środa 24 lipca 2019 imieniny Kingi i Krystyny 1979 - Zmarł Edward Stachura
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Interpretacja geometryczna rozwiązania układu równań liniowych
Interpretacja geometryczna rozwiązania układu równań liniowych

Interpretacja geometryczna rozwiązania układu równań liniowych

Scenariusz lekcji matematyki dla uczniów 2 i 3 klasy gimnazjum. Oparty o podręcznik "Matematyka 2001" WSiP, nr programu nauczania DKW –4014 –75/99).


Do artykułu załączony jest program służący do interpretacji geometrycznej rozwiązania układu równań liniowych. Poniższe informacje mają pomóc nauczycielowi prowadzącemu zajęcia w jak najlepszym wykorzystaniu tego programu podczas lekcji matematyki.


Wymagania z zakresu technologii informacyjnej (TI):
  • Wykorzystywany komputer musi posiadać oprogramowanie WORKS 4.0 lub EXCEL.
  • Najlepiej, aby każdy uczeń siedział przed jednym komputerem (maksymalnie 2 uczniów przed jednym).
  • Ewentualnie nauczyciel może wykorzystać pliki do prezentacji zagadnień przy użyciu komputera.
Minimalne wymagania jakie musi spełniać nauczyciel prowadzący zajęcia i uczniowie w zakresie stosowania TI:

  1. Dla nauczyciela:

    Powinien umieć i wiedzieć:
    • co chce uzyskać na lekcji wykorzystując prezentowane pliki,
    • posługiwać się myszą lub klawiszami skrótów,
    • jak wpisuje się dane do komórek arkusza kalkulacyjnego,
    • poprawiać źle wpisane dane,
    • poruszać się po arkuszu kalkulacyjnym (przechodzić pomiędzy arkuszem i wykresem i pomiędzy arkuszami),
    • korzystać z pasków przewijania.

  2. Dla ucznia:

    Powinien umieć i wiedzieć:
    • posługiwać się myszą lub klawiszami skrótów,
    • jak się wpisuje dane do komórek arkusza kalkulacyjnego,
    • poprawiać źle wpisane dane,
    • poruszać się po arkuszu kalkulacyjnym (przechodzić pomiędzy arkuszem i wykresem i pomiędzy arkuszami),
    • korzystać z pasków przewijania,
    • odczytywać dane z wykresu i tabelki.
Uwagi dotyczące przebiegu lekcji:
  • Przygotowane pliki mogą być wykorzystane jako podstawowe narzędzie, na podstawie którego będą wyciągane wnioski i spostrzeżenia podczas lekcji. Większość czasu zajęć będzie można wtedy przeznaczyć na samodzielne wykonanie konkretnych przykładów przez ucznia.
  • Uczeń zawsze musi przekształcić samodzielnie każde z równań układu do postaci y=ax+b tak, jakby rozwiązywał przykład tradycyjnie (w zeszycie).
  • Nauczyciel musi przygotować taką ilość zadań i ćwiczeń do wykonania na komputerze, aby żaden z uczniów nie znalazł się w sytuacji, że nie ma co robić i przeszkadza innym.
  • Drugi sposób wykorzystania proponowanego programu to jedynie dokonywanie na lekcji prezentacji przy użyciu komputera. Nauczyciel wykorzystując duży monitor lub projektor multimedialny prezentuje uczniom rozwiązania układów równań i na podstawie tych prezentacji wyciągane są spostrzeżenia i wnioski przez uczniów. Ten sposób jest jednak moim zdaniem mniej efektywny od pierwszego.
Uwagi dodatkowe:

Pliki te mogą być również wykorzystane przy powtórzeniu wiadomości o układach równań.

Zadania i ćwiczenia dobiera nauczyciel sam, w zależności od celów jakie chce uzyskać w czasie lekcji.

Nauczyciel prowadzący lekcje zawsze sam decyduje, na ile chce wykorzystać zawarte w plikach pomoce.


Program:

Pliki przygotowane w arkuszu kalkulacyjnym EXCEL 97 z gotowymi materiałami do wykorzystania przez nauczyciela i uczniów w trakcie lekcji matematyki.




Autor: Jan Ginter
nauczyciel matematyki i informatyki

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl