wtorek 16 lipca 2019 imieniny Benity i Mariki 1054 - Schizma wschodnia
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Między dwiema wojnami w Europie

Wstęp

Pierwsza wojna światowa przerwała rozwój kultury modernistycznej w Europie, zniszczyła dziewiętnastowieczne struktury życia społecznego. Wojna i fala rewolucji przewartościowały poglądy na istotę i sens ludzkiego działania.

Rozwój cywilizacji przemysłowej, technicznej i nauki zakwestionował istnienie starych form kultury, ale nie wpłynął na rozwiązanie konfliktów społeczno-ekonomicznych, a tym bardziej politycznych. Wbrew założeniom przyczynił się do doskonalenia środków niszczenia człowieka przez człowieka.

Pierwiastki niepokoju i poczucie zagrożenia odzwierciedliły się w twórczości wielu pisarzy. Lata po I wojnie światowej to przede wszystkim okres niepokoju, fermentu i twórczych poszukiwań.

James Joyce (1923)Kulturze XX wieku patronowali tacy myśliciele, jak: Albert Einstein (1879-1955), twórca teorii względności relatywizującej kategorię czasu i przestrzeni, Henri Bergson (1859-1941), autor teorii poznania intuicyjnego i irracjonalnego, a także Sigmund Freud (1856-1939), który zwrócił uwagę na rolę podświadomości i tkwiących w niej przeżyć oraz popędów seksualnych tłumionych przez rozum, normy moralne i obyczajowe.

Wszyscy oni kwestionowali zastane prawdy i usiłowali zgłębić tajemnicę psychiki człowieka, ich poglądy miały przełomowe znaczenie dla literatury.

Dzięki teorii względności podważona została chronologia zdarzeń; w utworach literackich, pojawia się czas psychologiczny (w cyklu powieściowym Marcela Prousta), technika symultaniczna, czyli równoczesność zdarzeń (w Ulissesie Jamesa Joyce'a), tradycję zaczęto traktować jako źródło wartości humanistycznych.

Natomiast Ernst Cassirer w pracy Filozofia form symbolicznych, której syntezą jest Esej o człowieku potraktował kulturę nowocześnie, jako wytwór czynności kreacyjnych, symbolicznych uwolnił literaturę od funkcji mimetycznych (naśladowczych), w wielu awangardowych kierunkach znalazł więc odbicie kreacjonizm.




Autor: Katarzyna Wąsala
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl