środa 20 sierpnia 2014 imieniny Bernarda i Sobiesława 1847 - Urodził się Bolesław Prus
Do końca roku pozostało: 133 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania

Wprowadzenie

Cykl zeszytów "Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych" tworzy spójny system metodyczny. Głównym celem opracowań jest doprowadzenie ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu do opanowania umiejętności poprawnego pisania oraz całościowego i płynnego czytania. U dzieci z fragmentarycznymi zaburzeniami w rozwoju, tzw. uczniów dyslektycznych, opanowanie tych sprawności przebiega bardzo powoli i z trudem. Znacznym ułatwieniem dla takich uczniów jest metoda sylabowa, która umożliwia dokonanie analizy i syntezy wyrazów w sposób bardziej naturalny niż metoda głoskowo-literowa. Wydzielanie ze struktury słowa cząstek wyrazów (sylab) ułatwia też ich syntezę - odbiór słuchowy całego słowa, a więc i czytanie (przy analizie głoskowo-literowej dłuższych wyrazów dziecko często nie zapamiętuje wszystkich kolejnych głosek w wyrazie). W obrębie sylaby łatwiej też rozpoznać kolejne głoski niż strukturze całego wyrazu. Łatwiej zatem jest dokonać analizę słów przy pisaniu (z pamięci, ze słuchu czy w pisaniu samodzielnym).
Nauka czytania i pisania oparta na metodzie sylabowej przebiega poprzez pewne etapy, których kolejność uwarunkowana jest specjalnym doborem wyrazów do ćwiczeń. Jest on zdeterminowany nie tylko długością fonemową wyrazów, ale przede wszystkim ich strukturą sylabową - od prostych sylab i najprostszych wyrazów do coraz dłuższych i bardziej złożonych pod względem budowy fonemowo-graficznej. Sprzyja to stopniowaniu trudności opanowywania techniki czytania i pisania, a w rezultacie ułatwia dziecku dyslektycznemu nabywanie tych podstawowych umiejętności szkolnych.
Symptomatyczne jest to, że proponowany system doboru materiału wyrazowego do ćwiczeń w znacznym stopniu przypomina specyfikę i etapy rozwoju mowy dziecka w okresie wczesnodziecięcym - proces nabywania słownictwa i kształtowania się poprawności artykulacyjnej. Jest to zbieżność zamierzona.
Punktem wyjściowym ćwiczeń jest opanowanie samogłosek. Po tym następują ćwiczenia na prostych sylabach otwartych (spółgłoska + samogłoska), a potem kolejno: czytanie i pisanie prostych wyrazów dwu- i wielosylabowych o sylabach otwartych i zamkniętych, dających się łatwo wyodrębnić słuchem ze struktury słowa (w przypadku występowania dwu spółgłosek obok siebie, ulegają one rozdzieleniu przy podziale na sylaby np.: dom-ki, kom-pu-ter) i wreszcie opracowywanie wyrazów najtrudniejszych, z grupami spółgłoskowymi w obrębie sylaby, o różnej długości, o różnym typie i układzie sylab (Zeszyt 1).
Po opanowaniu przez dziecko umiejętności czytania i pisania wszelkiego typu wyrazów, których pisownia jest zgodna z ich brzmieniem przechodzi się do ćwiczeń kształcących umiejętność czytania i pisania wyrazów z głoskami specyficznymi dla języka polskiego - dwuznakami i zmiękczeniami (Zeszyt 2). Po opanowaniu przez ucznia tego materiału następuje przejście do kolejnego problemu ortograficznego - utraty dźwięczności głosek na końcu i w środku wyrazów (Zeszyt 3).
Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych - zeszytynr 1, 2 i 3 - to cykl ćwiczeń do nauki pisania i czytania przeznaczony dla uczniów pierwszego etapu edukacyjnego (klasy I-III) napotykających na trudności w nauce czytania i pisania, tzw. dzieci dyslektycznych. Mogą być też wykorzystywane do usprawniania tych umiejętności u uczniów bez specyficznych trudności w uczeniu się i do nauki uczniów szkół specjalnych.





Autor: Janina Mickiewicz, Ireneusz Matczak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl