poniedziałek 18 listopada 2019 imieniny Klaudyny i Romana 1860 - Urodził się Ignacy Paderewski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak pisać?

Reportaż

Reportaż to gatunek prozy publicystycznej opisujący ludzi i zdarzenia znane autorowi z bezpośredniej obserwacji. To jedna z definicji. Jeden z najwybitniejszych polskich reportażystów Ryszard Kapuściński przywołał następującą definicję reportażu - "to rodzajpisarski, który stara się przekazać prawdziwą i szczegółową relację o wydarzeniach bezpośrednio widzianych lub sprawach dokładnie udokumentowanych".
Najkrócej o reportażu można powiedzieć "relacja z faktów". Reporter staje się badaczem sprawy, rodzajem detektywa, który dociera do istoty rzeczy i dzieli się jej obrazem z szerokim gronem czytelników. Posługuje się w tym celu gatunkiem „otwartym": reportaż można pisać w pierwszej osobie, można się posłużyć wyłącznie postaciami bohaterów i ich wypowiedziami. Możnaw tekście użyć wspomnienia, fragmentu rozmowy, portretu, opisu miejsca, ale też fragmentu druków urzędowych, przemówień, toastów itp. - wszystko w celu przekonującego relacjonowania faktów.

Oto przykład:

Czary? Bzdura, a może nie?

Nie uwierzycie! W tym semestrze coś dziwnego zdarzyło się w naszej paczce! Do niedawna najważniejsze dla nas były imprezy, fajna zabawa, piwo, papierosy i ogólne wyluzowanie. Gdziekolwiek - byle całą paczką i byle było odlotowo. A czy było? No cóż... bywało różnie. Aż pewnego razu wychowawczyni powiedziała nam, że do naszej klasy od dziś należy osoba, która nie będzie uczęszczać na lekcje jak inni uczniowie, bo jest poważnie chora (wychowawczyni wspominała coś o jakiejś formie raka) i z trudem chodzi o kulach. Ta nowa osoba będzie uczyła się w domu. Choroba i długi pobyt w szpitalu oddalił od niej wszystkie "koleżanki" z jej rocznika. Ma tylko rodziców i kota. Wychowawczyni zaznaczyła, że dobrze by było, żeby nasza klasa wymyśliła sposób, żeby pomóc tej osobie, żeby ułatwić jej naukę i kontakty z rówieśnikami, żeby trochę rozweselić. Poprosiła, żebyśmy o tym pomyśleli.
Co my na to? Milczeliśmy. Nikt nie miał dobrego pomysłu - z taką sytuacją jeszcze nigdy nie mieliśmy do czynienia. Wreszcie Lilka zaproponowała, że może pójdziemy grupą odwiedzić chorą i sami, na miejscu, zobaczymy, co i jak, w czym można tu pomóc. Poszliśmy - jedni z ciekawości, inni zrobili po prostu jak wszyscy.
Przyjęła nas drobniutka dziewczyna. Olbrzymi kocur siedział u niej na kolanach. Chora z miłym uśmiechem przedstawiła się, a później powtarzała za nami nasze imiona, chyba aby lepiej je zapamiętać. To była pierwsza wizyta, ale nie ostatnia. Szybko poznaliśmy się dobrze. Nie wiem dlaczego, ale u tej nowej koleżanki nikt z nas nie szpanował, nikt nikogo nie grał. Ania przyznała się, że ma duże zaległości w nauce. O nic nas nie prosiła, sami zdecydowaliśmy się jej pomóc. Dziwne... nikt się nie wyłamywał! Każdy starał się być jak najlepiej przygotowany do spotkań z nową koleżanką. Nasze rozmowy w szkole coraz częściej dotyczyły lekcji albo sposobu rozwiązania trudnego zadania...
Poznaliśmy lekarza chorej Ani. Pochwalił nas i powiedział, że jest nadzieja na wyzdrowienie naszej znajomej, bo od pewnego czasu ma ona dobry humor i jest pełna optymizmu. Jeśli taki stan się utrzyma, to wszystko dobrze się skończy. Choć to potrwa... Nie wiem, co mam myśleć, ale chyba zaczęło się w nas coś zmieniać. No bo jak wytłumaczyć to, że zaczęliśmy jej pomagać, że w wolnym czasie chętnie spotykamy się w jej domu i prowadzimy długie rozmowy, że ośmieliliśmy się mówić o swoich marzeniach, planach. Nasza chora koleżanka pomagała nam dowiedzieć się, co w nas głęboko tkwi: jeden pisze wiersze, drugi bawi się w astronoma, trzeciego interesuje zoologia, a jeszcze inny jest prawdziwą "złotą rączką"! Tego o sobie nie wiedzieliśmy. Teraz wiemy i jest nam z tym dobrze! Czy to nie czary?





Autor: Anita Hauzer, Anna Samson
Komentarze + Dodaj komentarz
  • xxxxll, nieznany (odpowiedzi: 0)
  • hejo
  • Samson, adaf (odpowiedzi: 0)
  • TY perfidio społeczeństwa i ten twój slang żąl
  • żal:), polak (odpowiedzi: 1)
  • żal:)
  • <Żal>, <LoL> (odpowiedzi: 0)
  • Ten czwarty punkt jest do niczego,jak piszecie w pierwszej osobie to muście pisać w niej do końca....!:d:P
  • wspaniała stronka!!!, ada (odpowiedzi: 0)
  • naprawdę ta stronka jest wspaniała bardzo za nią dziękuję:)
  • fajna strona, karolcia (odpowiedzi: 0)
  • bardzo się przydaje można sobie powtórzyć wiele rzeczy. dzięki za tą stronę!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • dobre, maniek (odpowiedzi: 0)
  • przydało mi się.
  • spoko, Lila (odpowiedzi: 0)
  • Spoko strona ;]
  • opinja, west (odpowiedzi: 0)
  • kiepskie nic nie wnosi i ten przykład to nie jest rozprawka.
  • super strona, amonia (odpowiedzi: 0)
  • dzięki za tą stronę, wreszcie cos co pomoże i rodzicom, bo wiem gdzie moge szukać pomocy czy wyjasnienia. Na nauczycieli w szkole czasem trudno liczyć, zbywają dzieciaki i tyle.
  • <3., ZiomEk (odpowiedzi: 0)
  • no no... ktoś się postarał przyda mi się...! thx ;p
  • co jest, xxx (odpowiedzi: 0)
  • zajefajnie
  • Hej ; ], anonim (odpowiedzi: 0)
  • Co tam u was ludziska slychac ? ? ? ; p
  • :D, @si@9917 (odpowiedzi: 0)
  • spoko:):)
  • hej, ola (odpowiedzi: 0)
  • ta stronka jest fajna
  • ;-), Lolitka (odpowiedzi: 0)
  • Spooko!!! :);)
  • fajne, Kujon (odpowiedzi: 3)
  • pomaga naprawde !!!! polecam
  • opis, kaja (odpowiedzi: 0)
  • a są tu jakieś przykłady opisu przedmiotu
  • aaallleee, nieważne (odpowiedzi: 0)
  • ale ja bym chciala konkretnego przykładu opisu...:(
  • czadowy!!, milunia (odpowiedzi: 1)
  • spoksik:)
  • głupie..., adusinski96 (odpowiedzi: 0)
  • jak dla mnie to jest glupie i bez sensu. ja mam na j. polski napisac co to jest przepis a nie cos o lekarstwach itd.
  • ta stron jest mało przydatna, kolo lol (odpowiedzi: 0)
  • grajcie w tibie to jest lepsze od jakiegoś polaka
  • kozyra, baryła (odpowiedzi: 0)
  • jestem głupi żeby zrobić tak dobrą pracę.
  • mistrzu, kokos (odpowiedzi: 0)
  • nie udana praca.
  • gołąb, ziomek (odpowiedzi: 0)
  • do kitu to wszystko,chyba gorzej być nie morze.
  • spoko, kamil (odpowiedzi: 0)
  • spoko
  • >>>Wow<<<, dzika :* (odpowiedzi: 0)
  • >>>WoWy<<<
  • Esej, Becia (odpowiedzi: 0)
  • Kiepski esej
  • mało czytelne, Kola (odpowiedzi: 0)
  • używajcie przy tych opisach rożnych kolorów, odznaczajcie np. w tym przypadku gdzie zaczyna się teza, gdzie argument, które to wnioski. Rozprawka jest trudna i jak dla mnie to na egzaminie jest za mało czasu na napisanie sensownej rozprawki.
  • Siemka, Daniel (odpowiedzi: 0)
  • super to nawet
  • Siemka, DDDDDDDDDDDDDDDDDDAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaNNNNNNNNNNNNNNNNNNIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLL (odpowiedzi: 0)
  • super n nawet
  • ko, jojololo (odpowiedzi: 0)
  • po co tyle btego
  • Jakuuub9666, jjaakkuubb (odpowiedzi: 0)
  • oki
  • LOL, Dorci@ (odpowiedzi: 0)
  • spox przydało mi sie
  • LOLO, lolo (odpowiedzi: 0)
  • Bez nadzieji
  • moze byc, damiancki (odpowiedzi: 0)
  • o jaki lol i lagi i normalnie zal
  • Hmm, FoR YoU::* (odpowiedzi: 0)
  • Jak dla mnie to jest ok tylko rozprawka ma zły przykład :]
  • Blad we wzorze.., PrzemoSwojZiom^^ (odpowiedzi: 0)
  • "Urodzilam sie 17 lipca 1988r". "Od roku 1982 uczeszczalam do SP nr1." Heh , 6 lat przed narodzinami do szkoly? ^^
  • siedze na Polskim na pracowni..., Zenek (odpowiedzi: 0)
  • i sie nudze :D
  • opis obrazu, filipek (odpowiedzi: 0)
  • potrzebuje opisu obrazu pozdro......
  • nie znajomy, nieznajomy (odpowiedzi: 1)
  • głupie to wszystko i nie wiem po co te testy
  • Prośba do polonistów!!!, Marta (odpowiedzi: 0)
  • Prośba do polonistów! Jakie są cechy gatunkowe dla formy wypowiedzi, gdzie "uczeń potwierdza i zaprzecza" i propozycje ćwiczeń... proszę, pomóżcie. Pilne!
  • esej, Kama : ) : P : * (odpowiedzi: 0)
  • Kto ten durnowatą formę na j. polski kiedyś pisał.POMOCY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • zastęptwo zz polaka, ziomek (odpowiedzi: 0)
  • noobiarskie zastempstwo
  • LOL!!!!, Melon (odpowiedzi: 0)
  • Ja nie moge ale bajer <LOL>
  • to jeszcze raz ja, kapec (odpowiedzi: 0)
  • tego potrzebowalem znalesc
  • grajcie w tibie, kapec (odpowiedzi: 0)
  • grajcie w tibie na otsie exori.net na tibie7,81 jak bendziecie grali to piszcie do knight of matrix do dam jakies itemki
  • UWAGA!, amelcia (odpowiedzi: 0)
  • każde streszczenie jest dobre! wtedy nie musimy czytać pełnych lektur! {lol} %-) jednak co do podlizywania się to wytłumaczcie mi co zrobić! jak macie koleżanke w klasie chorą ma krzywy kręgosłup i każdy nauczyciel nad nią podskakuje! bo przecież jej ojciec jest sponsorem szkoły! odpowiadajcie na mój e-mail: amelcia11@wp.pl
  • Opis obrazu!!!, Ann (odpowiedzi: 0)
  • A jak napisac opis obrazu?
  • O LoL, ~>CzArN!óTQa<~ (odpowiedzi: 0)
  • ALe recenzja normalnie bardzo fajna super posstro dla autora LOLOL HEHS:P
  • wywiad, NelsonMaster (odpowiedzi: 0)
  • a wywiadu nie ma!!! jak by byl prosze o wyslanie na nelsonmasteq@yahoo.com
  • LoOL!!, psikowska (odpowiedzi: 0)
  • jaka bzdurrraa!! moglibyscie napisac jak sie robi referaty bo mi to jest potrzebne...! i jak mi sie wydaje innym rowniez by sie przydalo... ;/
  • Problkemik, Ja:P (odpowiedzi: 0)
  • spoko stronka tylko nie moge znalesc tego co mi potrzebne ale jest oki:P
  • dobre dla podstawówek, null (odpowiedzi: 0)
  • napisane ogólnie i treściwie, dobre dla podstawówek...
  • spoko...., elizka (odpowiedzi: 0)
  • własnie to było mi potrzebne... tego szukałam
  • podlizujecie sie nauczycielom;p zart;p jest okej tylko ja potrzebuje mowy obronnej;(, madzia (odpowiedzi: 0)
  • lizusy
  • lol, lol (odpowiedzi: 0)
  • bardzo fajne
  • ściema, mokry11 (odpowiedzi: 0)
  • fajna ściema
  • , ......... (odpowiedzi: 0)
  • to wszystko jest suuper!!!!! bardzo sie ciesze ze znalazlam taka strone jak ta!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl