sobota 20 lipca 2019 imieniny Czesława i Hieronima 1969 - Lądowanie człowieka na Księżycu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Analiza i interpretacja wiersza Leopolda Staffa „Ciężka noc”

Część I

Wiersz Leopolda Staffa „Ciężka noc” pochodzi z powojennego zbioru liryków noszącego tytuł „Martwa pogoda”, wydanego w 1946 r., w skład którego weszły wiersze pisane przed i w czasie wojny.

Staff, określany mianem poety umiarkowanej radości życia, wyraża w nich smutek i zwątpienie (dalekie jednak od tonacji tragicznej). Przeobrażenia stylu poety są odpowiednikiem przemian, jakie zaszły w powszechnym odczuwaniu poezji w wyniku wojny - wielkiego kataklizmu dziejowego. Wiersz „Ciężka noc” utwierdza nas w przekonaniu, że jego twórczość istniała i rozwijała się w zgodzie z historią.

„Ciężka noc” jest przykładem liryki refleksyjnej, której sens wynika z filozoficznej postawy poety. Poeta przemawia do nas z perspektywy doświadczeń, jakie zazwyczaj przynosi życie człowiekowi dojrzałemu, mającemu większą jego część za sobą.

Przeżycia wojenne odcisnęły na wrażliwym Staffie głębokie piętno. W całym wierszu zauważalny jest wyraźny dysonans (zderzenie dwu różnych tonacji nastrojowych), przeczący zasadom tzw. „klasycznej harmonii”. Piękno przyrody przeciwstawione jest dekadenckiemu stanowi duszy człowieka, który ze względu na przykre i bolesne doświadczenia wojenne nie potrafi się nim cieszyć. Jest na wskroś pesymistą. Brakuje mu wiary w lepsze jutro.

Zwrotki wiersza wypełnione treścią refleksyjną możemy odczytać jako wyraz zadumy podmiotu nad losem oraz perspektywami człowieka. Dawne przeświadczenie o tym, że zespolenie człowieka z naturą, oddanie się jej w opiekę pozwoli mu uniknąć zagubienia się w drodze życia  (tzw. „olimpijska równowaga”) jest nie do utrzymania wśród wstrząsów nowej epoki - jest zachwiane.

Zaprzeczeniem Staffowskiej optymistycznej wiary w jutro są słowa: „niebo... łudzi się, że dokądś wiedzie”. Poeta przyjmuje postawę biernego widza, który konotuje otaczającą go rzeczywistość i głęboko ją przeżywa - snuje subiektywną refleksję, dzieli się swoimi odczuciami. Jest wyobcowany, patrzy na otaczającą go rzeczywistość z dystansu.

Widoczna jest pozorna powściągliwość w wyrażaniu uczuć. Poeta patrzy na to jakby z oddalenia - klasycyzm jest nie tylko samą formą, lecz wyrazem wewnętrznej dyscypliny, samoobrony przed sprawami życia i historii, które są żywiołami.

Konstrukcję monologu podmiotu lirycznego można (w sposób umowny) określić następująco:

  • I strofa - określenie nastroju duszy - ukazanego na zasadzie kontrastu,
  • II strofa - realia będące źródłem przeżycia - krajobraz zniszczenia, spustoszenia  wojennego,
  • III strofa - refleksja.

Pierwszy wers wiersza wprowadza odbiorcę w treść przeżyć podmiotu. Nastrój duszy ukazany jest na zasadzie kontrastu.





Autor: Maria Dyjas
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl