środa 20 sierpnia 2014 imieniny Bernarda i Sobiesława 1847 - Urodził się Bolesław Prus
Do końca roku pozostało: 133 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Motyw apokalipsy w literaturze i sztuce

Wstęp

Temat: Motyw apokalipsy w literaturze i sztuce

Cele lekcji:

Cel ogólny:

  • rozwijanie umiejętności odbioru utworów literackich w szerokim kontekście interpretacyjnym dzieł plastycznych i muzycznych,

  • pomaganie uczniom w zrozumieniu człowieka, świata, problemów eschatologicznych.
  • Cele operacyjne:
    Poziom wiadomości:
    Uczeń:

  • pozna pojęcia: apokalipsa (synoptyczna, przeczuwana, spełniona), katastrofizm,

  • pozna dzieła malarskie artystów dawnych i współczesnych (Z. Beksiński - grafiki, Johannes I Nicolaus "Sąd Ostateczny", Fra Angelica "Sąd Ostateczny", Lucas van Leyden "Sąd Ostateczny", Hans Memling "Sąd Ostateczny", Hieronim Bosch "Sąd Ostateczny") jako kontekst interpretacyjny "Apokalipsy św. Jana",

  • wysłucha utworów muzycznych (Antonio Vivaldi "Cztery pory roku", ścieżka muzyczna z filmu "Czas apokalipsy" w reżyserii F. Coppoli),

  • pozna utwory współczesnych poetów nawiązujące do motywu apokalipsy (Cz. Miłosz "Piosenka o końcu świata", Z. Herbert "U wrót doliny"),

  • przypomni poznane fragmenty Biblii ("Księga Genezis", "Księga Hioba", "Księga Koheleta", "Hymn o miłości", "Pieśń nad pieśniami", psalmy, przypowieści).


  • Poziom umiejętności:
    Uczeń:
  • uważnie czyta i interpretuje tekst literacki w konwencjach gatunkowych,

  • kształci zdolność przekładu utworu poetyckiego na dzieło malarskie i muzyczne,

  • potrafi zbudować pole semantyczne do wyrazu "apokalipsa",

  • odczytuje znaczenia symboliczne kolorów, liczb, postaci, zwierząt, przedmiotów,

  • dostrzega rożne konkretyzacje tego samego motywu literackiego,

  • zabiera głos w dyskusji i uzasadnia własne stanowisko, wykorzystując cytaty,

  • kształci umiejętność analizy tekstu źródłowego,

  • rozwija wrażliwość estetyczną poprzez zetknięcie z różnorodnymi tekstami kultury, środkami przekazu (literatura, muzyka, malarstwo),

  • rozpoznaje wartości uniwersalne w dziełach literackich i konfrontuje je z własnym systemem wartości.
  • Metody:

  • heureza,

  • dyskusja,

  • praca z tekstem,

  • metoda oglądowa.
  • Formy:
    zbiorowa, indywidualna.

    Środki dydaktyczne:

  • słowne (tekst "Apokalipsy św. Jana" i wierszy: Cz. Miłosza "Piosenka o końcu świata", Z. Herberta "U wrót doliny" (odbitki ksero), tekst z ciekawostkami z internetu (odbitki ksero), fragment książki Anny Świderkówny "Rozmowy o Biblii", tekst źródłowy Thomasa Traherne'a "Ziemia jako raj" (odbitki ksero)),

  • wzrokowe proste (reprodukcje dzieł malarskich),

  • wzrokowe techniczne (tablica szkolna),

  • słuchowe (magnetofon) nagranie "Czterech pór roku" Antoniego Vivaldiego i ścieżki muzycznej z filmu "Czas apokalipsy" w reż. F. Coppoli,

  • słuchowo-wzrokowe (magnetowid), fragment filmu edukacyjnego o wybuchu wulkanu na górze św. Heleny.




  • Autor: Ewa Bucińska
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl