Wstęp
Scenariusz lekcji matematyki dla uczniów piątej klasy szkoły podstawowej
Wykorzystanie gier karcianych na lekcjach matematyki
Modyfikując, w zależności od potrzeb, zasady różnych gier karcianych i wprowadzając je na lekcje matematyki łatwo można uatrakcyjnić proces nauczania, jednocześnie umożliwiając dzieciom doskonalenie umiejętności rachunkowych, zdolności do podejmowania decyzji i samokontroli. Ponadto, jeśli uczniowie samodzielnie wykonują talie kart, na tego typu zajęciach doskonalą również swoje umiejętności manualne, zmysł estetyczny i poczucie odpowiedzialności za wykonaną pracę. Wprowadzenie gier na lekcje matematyki dostarcza dzieciom okazji do wielu różnorodnych ćwiczeń, stwarza w naturalny sposób sytuacje problemowe, rozwija umiejętność postrzegania, podejmowania szybkich decyzji oraz wspiera ogólny rozwój intelektualny dziecka.
Propozycje gier przedstawione w tym scenariuszu mogą być wykorzystane na lekcji ćwiczeniowej lub powtórzeniowej. Mogą stanowić jej fragment lub trwać przez całe zajęcia (szczególnie te pokerowe). Są one celowo niepełne – pozwoli to Państwu na realizajcę własnych pomysłów i udogodnień. Nie ma tu również podanych przykładów zastosowania typowych kart do gry – można je odszukać w wielu różnych książkach np. w "Poradniku dla nauczyciela do klasy 4 lub 5 do programu Matematyka 2001".
Bibliografia:
"Poradnik dla nauczyciela kl. IV do programu Matematyka 2001" praca zbiorowa WSIP Warszawa 2000