niedziela 25 sierpnia 2019 imieniny Ludwika i Luizy 1900 - Zmarł Friedrich Nietzsche
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Interpretacja cyklu "W malinowym chruśniaku" Bolesława Leśmiana

Wstęp

Bolesław Leśmian stworzył w swojej poezji świat rządzący się własnymi prawami. Jest to świat czarodziejskiej łąki, zaludniony przez na wpółistniejące zjawy, świat ciągłych przemian i ponownych wcieleń. Jest to świat pełen szaleństwa obudzonych wiosną zmysłów, świat płomiennych wyznań miłosnych i nie spełnionych pragnień, nędzy, śmierci, kalek i potworów. Jest to świat fantastycznie wybujałej przyrody i kraina cieni, gdzie "napój cienisty" daje wieczne zapomnienie rzeczywistości, z którą nigdy nie umiał się pogodzić ten poeta fantastycznych widziadeł.

Leśmian jest jednym z największych i najdziwniejszych w naszej poezji wizjonerów. Wizje jego mają sugestywną wymowę dzięki swej niezwykłej wyrazistości, co szczególnie zadziwia w fantastycznych wierszach "Łąki". Ballady "Łąki", pełne zjaw cudacznych z pogranicza snu i jawy, zapadają w pamięć dzięki swej ostrej widzialności i wpadającej w ucho, na ludowych motywach opartej, melodyce. Niezwykłe dzięki celności obserwacji, jak gdyby w locie schwytane i utrwalone, nie poddające się żadnemu obiektowi migawki i mgnienia z życia łąki. Jest w tych cierpliwie podpatrzonych obrazach przyrody żarliwa miłość poety do krajobrazu ojczystego, jest godny najwyższej uwagi trud, z jakim poeta usiłuje utrwalić najbardziej ulotne, nieuchwytne objawy rzeczywistości.

Ale Leśmian jest poetą nie tylko krain baśniowych i cmentarzy; jest poetą, który z wielką siłą wyraża miłość zmysłową, podobnie jak kiedyś Mickiewicz. Najsłynniejszym erotykiem pisarza jest cykl "W malinowym chruśniaku" składający się z 11 utworów. Właśnie w erotykach ujawnia się wpływ poezji Mickiewicza na budowę Leśmianowskiego okresu, frazę, rytm wewnętrzny. Jak w niezwykle oryginalny sposób wykorzystuje Leśmian miarę Mickiewiczowską do swoich celów, zauważymy zestawiając dwie strofy: jedną z cyklu "W malinowym chruśniaku", drugą z elegii Mickiewicza "Godzina":

Hasło nasze ma dla nas swe dzieje tajemne:
Lampa, gdy noc już zdąży świat mrokiem owionąć,
Winna zgasnąć w tej szybie, a w tamtej zapłonąć.
Na znak ten oddech tracę. Już schody są ciemne.
(Leśmian)

Przed godziną, źrenicy nie zdjąwszy z zegarów,
Chciałaś naglić oczyma skazówek pochopy
I słuchem natężonym pośród miejskich gwarów
Rozpoznawałaś z dala łoskot mojej stopy.
(Mickiewicz)

Tych podobieństw i współbrzmień jest wiele i mogłyby one stać się przedmiotem specjalnego studium. Jednak to, co wiemy na podstawie dotychczasowej analizy o stosunku Leśmiana do tradycji, każe nam z pewną nieufnością traktować możliwość bezpośredniego naśladownictwa. Chodzi o głębsze i zarazem szersze umotywowanie odrodzenia się stylu realistycznej opisowości w poezji Leśmiana, którą to opisowość - między innymi - reprezentuje także poezja Mickiewicza. W naszej poezji mistrzem szczegółu obok Mickiewicza był Leśmian. Jego pamięć, ścisłość obserwacji dochodzi do granic jasnowidzenia. Przyjrzyjmy się najpierw metodzie twórczej analizowanych erotyków. Już pierwsza strofa wiersza inaugurującego cały cykl przynosi opis sytuacji pozbawiony wyrazistych wtrętów lirycznych:

W malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem
Zapodziani po głowy, przez długie godziny
Zrywaliśmy przybyłe tej nocy maliny.
Palce miałaś na oślep skrwawione ich sokiem.
(***[W malinowym chruśniaku])





Autor: Bogumiła Gruszczyńska-Kozan
Komentarze + Dodaj komentarz
  • pytanie, Ewa (odpowiedzi: 0)
  • Chciałam się dowiedzieć, czy ten tekst został gdzieś zamieszczony oprócz tej strony? Mam na myśli np. jakieś czasopismo. Piszę pracę licencjacką na temat tego cyklu i z chęcią odniosłabym się tego artykułu, ale nasi profesorzy niezbyt chętnie godzą się na korzystanie z wiadomości znalezionych gdzieś przypadkiem w internecie, których autorów nie są w stanie przynajmniej mgliście określić (może jakaś informacja o autorce? na czyich pracach opierała się, pisząc artykuł?). Nie zgadzam się do końca z takim stawianiem sprawy, bo dobrze wiem, że internet poniekąd przejął funkcję pracy, ale mój recenzent jest panem po sześćdziesiątce i niewiele mogę poradzić na jego poglądy ;) Pozdrawiam ciepło
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl