poniedziałek 21 października 2019 imieniny Hilarego i Urszuli 1833 - Urodził się Alfred Nobel
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Dramy na lekcjach matematyki w IV klasie

Matematyczne dramy

Przekroczenie progu nauczania zintegrowanego wiąże się u dzieci z dużym stresem. Zdaję sobie sprawę z tego faktu i dlatego w celu złagodzenia dziecięcych problemów wprowadzam na lekcjach matematyki w klasach IV takie formy pracy, które są spójne z nauczaniem klas I-III i jednocześnie zachęcają do nauki.

Rewolucja w życiu szkolnym czwartoklasistów dotyczy nie tylko wielu nowych nauczycieli, nieznanych przedmiotów, różnych sposobów nauczania oraz wymagań, nowych podręczników, ale także nowych metod aktywizujących dzieci do pracy.

Niepewność uczniów staram się zniwelować przyjazną atmosferą na lekcjach oraz możliwością zdobycia przez każdego ucznia sukcesu, czemu służą częste pochwały. Dbam o to, aby lekcje były urozmaicone. Zachęcam dzieci do tworzenia nowych zadań, zagadek, rebusów i wspólnych odpytywań w formie konkursów.

Kiedy już między mną a uczniami nawiąże się więź, powstanie współpraca, kiedy poczują się swobodne, wprowadzam na zajęciach formę aktywizującą - dramy. Uatrakcyjnia ona edukację matematyczną, ułatwia zapamiętanie wielu nowych pojęć, pozwala na zrozumienie siebie i innych na poziomie emocji i uczuć oraz uczy samodzielnej pracy. Dzieci pod moją kontrolą same piszą treści do wybranych tematów. Następnie przedstawiają je koleżankom i kolegom podczas lekcji i są za nie nagradzane gromkimi brawami. Wzbudza to u nich radość i chęć tworzenia innych, jeszcze bardziej profesjonalnych dram oraz odwagę pokazania ich na zebraniach z rodzicami bądź starszym kolegom na lekcjach matematyki.

Przykładowe treści dram:

  1. Skracanie i rozszerzanie

    Narrator: Pewnego dnia spotkało się skracanie z rozszerzaniem...

    R:
    Cześć, jestem rozszerzanie.
    S: Cześć, a ja skracanie.
    R: Ja rozszerzam ułamki, z dwóch dziesiątych robię cztery dwudzieste albo dwadzieścia setnych.
    S: Co? Co?
    R: Po prostu licznik i mianownik mnożę przez taką samą liczbę różną od zera, a wartość ułamka się nie zmienia. Ja mnożę, a ty dzielisz licznik oraz mianownik przez jednakową liczbę. Może nie wiesz,  ale mój ród wychodzi się od najszlachetniejszych ułamków!
    S: A mój ród od najszlachetniejszych liczb!
    R: Ja mogę rozszerzać każdy ułamek, a ty nie!
    S: Ja mogę to robić też ze wszystkimi ułamkami. Mnożenie ma tylko jedną kropkę, a dzielenie dwie, więc skracanie jest ważniejsze.
    R: A ja myślę, że skracanie jest czynnością odwrotną do rozszerzania.

    Narrator: Po kilku godzinach kłótni wreszcie doszli do porozumienia...

    R i S (razem): Jesteśmy równi!!!

  2. Liczba pierwsza i złożona

    Narrator: Chłopcy spotkali się na boisku.

    Konrad: Cześć Szymek!
    Szymon:O, cześć Konrad!
    Konrad: Co czytasz?
    Szymon: Uczę się matematyki, bo mam problem z liczbami pierwszymi, a jutro sprawdzian możesz mi to wytłumaczyć?
    Konrad: Dobrze! To jest tak: liczby, które maja dwa dzielniki, jeden i samą siebie nazywamy liczbami pierwszymi np. 2, 3, 5, 7, ... Zrozumiałeś?
    Szymon: No pewnie! Liczbą pierwszą jest 11, 13 ,17 itd..... A liczby 0 i 1 nie są liczbami pierwszymi. 
    Konrad: Świetnie! A ty może powiesz mi coś o liczbach złożonych?
    Szymon: Liczby złożone to takie, które mają więcej niż dwa dzielniki. Najmniejszą tą liczbą jest 4, gdyż ma 3 dzielniki, 1, 2 i 4. Zrozumiałeś?
    Konrad: Oczywiście! To dzięki. Życzę piątki z matmy na sprawdzianie.
    Szymon: Cześć.

  3. Skracanie i rozszerzanie

    Narrator: Michał i Adaś spotkali się na przerwie.

    Adaś: Cześć Michał!
    Michał: Cześć Adaś!
    Adaś: Jak było na matematyce?
    Michał: Fajnie! Dostałem piątkę z rozszerzania i skracania ułamków zwykłych.
    Adam: Powiedz, na czym to polega? Chyba się domyślam, skracanie to pisanie mniejszymi cyferkami ułamków, a rozszerzanie to wielkimi cyferkami.
    (Rozlega się śmiech Michała)
    Michał: Co ty? Ach, to proste: rozszerzanie ułamków jest to mnożenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę, a skracanie to czynność odwrotna.
    Adam: Poczekaj. Spróbuję powtórzyć. Jak tamto się mnoży, to to dzieli.
    Michał: No już blisko, ale co przez co się dzieli?
    Adam: Skracanie to dzielenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę. Ach, jakie to fajne.
    Michał: Adaś tylko pamiętaj, nie można dzielić przez zero. Chyba wiesz?
    Adam: Tak, tak. Dzięki.

    Narrator: I tak Michał nauczył Adasia jak rozszerza się i skraca ułamki. Adaś już wie, że nie tylko można skracać i rozszerzać ciuchy!

  4. Ułamek właściwy i niewłaściwy

    Narrator przedstawia dwie koleżanki, z których jedna jest ułamkiem właściwym, a druga niewłaściwym.

    UW: Cześć! Jestem ułamkiem właściwym. Mam kreskę ułamkową, liczbę naturalną nad kreską i pod kreską.
    UN: Cześć! A ja jestem ułamkiem niewłaściwym. Mam też kreskę, liczbę na górze i na dole.
    UW: Ale ja jestem lepsza, bo właściwa i liczba nad kreską jest mniejsza od liczby pod kreską. Tylko mnie się uczcie!
    UN: Wcale nie, bo ja jestem ważniejsza, gdyż liczba na górze jest większa lub równa tej na dole.
    UW: Ale ze mnie nie można wyciągnąć całości i szybciej mnie można zapisać!

    Narrator: Stop! Dosyć tej kłótni. Każdy ułamek coś w sobie ma, wie o tym Pani Ewa i ja. Inne dzieci też to wiedzą i dlatego to powiedzą:
    - Przetrwam mądrze i wytrwale!

    Dzieci: (powtarzają za narratorem)
    - W czwartej klasie doskonale!
    Dzieci: (powtarzają za narratorem)
    - Bo inaczej jedyneczki

    Dzieci: (powtarzają za narratorem)
    - Zjedzą szkolne kanapeczki.

    Dzieci: (powtarzają za narratorem)




Autor: Ewa Brol,
nauczycielka matematyki w szkole podstawowej we Wrocławiu

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl