poniedziałek 27 września 2021 imieniny Amadeusza i Damiana 1605 - Bitwa pod Kircholmem
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Futuryzm i dadaizm

Bruno Jasieński

But w butonierce„Mięso kobiet”

Pszehodząc pszypadkowo pszez ćeńisty pasaż,
mimo palm kiwającyh śę jak senny palec
zobaczyłem kobietę, kturą rąbał masaż
i układał na ladźe kawał po kawale

Kszyczały na gałęźah żułte ptaki timur
Kołysały głowami i muwiły tata
Pszez zapah ciał kobiecyh ostszejszy od dymu
stuk rytmiczny tasaka jęczał i dolatał

Zeskoczyły w podskokach shody z karku pięter
Biły głową o śćanę i nie mogły trafić
kiedy wybiły otwur wyszedłem nim lente
i na placu olbżymim połknęła mńe gawiedź

Whodżiły blade pańe do ćemnych garsonjer
rospinały w pośpiehu bluzki pod żakietem
gdy z zapalonym lontem na barkah kanońer
stszeliłem z głowy w ńebo czerwoną rakietą

Ńe liżcie ust kohankom leżąc im na bżuhu!
Jedzće je ze śmietaną i łykajcie z cukrem!
Hude szynki dźewczynki są pszedziwnie kruhe
i dobry jest kobiecyh muskularnych nug krem.

Jak wiele cudnych sokuw ciało kobiet mieści
cuż wiesz o tym, hoć zdźerasz sukńe jak firanki,
don żuanie, co ćało swojej pani pieścisz
a kturyś żadnej jeszcze nie pożarł kohanki.

Poczekajcie, nie gwałćće, ńe pieśćće, ńe hodźće!
ńeh znowu dźewicami żemia śę zaludni
Usta twoje jak gąbka namaczana w ocće
Są mi dżiwńe niedobre, gorzkawe i nudne.

Pszyszłaś do mnie bez sukni, powiedziałaś: ńe rusz!
Będźesz odtąd mńe kohał tylko jak brat śostrę
Gdy podeszłaś do lustra zdejmować kapelusz
w karku twym tłustym zemby zatopiłem ostre.

Pożerajcie kobiety z octem i na sucho
Pszestańće z nimi robić swoje nudne świństwa
Kohankowie, noszący swe kohanki w bżuhu
nadhodźi wasza era: nowe maćeżyństwo

 

 „But w butonierce”

Zmarnowałem podeszwy w całodziennych spieszeniach,
Teraz jestem słoneczny, siebiepewny i rad.
Idę młody, genialny, trzymam ręce w kieszeniach,
Stawiam kroki milowe, zamaszyste, jak świat.

Nie zatrzymam się nigdzie na rozstajach, na wiorstach,
Bo mnie niesie coś wiecznie, motorycznie i przed.
Mijam strachy na wróble w eleganckich windhorstach,
Wszystkim kłaniam się grzecznie i poprawiam im pled.

W parkocieniu krokietni - jakiś meeting panieński.
Dyskutują o sztuce, objawiając swój traf.
One jeszcze nie wiedzą, że gdy nastał Jasieński,
Bezpowrotnie umarli i Tetmajer i Staff.

One jeszcze nie wiedzą, one jeszcze nie wierzą.
Poezyjność, futuryzm - niewiadoma i X.
Chodźmy biegać, panienki, niech się główki oświeżą -
Będzie lepiej smakować poobiedni jour-fixe.

Przeleciało gdzieś auto w białych kłębach benzyny,
Zafurkotał na wietrze trzepocący się szal.
Pojechała mi bajka poza góry doliny
nic jakoś mi nie żal, a powinno być żal...

Tak mi dobrze, tak mojo, aż rechoce się serce.
Same nogi mnie niosą gdzieś - i po co mi, gdzie?
Idę młody, genialny, niosę BUT W BUTONIERCE,
Tym co za mną nie zdążą echopowiem: - Adieu! -





Autor: Ernest Kacperski
Komentarze + Dodaj komentarz
  • namopańik barwistanu, Agata N. (odpowiedzi: 0)
  • Futuryści przede wszystkim manifestowali hasło "słów na wolności", co oznaczało przekreślenie logiki zdania, a słowa mogły być wykolejone ze składni. Przy tym warstwa brzmieniowa słowa była dla nich istotniejsza niż semantyczna. Wiersz jest doskonałym przykładem instrumentacji głoskowej(powtarzalne brzmienie głosek/spółgłosek w wyrazach), która jest dokonana techniką rozkładu słów, a także dodaniem do nich składników charakterystycznych dla języka prasłowiańskiego (takie ala archaizmy). Nie ma sensu wchodzić w to, czy jest tam sens, bo nie o to Watowi chodziło ;-)Jedyne znaczenie jakie udało mi się wychwycić to barwistan - miejsce, kraina barw do której wg podmiotu lirycznego udamy się po śmierci (znaczenie barwistanu podaję za opracowaniem BN)
  • onomatopeje, abc cogito (odpowiedzi: 0)
  • przeczytajcie szybciej ten wiersz.. autor zastosował wyrazy dźwiękonaśladowcze.. dzięki czemu oddał dźwięk wagonów kolejowych.. tytuł sam mówi za siebie.. wszystko można połączyć w logiczną spójną całość.. wiosna 1940
  • analiza, piooo (odpowiedzi: 0)
  • o co chodzi w tym wiersz.????
  • czytasz ale nie rozumiesz., Dorota (odpowiedzi: 0)
  • Anno może czytasz poezję, ale chyba jej nie rozumiesz. W tym wierszu wszystko dzieję się naraz. Jest to wiersz bardzo sprytnie i przewrotnie nawiązujący do poezji erotycznej, ale nie w styly Baczyńskiego. Odliczanie kroków, zbliżanie się do "niej", odbicie jej twarzy w szybie, a może jej i jeszcze kogoś... a potem okazuje się, że to nie ona. I ta świetna złota plomba!
  • Nie zgadzam się!!!!!, Monika (odpowiedzi: 0)
  • Nie zawsze poezja musi byc górnolotna!!! W tym wierszu autor bawi się konwencją, gra formą. Jest to wiersz futurystyczny i niektórym się podoba :)
  • porażka !, Anna (odpowiedzi: 0)
  • to jest chyba jakiś żart...czytam poezję i nie wiem co za d*bil to wymyślił... ja też teraz napiszę wiersz "Czemu?" Powiedz mi - czemu? Dlatego. Czyli? Tak. Czemu tak? Dlatego. proszę, macie wiersz. Teraz mi odpowiedzcie co miałam na myślii jakie jest przesłanie tego wiersza...moze i nie wiecie ale ja wiem! O ironio! Każdy moze cos takiego napisać i w ogóle się nie starać jak ten pan. Nie wiem co się dzieje z dzisiejszą poezją.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl