Kryteria oceniania w zakresie obowiązkowym treści nauczania.
Przedmiotowy system oceniania z matematyki w szkole ponadgimnazjalnej LICZBY RZECZYWISTE
Stopień
|
Wiadomości i miejętności
|
Dopuszczający
|
- Wykonywanie działań na liczbach wymiernych i prostych wyrażeniach algebraicznych, rozumienie pojęcia wykonalności działania w danym zbiorze liczbowym. - Wyznaczanie podzbiorów zbiorów skończonych. - Znajomość podzbiorów zbioru liczb rzeczywistych i relacji między nimi. - Znajdowanie sumy, różnicy i części wspólnej zbiorów skończonych i przedziałów. - Zaznaczanie i odczytywanie przedziałów na osi liczbowej. Znajomość konwencji zapisu przedziałów (otwartość, domkniętość) - Wykonywanie działań na pierwiastkach stopnia drugiego zzastosowaniem wzorów skróconego mnożenia. - Rozwiązywanie równań i nierówności postaci |x|=a, |x|<a (|x| jako odległość od zera). - Rozróżnianie koniunkcji i alternatywy warunków (bez nazywania).
|
Dostateczny
|
- Wykonywanie działań na pierwiastkach stopnia n (n>2). Uwalnianie od niewymierności w mianowniku wyrażeń typu  - Znajomość określania wartości bezwzględnej. - Rozwiązywanie równań postaci |ax+b|=c oraz nierówności typu |ax+b|>c, |ax+b|<c - Znajomość związku między koniunkcją i częścią wspólną oraz alternatywą i sumą zbiorów. - Wykonywanie działań na dowolnych zbiorach. - Posługiwanie się kalkulatorem.
|
Dobry
|
- Ilustrowanie ogólnych własności działań na zbiorach przy pomocy grafów Venne’a. - Konstruowanie odcinka o długości . - Rozwiązywanie równań i nierówności z wartością bezwzględną postaci ax+b+|cx+d| 0 - Wykonywanie działań na wyrażeniach zawierających pierwiastki. - Rozpoznanie zbiorów ograniczonych i nieograniczonych. - Dowodzenie niewymierności liczb, np. , , , 2
|
Bardzo dobry
|
- Dokonywanie różnego rodzaju zapisów zbioru. - Wykonywanie działań na zbiorach nietypowych określonych za pomocą form zdaniowych dwu zmiennych. - Uzasadnienie ogólnych własności działań na zbiorach. - Rozwiązywanie równań i nierówności z wartością bezwzględną występująca co najmniej dwa razy (dyskusja przypadków). - Dowodzenie niektórych własności wartości bezwzględnej. - Formułowanie i dowodzenie twierdzeń dotyczących działań na liczbach niewymiernych.
|
Celujący
|
- Rozwiązywanie nowych problemów, analiza i przewidywanie wyników. - Rozwiązywanie nietypowych zadań z działań na pierwiastkach stopnia n. - Szkicowanie figur w układzie współrzędnych, danych formą zdaniową z wartością bezwzględną. - Stawianie problemów i hipotez.
|