czwartek 27 czerwca 2019 imieniny Maryli i Władysława 1952 - Urodził się Bogusław Linda
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury

Wstęp

Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury
red. Anna Janus-Sitarz
seria Edukacja nauczycielska polonisty

Druga z kolei książka wydana w serii "Edukacja nauczycielska polonisty" poświęcona jest w całości przygotowaniu ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, poczynając od sztuki słowa przez teatr, film, malarstwo, fotografię, muzykę, aż po budzące kontrowersje awangardowe instalacje we współczesnych galeriach i teksty kultury masowej. W tym tomie polonista znajdzie podpowiedzi, jak uczyć, by czytelnik (widz, słuchacz) dostrzegł wzajemne "oświetlanie się" sztuk, by akceptował różnorodne konwencje, wymagające intelektualnego wysiłku od odbiorcy, a przede wszystkim, by odczuwał przyjemność w obcowaniu ze sztuką, był otwarty na przeżycia estetyczne i gotowy do współtworzenia kultury.



Spis treści

Wstęp

  • Między słowem, obrazem i dźwiękiem, czyli uczeń wobec różnych tekstów kultury [Anna Janus-Sitarz]
  • Wokół słowa

  • Tekst cudzy - tekst własny [Jadwiga Kowalikowa]
    [Uczeń - nauczyciel - tekst; Umiejętności tekstotwórcze; Czytanie ze zrozumieniem; Kształcenie świadomości komunikacyjnej uczniów; Wybrane propozycje]
  • Wyobraźnia wyzwolona, czyli uczeń wobec poezji [Stanisław Bortnowski]
    [Wygłup czy poszerzenie horyzontów?; Naiwność czy poetyckość?; Warsztaty poetyckie; Zagrożenia twórczości]
  • Tekst literacki a uczenie przez i dla wartości [Ewa Nowak]
    [W poszukiwaniu wartości; Mieć czy być?; Edukacja aksjologiczna: rozpoznać - zrozumieć - respektować; Wobec i wokół wartości na lekcjach języka polskiego]
  • "Nie ma rozpusty większej niż myślenie..." Teksty filozoficzne w edukacji polonistycznej [Anna Janus-Sitarz]
    [Filozofia w służbie dydaktyki: Sposoby czytania tekstu filozoficznego; Związki filozofii z kulturą danej epoki; Tekst filozoficzny jako kontekst tekstu literackiego; Filozofia i filozofowie jako temat literatury i malarstwa; Filozofowie - pisarze; Uniwersalizm i aktualność myśli filozoficznych; Dydaktyka wobec nowych teorii filozoficznych]
  • Polonistyka po dziennikarsku [Stanisław Bortnowski]
    [Żartobliwy przegląd prasy szkolnej; Najpierw tytuł!: Jak dzielić tekst?; Tylko informacja!; Portret zamiast charakterystyki; Zapraszam do szkolnych gazetek]
  • Wokół teatru i filmu

  • Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej [Anna Janus-Sitarz]
    [I. Lekcje teatru w edukacji polonistycznej; II. Szkoła podstawowa - zabawa w teatr, nauka przez teatr: Co potrafi mój glos? Ćwiczenia artykulacji, dykcji i intonacji; Co potrafi moje ciało? Ćwiczenia mimiczne i pantomimiczne; III. Gimnazjum - rozumienie konwencji teatralnej; Teatralne konwencje, interpretacja roli; IV. Liceum - badanie źródeł, krytyka teatralna, własna twórczość; Gra aktorska w różnych epokach - okiem badacza; Zmiany w teatrze]
  • Film fabularny w dydaktyce literatury - spojrzenie w podwójnej perspektywie [Witold Bobiński]
    [I. Kulturoznawczy wymiar edukacji polonistycznej - dwa aspekty zjawiska: Edukacja dla filmu i dla literatury: II. Wokół literatury; Film jako kontekst dzieła literackiego; Filmowe czytanie literatury; III. Między literaturą a filmem - o adaptacji filmowej; Swoistość adaptacji filmowej; Szkolne techniki pracy z adaptacją; IV. Wokół filmu: Istota edukacji filmowej. Realne potrzeby i dydaktyczne złudzenia; Bawiąc uczyć, czyli edukacja filmowa w szkole]
  • Wokół obrazu

  • Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu [Anna Pilch]
    [Przeczytać i zobaczyć; Studiowanie obrazu: Jan Van Eyck - Georges de La Tour: Proust i Monet o liliach wodnych; Oświetlanie się sztuk wzajemne]

  • „Polonista fotogeniczny", czyli o fotografii w edukacji polonistycznej [Wojciech Strokowski]
    [Fotografia w świecie mediów; Od mimesis do kreacji, czyli krótki rys historii fotografii; Składnik konieczny edukacji fotograficznej, czyli wiedza o kompozycji; Związki literatury i fotografii: Odbiór fotografii artystycznej: Rodzaje fotografii artystycznej i ich wykorzystanie na lekcjach języka polskiego: Polonista fotogeniczny w działaniu: Fotografia w poezji]
  • Wokół muzyki

  • Słuchać - znaczy rozumieć? Muzyka w kształceniu literacko-kulturowym [Witold Bobiński]
    [Muzyczność literatury? Literackość muzyki?; Muzyka w literaturze - inspiracje dydaktyczne; Słuchać tekstu jak melodii? O muzyczności literatury w kontekście działań polonisty; Z dźwięków na słowa - o wątpliwych pożytkach przekładu intersemiotycznego; Literatura w muzyce (w różnych wariantach); Muzyka jako kontekst dzieła literackiego]
  • Nie tylko Oda do radości, czyli muzyka Beethovena na lekcji języka polskiego [Wojciech Strokowski]
    [Literatura i muzyka: Beethoven a idea zjednoczonej Europy; W kręgu IX Symfonii d-moll op. 125; Związki Beethovena z Polska i Polakami; Beethoven na lekcjach języka polskiego]
  • Od kultury masowej do kultury wysokiej

  • Polonistyka szkolna a kultura masowa [Joanna Hobot]
    [Supermarket - katedra; Door selection; Popkultura a szkoła: Szkoła - media - popkultura; Bunt mas w podręcznikach; Słowo na billboardzie: Czy „Kinematograf może wszystko"?]
  • Sztuka najnowsza jako wyzwanie dla polonistów [Stanisław Bortnowski]
    [Jaka jest sztuka najnowsza? Katalog muzealnych eksponatów; Nowa estetyka; Wobec kultury masowej; Sens czy szantaż krytyki?; Pointa, czyli konieczność; Wskazówki metodyczne]




  • Autor: Wydawnictwo Universitas
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl