środa 26 czerwca 2019 imieniny Jana i Pawła 1930 - Urodził się Sławomir Mrożek
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Model interpretacji tekstu poetyckiego
Model interpretacji tekstu poetyckiego

Model interpretacji tekstu poetyckiego

 

Wisława Szymborska, Cebula

  1. Wstępne rozpoznanie (hipoteza interpretacyjna):

    • wywód, wykład o charakterze filozoficznym;

    • próba odpowiedzi na egzystencjalne pytanie o prawdziwą istotę człowieczeństwa: człowiek to istota złożona o skomplikowanej naturze.

 

  1. Nadawca - odbiorca:

    • podmiot bliżej nieokreślony (tylko raz występuje zaimek osobowy „ja rozumiem" - aspekt świadomości mówiącego), ale identyfikuje się ze zbiorowością i wypowiada się w imieniu ludzkości (trzykrotne powtórzenie wyrażenia przyimkowego „w nas" oraz pojawienie się zaimka „nam");

    • adresat bliżej nieokreślony; forma wypowiedzi lirycznej może sugerować, że będą to słuchacze zebrani w sali wykładowej (może studenci?!);

    • relacje między podmiotem a adresatem: identyfikacja - nadawca częścią społeczności (odbiorców).

 

  1. Sytuacja liryczna:

    • bliżej nieokreślona sytuacja liryczna; postać mówiąca swoje myśli wyraża za pośrednictwem opisu poetyckiego cebuli;

    • liryka pośrednia, liryka filozoficzno-refleksyjna.

 

  1. Ukształtowanie wypowiedzi:

    • monolog (wykład);

    • pozycja „ja" lirycznego: nastrój ironiczny, chłodny, szyderczy;

    • język wykładu (patetyczny) zderzony z prozaicznym tematem: uwydatnienie komizmu (neologizm: „Itympodobna, cebuliczności" - podobieństwo do naukowego wywodu);

    • ukształtowanie formalne (charakterystyczne środki stylistyczne: epitety, wyliczenia, neologizmy, hiperbola, oksymoron) wpływa na charakter wypowiedzi;

    • wskazanie znaczeniotwórczej roli zabiegów formalnych, np. oksymoron: „Idiotyzm doskonałości" podkreśla główną myśl utworu: pochwałę różnorodności, kpinę z jednorodności.

 

  1. Dominanta kompozycyjna:

  • zasada wewnątrzkontrastowego zestawienia egzystencji cebuli z bytem ludzkim (antytetyczne ukształtowanie wypowiedzi):

    • utwór przewrotny, ponieważ tytułowa cebula jest tylko pretekstem do porównania istoty nieskomplikowanej oraz człowieka, który jest przeciwieństwem prostoty cebuli;

    • dominanta kompozycyjna wpływa na hipotezę interpretacyjną: poprzez porównywanie spokojnej egzystencji cebuli z bardzo skomplikowanym bytem ludzkim autorka podkreśla prawdziwą istotę człowieczeństwa: niejednorodność, nieprzewidywalność, nieoczekiwane komplikacje i wewnętrzne rozterki, jakimi stale podlegają ludzie rozumni;

    • miejsca nacechowane znaczeniowo: tytuł oraz puenta (ostatni dwuwers);

    • kluczowe wyrażenia i znaczące motywy: „Ona nie ma wnętrzności", „W nas obczyzna i dzikość", „byt niesprzeczny cebula (...) Dośrodkowa fuga. Echo złożone w chór", „najnadobniejszy brzuch świata. Sam się aureolami na własną chwałę oplata", „Ona wielokroć naga, do głębi itympodobnna", „Idiotyzm doskonałości";

 

  1. Przywołanie właściwych kontekstów:

    • kontekst filozoficzny i pytanie o byt ludzki (filozofia św. Augustyna, potem św. Tomasz z Akwinu aż po XX-wieczny egzystencjalizm);

    • wpisanie wiersza w powszechnie obowiązujące poglądy (kontekst macierzysty); postmodernizm, kategoria „pomiędzy", alienacja człowieka, degradacja człowieczeństwa;

    • konteksty osobiste ucznia.

 

  1. Interpretacja uogólniająca:

Teza interpretacyjna: człowiek, jako przeciwieństwo popularnego warzywa, jest bytem skomplikowanym, niejednorodnym. Istota jego człowieczeństwa polega na tym, że jest bytem złożonym, nieprzewidywalnym, przeżywającym wewnętrzne rozterki. Tym, co go charakteryzuje i odróżnia od innych bytów, to jego rozumność. Wiersz Szymborskiej jest więc w rzeczywistości hymnem na cześć człowieka (mimo, iż w tekście ani raz nie pada słowo „człowiek").





Autor: Jakub Niewiński
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl