poniedziałek 24 czerwca 2019 imieniny Danuty i Jana 1838 - Urodził się Jan Matejko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Dysleksja w szkole
Dysleksja w szkole

Dysleksja w szkole

Wymagania edukacyjne

Lp.

Zadania

Formy realizacji

1.

Rozpoznanie potrzeb edukacyjnych ucznia.

Wczesne rozpoznanie fragmentarycznych zaburzeń w rozwoju  poprzez kierowanie dzieci ze szczególnymi trudnościami w nauce czytania i pisania na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Dokładna analiza wskazań poradni do pracy z dzieckiem ze stwierdzoną dysleksją.

Stały kontakt z pedagogiem szkolnym oraz terapeutą prowadzącym z uczniem zajęcia korekcyjne.

2.

Dostosowanie metod i tempa pracy do możliwości ucznia dyslektycznego.

Nie należy wymagać pisania dyktand sprawdzających z całą klasą.

Wymagać głośnego czytania tylko tekstu opanowanego wcześniej w domu.

Zamiast pisania ze słuchu stosować pisanie z pamięci (zdanie przeznaczone do zapisu powinno być kilkakrotnie przeczytane przez dziecko, a dopiero potem powoli i wyraźnie dyktowane przez nauczyciela).

Nie należy przyspieszać tempa czytania i pisania - nie wymagać czytania i pisania na czas.

Nie należy obciążać dziecka większą ilością czytania i pisania w domu.

3.

Stosowanie specjalnych metod pracy z dzieckiem dyslektycznym.

Metoda zdań prowadzonych:

  • wypisywanie słów, które uczniowie podają podczas omawiania tematu,
  • uczeń dostaje zdanie niedokończone, szuka informacji,
  • dziecko uczy się zadawać pytania,
  • zadając pytanie, wymuszamy odpowiedź.

Metoda płynnych wykresów:

  • temat - jak? kto? dlaczego?
  • zapisanie pomysłów,
  • ułożenie ich w kolejności,
  • wyrażanie ich w formie zdań,
  • zapisanie zdań jedno pod drugim,
  • poprawienie pisowni i interpunkcji.

Metoda map umysłowych:

  • swobodne podawanie pomysłów („Burza mózgów”)
  • słowa-klucze (rozwijanie pomysłów), łączenie pomysłów,
  • planowanie pisania.

4.

Stosowanie pomocy dydaktycznych.

Stała praca ze słownikiem ortograficznym nawet w czasie pisania wypracowania klasowego.

Wykorzystanie magnetofonu do rejestrowania czytania dziecka.

Słuchanie nagrania z kasety z jednoczesnym czytaniem tekstu  z książki.

Praca z komputerem - program komputerowy sprawdza poprawność zapisu.

Wymagania wychowawcze

Lp.

Zadania

Formy realizacji

1.

Wdrażanie do systematycznej i samodzielnej pracy.

Systematyczne kontrolowanie zeszytu pracy własnej ucznia zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.

2.

Pobudzanie aktywności ucznia poprzez wzmacnianie poczucia własnej wartości.

Wskazywanie mocnych stron dziecka.

Nie należy wymagać głośnego czytania przy całej klasie.
Nie omawiać błędów ucznia przy całej klasie.

Dostrzegać nawet niewielkie postępy w pracy.

W początkowym okresie terapii unikać stawiania stopni w zeszycie - stosować ocenę opisową, w której zaznaczyć nawet niewielką poprawę.

Bibliografia:

  1. Spionek H., „Zaburzenia rozwoju uczniów, a niepowodzenia szkolne”, PWN, Warszawa 1973.
  2. Grzelachowska H., „Ukryte wyrazy-ćwiczenia ortograficzno-gramatyczne dla uczniów kl. IV-VIII”,  Warszawa 1995.
  3. Saduś Z., „Zeszyt ćwiczeń do nauki ortografii dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Dysortografia”. Warszawa 1995.




Autor: Małgorzata Gregorkiewicz
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl