Zestaw zadań przygotowujący do egzaminu maturalnego z matematyki
Zadanie 1
Rysunek przedstawia wykres pewnej funkcji y=f(x).

Odczytaj z wykresu:
-
Jaka jest dziedzina funkcji?
-
Jaki jest zbiór wartości funkcji?
-
W jakich przedziałach funkcja przyjmuje wartości ujemne (dodatnie)?
-
W jakich przedziałach funkcja jest rosnąca (malejąca)?
-
Jakie są miejsca zerowe funkcji?
-
Ile wynosi: f(-2), f(0), f(…)=1, f(…)=3?
Zadanie 2
Funkcja f(x) dana jest wzorem: y=5x+4
-
Wyznacz miejsce zerowe funkcji.
-
Narysuj wykres funkcji.
-
Sprawdź rachunkowo, czy punkty A=(-2,-6), B=(

, 5), C=(9,-1) należą do wykresu funkcji.
-
Podaj zbiór argumentów dla jakich funkcja przyjmuje wartości nieujemne.
-
Dla jakich argumentów f(x)<6?
Zadanie 3
Rysunek przedstawia graficzne rozwiązanie pewnego układu nierówności. Podaj ten układ.
Zadanie 4
Na podstawie definicji uzasadnij, że funkcja f(x)=3–
, x
R+ jest rosnąca.
Zadanie 5
Dla jakich wartości m
R punkt przecięcia prostych x–y=4m+1 i 2x–y=2–m należą do wykresu funkcji y=x+3. Podaj interpretację geometryczną rozwiązania.
Zadanie 6
Dla jakich wartości parametru m proste o równaniach 6x–8y+10=0 i (2m+1)x–y+3=0 są równoległe.
Zadanie 7
Dane są punkty: A=(-4,1), B=(0,-2), C=(-2,2), D=(3,-1), E=(5,2), F=(1,3). Zbadaj, czy trójkąty ABC i DEF są przystające.
Zadanie 8
Zbadaj, czy punkty A, B, C są współliniowe gdy: A=(-4,7), B=(-1,5), C=(5,1)
Zadanie 9
Znajdź trójmian kwadratowy y=x2+bx+c wiedząc, że suma jego pierwiastków równa się 8 i dla x=0 przyjmuje wartość 15.
Zadanie 10Nie obliczając pierwiastków x
1, x
2 równania 4x
2–8x+2=0 wyznacz:
a) x
1 + x
2
b)
+
Zadanie 11
Wyznacz środek i promień każdego z okręgów: x2+y2=4 oraz x2+y2-6x-8y+16=0. Zbadaj wzajemne położenie tych okręgów. Odpowiedź uzasadnij.
Zadanie 12
Niech A = {x
R: x2–2x-3≤0} oraz B={x
R: 4–x2>0} Wyznacz A, B, A
B.
Zadanie 13
Dany jest ciąg an=
-
·n. Zbadaj, na podstawie definicji, czy jest on ciągiem arytmetycznym i sformułuj wniosek.
Zadanie 14
Suma trzech liczb tworzących ciąg geometryczny jest równa 7, a ich iloczyn jest równy 8. Wyznacz ten ciąg.
Zadanie 15
Poniższa tabelka przedstawia liczbę uczniów pewnego liceum:
Klasa
|
Liczba dziewcząt
|
Liczba chłopców
|
Ia
|
20
|
8
|
Ib
|
22
|
6
|
IIa
|
20
|
5
|
IIb
|
18
|
8
|
IIIa
|
16
|
10
|
IIIb
|
18
|
10
|
IVa
|
16
|
8
|
IVb
|
20
|
6
|
-
Ile jest dziewcząt, a ilu chłopców w szkole?
-
Oblicz, jaki procent uczniów stanowią dziewczęta.
-
W której klasie chłopcy stanowią największą grupę? (Odpowiedź przedstaw w postaci ułamka zwykłego)
Zadanie 16
O ile trzeba zwiększyć długość promienia kuli, aby jej objętość zwiększyła się trzykrotnie?
Zadanie 17
Z dużego arkusza blachy należy wyciąć prostokąt o polu równym 2116 cm2. Jak należy dobrać wymiary tego prostokąta, aby jego obwód był najmniejszy?
Zadanie 18
Równanie x3–13x+12=0 możemy rozwiązać w następujący sposób:
x3–x–12x+12=0
x(x2-1)–12(x-1)=0
x(x-1)(x+1)–12(x-1)=0
(x-1)(x2+x)–12(x-1)=0
(x-1)(x2+x-12)=0
x–1=0 lub x2+x–12=0
x=1 lub x=-4 lub x=3
W analogiczny sposób rozwiąż równanie: x3-3x–2=0
Zadanie 19
Wyznacz takie m, aby funkcja f(x)=x3–mx2+5x–4, x
R dla x=2 miała ekstremum. Zbadaj, czy jest to minimum, czy maksimum.
Zadanie 20
Sprawdź, czy styczna do wykresu funkcji określonej wzorem f(x)=3x2+2x–1 wpunkcie A=(-1,1) jest prostopadła do prostej o równaniu 4x+2y–6=0
Zadanie 21
Współczynnik kierunkowy stycznej do wykresu funkcji f określonej wzorem f(x)=2x3+4x2–x+1 wynosi -3. Wyznacz punkty styczności stycznej z wykresem funkcji f(x).