Metoda projektu na matematyce„ Powiesz – zapomnę,
pokażesz – zapamiętam,
przeżyję, doświadczę – zrozumiem.”
Do nowych metod nauczania należą metody aktywizujące, które zakładają aktywność ucznia w procesie dydaktycznym. W literaturze fachowej spotkać się można z kilkoma rodzajami takich metod, które dobrze sprawdzają się na godzinach wychowawczych czy przedmiotach humanistycznych. Są to metody typu: burza mózgów, metaplan, metoda przypadków, grupy zadaniowe... Jednak metody te nie są najlepsze do zastosowania na lekcjach matematyki.
W materiale tym interdyscyplinarną metodą polecaną do stosowania na lekcjach matematyki jest
metoda projektu.
Najważniejszymi cechami metody projektu są:
- zerwanie z zasadą dominacji nauczyciela,
- samodzielne planowanie i przeprowadzanie pracy przez uczniów,
- uczenie się poprzez rozwiązywanie problemów,
- zdobywanie wiedzy z jednoczesnym jej wykorzystaniem w praktyce,
- korzystanie z różnych źródeł informacji,
- interdyscyplinarność.
W dalszej części artykułu przykładowo opisana jest realizacja projektu o temacie ogólnym "Procenty wokół nas". Projekt ten przeprowadzony został w III klasie gimnazjum w Czechowicach-Dziedzicach. Przy jego realizacji uczniowie mieli pole do popisu, ale i trudne zadanie. Po pierwsze musieli sami podzielić się na grupy, w których mieli pracować, po drugie sami wybierali szczegółowy temat dotyczący procentów, którym się zajmowali. Jeżeli chodzi o dobór w grupy okazało się, że młodzież jest zgrana (a może już dość dorosła) i dobrała się wspaniale. Zaskakująca natomiast była różnorodność tematów wybranych przez grupy. Młodzież procenty znalazła w różnych dziedzinach życia. W trakcie realizacji projektu pojawiły się takie tematy jak:
- Przychodnie i zdrowie.
- Zanieczyszczenie środowiska przez samochody oraz sposoby jego ograniczenia wykorzystujące nowoczesne źródła napędu.
- Przyrost naturalny w Czechowicach – Dziedzicach, Bielsku – Białej, Pszczynie i Cieszynie.
- Zużycie wody w Czechowicach – Dziedzicach.
Po wyborze grup i tematów uczniowie podpisali z nauczycielem kontrakt, w którym przedstawione zostały obowiązujące terminy, zasady pracy, formy realizacji i sposoby oceniania grup.