.

7. Trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych wyznaczających stosunki przestrzenne: nad - pod, za - przed.

8. Wadliwa wymowa, "przekręcanie" trudnych wyrazów, błędy gramatyczne.

9. Trudności z zapamiętywaniem: wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie; z zapamiętywaniem nazw, z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje.

10. Trudności w różnicowaniu głosek podobnych, trudności z wydzielaniem sylab i głosek ze słów, ich syntetyzowaniem.

11. Kształt liter jest zapamiętywany wolno, ich odczytanie przebiega w złym tempie.

12. Trudności w orientacji w czasie, np. określeniu pory roku, dnia, godziny na zegarze.

13. Trudności w nauce czytania.

14. Zwierciadlane pisanie liter i cyfr, zapisywanie wyrazów od strony prawej do lewej, błędy w pisaniu dwuznaków, zmiękczeń.





Autor: Liliana Steńko
Joanna Zmitrowicz

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl