piątek 25 kwietnia 2014 imieniny Jarosława i Marka 1599 - Urodził się Oliver Cromwell
Do końca roku pozostało: 250 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Walka dobra ze złem - na podstawie lektury "Pinokio"

Przebieg zajęć

  1. Wprowadzenie
  2. Nauczyciel: Przypomnijcie, jaką lekturą zajmujemy się obecnie na lekcji języka polskiego?
    Uczniowie: Zajmujemy się lekturą "Pinokio", której autorem jest Carlo Collodi.
    Nauczyciel: Na czym polegała wasza praca domowa?
    Uczniowie: Nasze zadanie domowe polegało na wypisaniu czynów drewnianego pajacyka.

    Klasa podzielona zostaje na dwie grupy, jedna wypisuje dobre, a druga złe uczynki Pinokia.

    Dobre uczynki Pinokia:

    - pracował na utrzymanie ojca,
    - samodzielnie uczył się czytać i pisać,
    - wyrzekł się nowego ubranka, aby przeznaczone na jego kupno pieniądze oddać chorej wróżce.

    Złe uczynki Pinokia:

    - ucieczka z domu,
    - sprzedaż elementarza,
    - włóczęga z lisem i kotem,
    - ucieczka ze szkoły,
    - wyprawa do Krainy Zabawek.

    Nauczyciel: Wiem, że bardzo polubiliście Pinokia, niestety, dzisiejsza lekcja będzie ostatnią poświęconą sympatycznemu pajacykowi. Pewnie jesteście ciekawi, jaki będzie temat dzisiejszych zajęć. Ułożycie go sami, a pomogą wam w tym dwie krzyżówki:

    Krzyżówka I (Hasło: dobro)

    1. Był ojcem Pinokia. (Dżepetto)
    2. Oszukał Pinokia i ukradł mu pieniądze. (kot)
    3. Drewniany pajacyk był ......... wróżki. (braciszkiem)
    4. Imię autora "Pinokia". (Carlo)
    5. Pinokio w Krainie Zabawek został zamieniony w ... . (osła) 

        

    Krzyżówka II (hasło: zło)

    1. Pinokio rzucił w niego młotkiem. (świerszcz)
    2. Pouczenie inaczej ... . (morał)
    3. Dyrektor Teatru Marionetek. (ogniojad)

    Nauczyciel: Co wspólnego z naszymi rozważaniami mają te dwa pojęcia?
    Uczniowie: Mają bardzo dużo wspólnego, gdyż w pajacyku dobro walczy ze złem.
    Nauczyciel: Na jakiej podstawie możecie to stwierdzić? Wróćcie do pracy domowej.
    Nauczyciel: Powiedzcie w takim razie, co w wyniku tej walki zwycięża i dlaczego? Uzasadnijcie swój pogląd.
    Uczniowie: Zwycięża dobro.

    Uczniowie wypowiadają się i uzasadniają swoje wypowiedzi.

    Nauczyciel: Czy potrafilibyście ułożyć temat dzisiejszej lekcji?

    Uczniowie podają propozycje tematów, najtrafniejszą zapisują na tablicy i w zeszytach.

  3. Opracowanie nowego materiału
  4. Nauczyciel: Skoro dzisiaj słowa dobro i zło będą nam towarzyszyły przez całą lekcję, to musimy sprawdzić, czy potrafimy się nimi poprawnie posługiwać.
    Nauczyciel: Jakimi częściami mowy są te wyrazy, przez co się odmieniają?
    Uczniowie: Te wyrazy to rzeczowniki, odmieniają się przez liczby i przypadki, mają rodzaje.
    Nauczyciel: Kto chciałby odmienić je przez przypadki?

    Wybrani uczniowie ustnie odmieniają wyrazy przez przypadki.

    Nauczyciel: Czy ktoś z was umiałby zdefiniować te dwa pojęcia?

    Rozdanie słowników języka polskiego.

    Nauczyciel: Jeżeli nie potraficie ich zdefiniować, to pomogą wam w tym słowniki. Jak należy korzystać ze słowników?

    Uczniowie szukają pojęć w słownikach, odczytują i zapisują na tablicy ich znaczenie.
    Dobro - wszystko, co daje radość, co jest pożyteczne i wartościowe.
    Zło to, co przynosi nieszczęście.

    Nauczyciel: Oceniamy postępki i czyny Pinokia. Spróbujcie za pomocą metody słoneczka wypisać swoje dobre i złe czyny. Których jest więcej? Jak myślicie, dlaczego?

    Wypowiedzi uczniów, wspólne wnioski - łatwiej czynić źle, bo to jest łatwiejsze, zło przynosi smutek i rani innych ludzi.

    Nauczyciel: Wiecie już, jak rozumieć pojęcia dobro i zło, spróbujcie teraz podzielić przyjaciół Pinokia na dobrych i złych.
    Uczniowie: Dobro - gadający świerszcz, Dżepetto, wróżka. Zło - lis, kot, Knot
    Nauczyciel: Dlaczego lisa i kota zapisaliście po stronie zła?

    Uczniowie uzasadniają wybór na podstawie przygód pajacyka.

    Nauczyciel: Chciałabym, abyście teraz przedstawili scenkę, w której pokażecie, jak zmieniony w chłopca Pinokio uporał się ze złymi doradcami. Wiecie, kto i do czego namawiał Pinokia, pokażcie, jak należy reagować na złe rady.

    Rozdanie rekwizytów charakterystycznych dla postaci Pinokia, lisa, kota, Knota.

    Nauczyciel: Jaki wynika z tego morał? Przypomnienie, co to jest morał i w jakich utworach występuje.
    Uczniowie: Nie należy być łatwowiernym i naiwnym. Trzeba korzystać z rad ludzi starszych i mądrzejszych, unikać złych doradców i rozsądnie dobierać sobie przyjaciół.

    Zapisanie pouczenia do zeszytów.

  5. Podsumowanie
  6. Nauczyciel rozdaje teksty.

    Nauczyciel: Na podsumowanie lekcji uzupełnimy tekst, który będzie jednocześnie notatką z dzisiejszej lekcji (uzupełniamy tekst ustnie, a następnie wpisujemy odpowiedzi).

    "Pinokio" to opowieść o drewnianym pajacu, w której ............ (dobro) walczy ze ..... (złem) .Ostatecznie zwycięża ....... (dobro) . Pinokio popełnił jednak wiele ...... (złych) czynów i spotkała go za to ....... (kara). Drewniany pajac często wyznawał swoje ..... (winy), lecz nadal czynił źle. Zmienił się, kiedy odnalazł swojego .... (ojca). Zaczął o niego dbać i w ten sposób odkupił swoje złe ......... (uczynki, czyny, postępki).
    Potrafił też wyrzec się przyjemności, aby pomóc chorej ........ (wróżce). W nagrodę za ........... (dobre) uczynki został zamieniony w prawdziwego ......... (chłopca).

    Nauczyciel: Może być nam smutno, że to już koniec przygód Pinokia i dlatego napiszecie w domu dalsze losy Pinokia i Dżepetta.

    Ocena aktywności uczniów, zapisanie pracy domowej.

  7. Praca domowa

    • Jak potoczyły się dalsze losy Pinokia i Dżepetta - opowiadanie.
    • Opisz swój dobry uczynek, który sprawił komuś ogromną radość.




Autor: Żaneta Miąskowska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl