niedziela 15 grudnia 2019 imieniny Celiny i Niny 1966 - Zmarł Walt Disney
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
O metodzie czynnościowej w nauczaniu matematyki

Wstęp

Okres kształcenia myślenia dziecka w starszych klasach szkoły podstawowej zaznacza się przejściem od myślenia konkretnego, poprzez operowanie analogiami, do myślenia abstrakcyjnego. W arytmetyce i w algebrze od rachunku na liczbach całkowitych i ułamkowych przechodzimy do operowania znakowaniem literowym, zmiennymi. W geometrii, wychodząc od konkretu, poprzez rysunek, zaznajamiamy się z pojęciami takim jak określenie, twierdzenie, założenie, teza. Coraz wyraźniej uwzględniamy wzajemne powiązania faktów geometrycznych, a więc rozumowanie geometryczne.

Przejście od myślenia konkretnego do myślenia abstrakcyjnego jest w pewnym okresie rozwoju dziecka nagłą zmianą jakości poznania. Dlatego ważną rolę odgrywa nauczanie matematyki odpowiednio zorganizowane i oparte na świadomym uwzględnieniu praw rozwoju dziecka. Nauczyciele uczący matematyki niejednokrotnie poddają w wątpliwość, czy dziecko na tym stopniu rozwoju umysłowego jest w ogóle zdolne do abstrakcyjnego myślenia, jakiego wymaga opracowanie niektórych punktów programu. Umysł dziecka nie jest przygotowany do wchłaniania abstrakcyjnych treści matematycznych. Jak więc uczyć matematyki, aby rozwijały się logiczne dyspozycje ucznia?

Druga wątpliwość dotyczy zagadnienia formy słownej, w jaką ujmujemy wprowadzane do szkoły treści matematyczne. Nierzadko słyszymy opinię, że wystarczy, by uczeń umiał rozwiązywać zadanie, a wyjaśnienie toku rozumowania i pracę nad poprawnością wysławiania definicji czy twierdzeń uważa się za zbędne. Zwięzłe w formie, skomplikowane pod względem budowy logiczne zadania matematyczne nie dopuszczają mówienia własnymi słowami, gdyż opuszczenie czy dodanie jednego wyrazu zmienia ich sens. Zachodzi więc obawa, że wymagana poprawność wysławiania się doprowadzi do bezmyślnego uczenia się pewnych formuł na pamięć. Stanowisko takie jest sprzeczne z podstawowymi wskazaniami programu nauczania, jest też wyrazem niedoceniania roli mowy w kształceniu myślenia. Należy zatem tak rozwiązywać zagadnienie, nauczać definicji i twierdzeń matematycznych, żeby były naukowo poprawne, a równocześnie możliwie najbliżej naturalnego wysławiania się ucznia, stanowiąc aktywny czynnik rozwoju jego zdolności myślenia. Wskazówkę metodyczną, jeżeli chodzi o praktyczne próby rozwiązywania obu problemów, można znaleźć w zdaniu: "U ucznia rozpoczynającego naukę w szkole podstawowej postrzeganie związane jest bezpośrednio z ruchem i działaniem".

Tak więc działanie i czynność mogą i powinny być punktem wyjścia w wielu zagadnieniach. Wykonując doświadczenia matematyczne (konstrukcje, obliczenia), uczeń może w wyniku tych czynności dojść do nowych pojęć i prawd matematycznych, a opisując tę czynność, może formułować definicje i twierdzenia w sposób poprawny, wystarczająco ścisły i naturalny. Jest to metoda czynnościowa.





Autor: Helena Szkudlarek
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl