wtorek 22 lipca 2014 imieniny Magdaleny i Marii 1944 - Ogłoszenie Manifestu PKWN
Do końca roku pozostało: 162 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Cykl scenariuszy lekcji poświęconych lekturze "Stowarzyszenie Umarłych Poetów" N.H. Kleinbaum

W poszukiwaniu ideału... Nauczyciel kontra uczniowie (lekcja druga)

W poszukiwaniu ideału... Nauczyciel kontra uczniowie (lekcja druga)

Czas:
2 x 45 minut

Cele:
Uczeń:

  • określa cechy idealnego ucznia i nauczyciela,

  • jest empatyczny,

  • charakteryzuje postać,

  • dokonuje wyboru najważniejszych cech,

  • dyskutuje, wyciąga wnioski,

  • sporządza samodzielnie notatkę,

  • współpracuje w zespole,

  • dostrzega różnice między uczniem współczesnym a uczniem z lat 50.,

  • redaguje monolog,

  • ćwiczy głośne czytanie,

  • pisze dedykację (zadanie domowe).
  • Metody i formy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w zespołach,

  • dyskusja,

  • metody aktywizujące uczniów: ranking, niedokończone zdania, technika dramowa: rola,

  • praca z tekstem.
  • Pomoce:

  • karteczki w dwóch kolorach,

  • małe karteczki samoprzylepne (tzw. cenki),

  • plansze, flamastry,

  • Stowarzyszenie Umarłych Poetów N.H. Kleinbaum,

  • karty pracy (załącznik 2).
  • Przebieg lekcji

    1. Powitanie, czynności wstępne, sprawdzenie zadania domowego (5 minut)

    2. Zadanie dla uczniów: cechy idealnego nauczyciela i ucznia (5 minut) + "ranking" (15 minut) + omówienie (5 minut)

    Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki w dwóch kolorach i prosi najpierw, by np. na żółtych wypisali trzy cechy, które najbardziej cenią u nauczyciela. Następnie mają wczuć się w rolę pedagogów i na innym kolorze (np. niebieskim) wypisać trzy cechy ucznia, jakiego ceniliby najbardziej, gdyby sami byli nauczycielami.

    Następnie jeden z uczniów zbiera kartki i czyta głośno cechy - nauczyciel spisuje je na dwóch planszach (różnymi kolorami). Następnie prosi, by klasa przyjrzała się wszystkim cechom i wybrała po dwie najważniejsze. Rozdaje uczniom po cztery "cenki" i prosi, by przykleili je przy wybranych przez siebie cechach. W ten sposób klasa wyłoni najbardziej istotne zalety.

    Wskazane jest krótkie omówienie zadania. Można posłużyć się pytaniami:
    - Dlaczego takie cechy są dla was najważniejsze u nauczyciela?
    - Czy spotkaliście już nauczyciela bliskiego ideału?
    - Jak wy jako uczniowie wypadacie na tle wskazanych przez was cech idealnego ucznia?

    3. Zagajenie nauczyciela: Czy w powieści znajdziecie nauczyciela bliskiego ideału? Niewątpliwie któryś z uczniów wskaże Keatinga, należy wówczas podzielić klasę na zespoły i rozdać polecenia (3 minuty)

    4. Praca w grupach - charakterystyka Keatinga (zadanie - 12 minut, prezentacja - 10 minut)

    Polecenie dla grup:
    Porozmawiajcie w zespole o Johnie Keatingu. Dlaczego był tak lubiany przez swoich uczniów? Jakie zalety ma ten nauczyciel? Wnioski zapiszcie na planszy w dowolny sposób, macie na to 15 minut. Sprawozdawca zaprezentuje je klasie, będzie miał na to do dwóch minut. Życzę wam przyjemnej rozmowy!

    Uwagi:
    Moi uczniowie wskazali między innymi takie cechy bohatera:
    - oryginalny, wesoły, na luzie, ale wymagający,
    - prowadził ciekawe lekcje,
    - zmuszał do myślenia i samodzielności,
    - uczył prawdziwego życia,
    - rozwijał pasje uczniów,
    - nie zmuszał do nauki, ale zachęcał,
    - nauczył uczniów korzystać z chwili (Carpe diem),
    - nauczyciel z powołania,
    - zaraził uczniów miłością do własnego przedmiotu, zwłaszcza poezji,
    - doceniał wysiłki uczniów,
    - przełamał ich wewnętrzne lęki.

    5. Sporządzenie notatki (5 minut)

    6. Dyskusja na temat wpływu Keatinga na uczniów (10 minut, zapisanie wniosku - 5 minut)
    Pomocne pytania:
    - Co dzięki Keatingowi osiągnęli jego uczniowie?
    - Czy miał na nich dobry, czy zły wpływ? Dlaczego?
    - Czy obwiniasz go o śmierć Neila? Dlaczego?
    - Czy nie uważasz, że Keating przesadzał?
    - Czy nauczyciel nie powinien tylko przekazywać wiedzy a nie wtrącać się do życia swoich uczniów?
    - Jakie dostrzegasz negatywne cechy jego osobowości?

    Uwagi: Moi uczniowie stwierdzili, że Keating nie był winny śmierci swego ucznia, a winą obarczyli ojca bohatera, który unieszczęśliwiał swego syna zabierając mu wszystko, co w życiu kochał i nie pozwalając mu rozwijać pasji. Wpływ Keatinga na uczniów oceniony został jako pozytywny. Bohaterowie powieści dzięki swojemu nauczycielowi nauczyli się walczyć o swoje, zaczęli realizować swoje marzenia, stali się indywidualistami. Klasa podkreśliła, że Keating nauczył swoich uczniów bardziej wartościowych rzeczy i umiejętności niż inni pedagodzy Akademii Weltona.

    7. Porównanie ucznia Akademii Weltona i ucznia współczesnego (15 minut)

    Każda ławka otrzymuje kartę pracy z niedokończonymi zdaniami (załącznik 2) i uzupełnia ją.

    Polecenie:
    Na pewno zauważyliście, że młodzi bohaterowie powieści różnią się od współczesnej młodzieży. Przemyślcie i przedyskutujcie w parach te różnice a następnie wcielcie się w role ucznia Akademii Weltona oraz ucznia współczesnego i dokończcie w ich imieniu zdania. Potem przeczytacie monologi równolegle. Powodzenia!

    8. Krótkie omówienie przeczytanych monologów (3 minuty)

    9. Zadanie domowe (2 minuty)

  • Dla wszystkich: Jednemu ze swoich nauczycieli chcesz podarować w prezencie książkę "Stowarzyszenie Umarłych Poetów". Napisz pamiątkową dedykację, którą mógłbyś na niej umieścić. Pamiętaj, by napisać w niej, dlaczego właśnie taki prezent wybrałeś dla swojego nauczyciela!

  • Dla chętnych: Jak wyobrażasz sobie dalsze losy Johna Keatinga? (opowiadanie)




  • Autor: Justyna Rudomina
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl