środa 11 grudnia 2019 imieniny Damazego i Waldemara 1990 - Nowy prezydent
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Program zajęć wyrównawczych z matematyki dla uczniów klasy V i VI

Wstęp

Matematyka potrzebna jest każdemu: konstruktorowi, rzeźbiarzowi, inżynierowi i sprzedawczyni w sklepie. Jest ona potrzebna każdemu. Spotykamy się z nią częściej niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Od 1 września 1999 roku obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, która stawia przed szkołą, nauczycielami oraz poszczególnymi zajęciami edukacyjnymi konkretne zadania do zrealizowania. Matematyka jest przedmiotem trudnym do uczenia się i trudnym do nauczenia. Dlatego też na wszystkich szczeblach edukacji nauczanie matematyki powinno dawać okazję do wkładu i wyjaśnień ze strony nauczyciela, powtarzania i ćwiczenia umiejętności podstawowych i rutynowych algorytmów oraz rozwiązywania problemów, włączając w to stosowanie matematyki w życiu codziennym.

Program ten napisany został z myślą o uczniach klas piątych i szóstych mających wolniejsze tempo pracy, którzy nie nadążają z opanowaniem prezentowanego na lekcjach materiału. To im potrzebny jest program wyrównujący ich szansę na pomyślne przejście pierwszego ważnego egzaminu w ich życiu jakim jest sprawdzian po szóstej klasie.

Program jest podatny na modyfikacje i zmiany, ale zgodny z podstawą programową i treścią podręcznika „Matematyka 2001”.

Jakie są przesłania tego programu?
  • Ułatwienie uczniom rozwijania sprawności umysłowych oraz zrealizowania zadań stawianych przed nimi na egzaminie zewnętrznym.
  • Wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.
  • Wykorzystanie naturalnej chęci dziecka do nauki w formie zabaw i gier dydaktycznych.
  • Wykorzystanie własnych doświadczeń w prowadzeniu zajęć przygotowujących uczniów do sprawdzianu.

Cele wychowawcze zajęć:

  • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
  • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,
  • wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów,
  • wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy.

Cele dydaktyczne zajęć:

  • uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych,
  • praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki,
  • stymulowanie logicznego myślenia,
  • analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych,
  • rozbudzenie zainteresowania matematyką,
  • wykazanie powiązań między poszczególnymi działami matematyki,
  • wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania,
  • kształcenie aktywności na lekcjach zajęć wyrównawczych,
  • rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
  • rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachunkowej,
  • przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych.

Treści nauczania:

  • liczby całkowite, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych,
  • liczby wymierne, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków, zapisywanie ułamków zwykłych i wyrażeń dwumianowanych w postaci liczb dziesiętnych; dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych; obliczanie procentu danej liczby,
  • symbole literowe, zapisywanie prostych wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych,
  • zapisywanie treści prostych zadań w postaci równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą; rozwiązywanie prostych równań z jedną niewiadomą,
  • zaznaczanie punktów o danych współrzędnych i odczytywanie współrzędnych punktów na płaszczyźnie,
  • diagramy przedstawiające dane empiryczne, graficzne przedstawianie zależności liczbowych,
  • wielokąty, koło - rysowanie figur i określanie ich własności; skala i plan,
  • kąt, porównywanie i mierzenie kątów; rodzaje kątów,
  • obliczanie obwodów i pól prostokątów, trójkątów i trapezów,
  • przykłady odbić lustrzanych; oś symetrii figury,
  • prostopadłościan, graniastosłup prosty - modele brył, właściwości, siatki, pola powierzchni wielościanów, objętość graniastosłupów prostych.

Osiągnięcia:

  • uzyskanie sprawności w prostym rachunku pamięciowym, szacowaniu wyników, stosowaniu algorytmów działań sposobem pisemnym, dokonywaniu obliczeń za pomocą kalkulatora,
  • rozwiązywanie prostych zadań wymagających użycia liczb lub wykorzystania właściwości figur geometrycznych,
  • odczytywanie informacji z prostych wykresów i diagramów różnego typu,
  • formułowanie w języku matematyki prostych problemów spotykanych w środowisku uczniów.

Metody, formy i środki realizacji celów

Zajęcia realizowane będą na lekcjach dodatkowych - 1 godzina w tygodniu dla każdej klasy.

Ze względu na fakt, iż są to zajęcia dla uczniów z dodatkowymi potrzebami należy przy realizacji programu zwrócić szczególną uwagę na:

  • odejście od metod słownych na rzecz maksymalnego upoglądowienia,
  • położenie nacisku na doskonalenie w praktyce wiedzy zdobytej na lekcjach matematyki,
  • zachęcania do nauki przez zabawę i gry edukacyjne,
  • stworzenie wszystkim dzieciom równych szans przez indywidualizację tempa pracy i stopnia trudności stawianych zadań,
  • używanie prawidłowej terminologii, ale w sposób zrozumiały dla dzieci.

Ocenianie

Ze względu na to, że zajęcia wyrównawcze są zajęciami nadobowiązkowymi ocenianie na nich występuje wyłącznie w formie słownej. Wykazuje ono mocne strony ucznia i pełni rolę wyłącznie wspierającą. Jest stosowane celem korygowania przekonań, sprawności i technik działania. Daje ono informację zwrotną, którą nauczyciel może się posłużyć w celu precyzyjnego dobierania metod nauczania i ich korygowania. Ocenianie powinno być dokonywane w czasie, kiedy jeszcze można podjąć na podstawie uzyskanej informacji korektę zabiegów zastosowanych przez nauczyciela i uzyskać na tej podstawie zmianę stylu pracy ucznia.

Ewaluacja

  1. Naturalną formą ewalucji będzie poziom zadowolenia uczniów z własnych dokonań i umiejętności nabytych w czasie zajęć.
  2. Poczucie dobrze wykonanej pracy, a także zaangażowanie uczniów daje nauczycielowi obraz efektów wspólnej pracy.
  3. Wyniki osiągane przez uczniów na lekcjach matematyki.
  4. Analiza wyników uzyskanych przez uczniów z treści matematyczno-przyrodniczych na sprawdzianie dla klas szóstych.




Autor: mgr Iwona Wrazidło
nauczycielka w Szkole Podstawowej w Pstrążnej

Komentarze + Dodaj komentarz
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl