sobota 20 lipca 2019 imieniny Czesława i Hieronima 1969 - Lądowanie człowieka na Księżycu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Lata dwudzieste, lata trzydzieste w Polsce

Bruno Schulz

Bruno Schulz, Autoportret z psemBruno Schulz (1892-1942) - prozaik, krytyk literacki, grafik.

Mieszkał w Drohobyczu, studiował architekturę na Politechnice Lwowskiej i malarstwo w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1924 roku był nauczycielem rysunków w gimnazjum państwowym w Drohobyczu.

Sukces literacki pierwszej książki, Sklepów cynamonowych, wydanej w roku 1933 dzięki poparciu Zofii Nałkowskiej, umożliwił mu nawiązanie kontaktów i przyjaźni w warszawskim środowisku pisarskim (m.in. ze Stanisławem Ignacym Witkiewiczem i Witoldem Gombrowiczem).

Po zajęciu Drohobycza przez Armię Czerwoną utrzymywał się nadal z rysowania, w czasie okupacji hitlerowskiej był zatrudniony przy katalogowaniu książek w żydowskim Domu Starców. Zawiodły próby przeniesienia go do Warszawy podejmowane przez Nałkowską. Zginął 19 XI 1942 roku zastrzelony przez gestapowca.

Sklepy cynamonowe, którymi Bruno Schulz, skromny nauczyciel rysunków w prowincjonalnym gimnazjum zyskał uznanie wśród czołowych prozaików swojego czasu, tak scharakteryzował sam autor:
"W książce tej podjęto próbę wydobycia dziejów pewnej rodziny, pewnego domu na prowincji nie z ich realnych elementów, zdarzeń, charakterów czy prawdziwych losów, lecz poszukując ponad nimi mitycznej treści, sensu ostatecznego owej historii."

W tym zbiorze opowiadań zwykłe przyziemne czynności i sytuacje zostają upoetycznione, obdarzone cechami cudowności, stają się tajemnicze, a niekiedy nawet groźne. Świat przedstawiony w utworze jest ruchliwy i płynny, nie podlega stałym prawom i zasadom; przypomina rzeczywistość senną, nie obowiązują w nim jak we śnie zasady tożsamości i sprzeczności. Światem opowiadań Schulza rządzą prawa psychologiczne, a nie fizykalne - widać tu wpływ teorii psychoanalizy Freuda i archetypów Junga.

Poglądy odnośnie własnej filozofii twórczości zawarł Schulz w jednym z opowiadań - Traktacie o manekinach, w którym wypowiada się na temat boskiej i ludzkiej demiurgii - tworzenia. Człowiek nie jest w stanie powtórzyć Bożego planu stworzenia, ale jest twórczą indywidualnością, może posługiwać się własnymi metodami twórczymi, może powoływać nowe kształty materii i nadawać im znaczenie. Pojmuje swoją prozę jako przeciwieństwo realizmu i przeciwstawia mu twórczą fantastykę.




Autor: Katarzyna Wąsala
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl