Od wielu lat nauczanie ortografii w szkole było żywo dyskutowanym problemem, szczególnie metoda pisania ze słuchu, która tylu miała zwolenników, co przeciwników. Skupiano głównie uwagę na stronie praktycznej dyktanda. Dykatando powinno być krótkie, ze względu na mozliwość skupienia uwagi uczniów, odpowiednio wygłoszone przez nauczyciela, poprawione natychmiast, by nie utrwaliły się błędy i powtórzone po poprawie.
Przygoda z ortografią dla klasy VI to ostatnia książka z tej serii. Zawiera, podobnie jak książki dla klasy IV i V, "Kartę pracy", która w przypadku indywidualnej pracy ucznia prowadzi go po ortograficznych zawiłościach, organizuje pracę i porządkuje wiedzę ucznia.
Książeczka "Przygoda z ortografią" przedstawia fragmenty różnorodnych tekstów, które służą do kontroli umiejętności stosowania i rozumienia zasad polskiej ortografii na poziomie klasy IV. Oprócz tego teksty są przykładem poprawnie zredagowanych form wypowiedzi - opisu, opowiadania, spawozdania, streszczenia.