środa 23 października 2019 imieniny Marleny i Seweryna 1927 - Urodził się Leszek Kołakowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ekspresjonizm

Wstęp

Edvard Munch, Taniec życia (1899-1900)

Termin "ekspresjonizm" pochodzi od łacińskiego słowa expressio – wyrażenie, wyraz. Dla ekspresjonisty celem sztuki nie jest bowiem naśladowanie rzeczywistości, lecz wyraz, ekspresja doświadczeń jednostki. Innymi słowy, dzieło ma przede wszystkim wyrażać indywidualny, niepowtarzalny sposób odczuwania, właściwy twórcy. Co to może oznaczać? Choćby to, że artysta staje się centrum świata przez siebie stworzonego.

Pamiętacie, czym kierowali się w sztuce impresjoniści? Otóż, ekspresjoniści przeciwstawiali się impresjonizmowi – pragnęli bowiem odtwarzać istotę rzeczy, a nie tylko zapisywać ulotne wrażenia, jak to czynili impresjoniści.

Dla ekspresjonistów ważny jest element oceny, ponieważ najważniejsze dla nich nie jest poznanie świata (jak w symbolizmie), ale właśnie jego ocena. Co więcej, dokonuje się ona nie z punktu widzenia jakiejś wyższej, nadrzędnej wartości – lecz z perspektywy człowieka jako jednostki i zarazem reprezentanta zbiorowości. Po prostu najważniejszy jest autor i to, co w danej chwili czuje i myśli.

Przypomnijcie sobie na przykład jeden z utworów Jana Kasprowicza – hymn Święty Boże – uznawany za wczesny przejaw ekspresjonizmu:

O niezgłębione, nieobjęte moce!

Skrzydłami trzepocę
Jak ptak ten nocny,
któremu okiem kazano skrwawionym
patrzeć w blask słońca...

Święty Boże! Święty Mocny!
Święty a Nieśmiertelny!...

Ta rozprawa z Bogiem, którą widzimy w pierwszej serii Hymnów Kasprowicza, jest wzniosła i patetyczna, pełna emocji. Brzmi jakby była rozpaczliwie wykrzyczana na ostatnim oddechu. Nie ma tu skupienia i kontemplacji. Powracające wciąż słowa „Święty Boże” są jakby wypowiedziane przez zaciśnięte zęby, z nienawiścią i rozpaczą. Zawołanie do Boga powtarza się jako nieoczekiwana puenta kolejnych fragmentów, wyrażających przerażenie i nienawiść. Wiele emocji, bardzo mocnych i konkretnych. Niemalże namacalnych.

Ów krzyk buntownika oraz przejaskrawione, wyraźne emocjonalnie nacechowane obrazy są właśnie wyrazem ekspresjonizmu.





Autor: Agnieszka Sobich
Komentarze + Dodaj komentarz
  • Świetna praca, Varia (odpowiedzi: 0)
  • Przejrzyście i konkretnie, trafne przykłady. Pomocne jak diabli!
  • Super, nauczyciel (odpowiedzi: 0)
  • Świetne reprodukcje
  • Super, nauczyciel (odpowiedzi: 0)
  • Świetne reprodukcje
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl