czwartek 21 marca 2019 imieniny Benedykta i Lubomira 1685 - Urodził się Johann Sebastian Bach
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zastosowanie "geometrii kartki i nożyczek" do wyprowadzenia wzoru na pole trójkąta

Wstęp

Materiał do wykorzystania w V klasie szkoły podstawowej.


Zastosowanie "geometrii kartki i nożyczek" do wyprowadzenia wzoru na pole trójkąta

Istnieją takie metody nauczania geometrii, które sprzyjają rozbudzeniu aktywności intelektualnej dzieci, rozwojowi ich sprawności manualnej oraz zainteresowaniu teoretyczną stroną omawianych zagadnień.

Metoda zwana "geometrią giętej i ciętej kartki" pozwala uczniom na samodzielną działalność, a dzięki niej na odkrywanie faktów i prawidłowości, na budowanie własnej matematyki.

W szkole podstawowej ta metoda nauczania ma szczególne zastosowanie do poznawania własności figur płaskich, wyprowadzania wzorów na pola tych figur oraz nauczania konstrukcji geometrycznych, symetrii i geometrii przestrzennej. Jej zaletą jest obrazowość, prostota, jak również mały nakład kosztów przygotowania lekcji. Stwarza natomiast okazję do poznania i stosowania różnych metod rozumowania, pozwala nauczycielowi na rozwijanie u uczniów potrzeby argumentacji i umiejętności uzasadniania swych sądów i spostrzeżeń.

W artykule metoda ta prezentowana jest na przykładzie trzech sposobów wyprowadzenia przez nauczyciela wraz z uczniami wzoru na pole trójkąta. Lekcję tę przeprowadza się w klasie piątej, gdy uczniowie znają już pojęcie pola powierzchni i potrafią obliczać pole powierzchni prostokąta lub równoległoboku.

Zaprezentowane sposoby wyprowadzania wzoru na pole trójkąta mają przyczynić się do uatrakcyjnienia procesu nauczania i większej skuteczności przyswajania wiedzy. Wiadomo jest bowiem, że ludzie różnią się sensorycznością, czyli sposobem poznawania świata za pomocą zmysłów.

Profesorowie Ken i Rita Duninowie z St. Johns University w Nowym Jorku w wyniku swych badań odkryli, że:
  • Tylko trzydzieści procent uczniów zapamiętuje trzy czwarte tego, co usłyszeli w trakcie godziny lekcyjnej.

  • Czterdzieści procent zapamiętuje trzy czwarte tego, co przeczytali lub zobaczyli.Wśród „wzrokowców” można wyróżnić dwa typy uczniów - jedni lepiej przetwarzają informację podaną w formie słownej, drudzy to co zobaczą w formie wykresów lub ilustracji.

  • Piętnaście procent najlepiej uczy się dotykowo. Tacy uczniowie muszą brać do ręki pomoce naukowe, pisać, rysować, wycinać i angażować się w konkretne doświadczenia.

  • Kolejne piętnaście procent to uczniowie kinestetyczni. Oni uczą się najlepiej, kiedy mogą coś wykonać fizycznie – uczestniczyć w prawdziwych doświadczeniach mających bezpośrednie odniesienie do ich życia.
Osoby dotykowe i kinestetyczne zawsze chcą być w ruchu. Według Duninów u każdego z nas zazwyczaj dominuje jeden ze zmysłów często w połączeniu z innym, nieco słabszym.

Im więcej więc stosujemy metod aktywnych w nauczaniu matematyki, tym lepiej nowe treści rozumiane są i zapamiętywane przez naszych uczniów.


Bibliografia:

  1. M. Dąbrowski, E. Łakoma, „Geometria kartki i nożyczek”, Matematyka 4/1984
  2. M. Dąbrowski, „Elementarne konstrukcje przez zginanie”, Matematyka 5/1984
  3. E. Rosłon „Matematyka do kl. V”, WSiP, Warszawa 1994
  4. R. Pawlak, K. Gałązka, H. Pawlak, A. Warężak, „Matematyka krok po kroku kl. V”, Wydawnictwo Edukacyjne RES POLONA Sp. z o. o.
  5. E. De Bono „Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia”, MEDIUM 1996
  6. H. Homer „Klucz do efektywności nauczania - poradnik dla nauczyciela”, Veda, Warszawa 1994.




Autor: Ewa Szamrej
nauczycielka matematyki w Świebodzinie

Komentarze + Dodaj komentarz
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl