Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowej.
Temat lekcji: Indianie – triumf i tragedia
Cele lekcji:
Cel kształcący:
Uczeń:
- potrafi opisać wygląd zewnętrzny Indianina,
- zna niektóre zagadnienia z historii Indian,
- wskazuje na negatywne skutki niszczenia ich cywilizacji przez białych.
Cel poznawczy:
Uczeń potrafi opisać charakterystyczne dla Indian północnoamerykańskich elementy stroju, ich styl życia i wkład w rozwój cywilizacji.
Cel wychowawczy:
Poprzez pogłębienie swej wiedzy na temat kultury Indian, uczniowie uświadamiają sobie, jak ważna jest tolerancja i szacunek dla ludzi o innym kolorze skóry, religii i obyczajach oraz jak istotną sprawą jest ochrona dóbr kultury.
Metody:
- pytania i odpowiedzi,
- elementy wykładu,
- praca w grupach,
- burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
mapy, plansze, książki o tematyce indiańskiej, czasopisma, filmy wideo.
Uwagi:
Lekcja może być przeprowadzona na języku polskim np. na zakończenie omawiania noweli „Sachem”, na języku angielskim w ramach poszerzania wiedzy na temat historii i kultury krajów anglojęzycznych lub w ramach godziny do dyspozycji wychowawcy jako punkt wyjścia do rozważań o tolerancji.