piątek 20 września 2019 imieniny Eustachego i Filipiny 1961 - Zmarł Andrzej Munk
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych z potęgami

Scenariusz lekcji

Zajęcia z matematyki w pierwszej klasie gimnazjum.

Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych z potęgami

Metody wykorzystywane w lekcji:
  • gry dydaktyczne,
  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • grupowa,
  • indywidualna.

Cele lekcji:
Po zajęciach uczniowie:

  • potrafią obliczać potęgi o wykładnikach naturalnych i o różnych podstawach,
  • znają kolejność wykonywania działań,
  • potrafią obliczać wartość wyrażeń arytmetycznych zawierających potęgi, zgodnie z kolejnością wykonywania działań.

Przebieg lekcji:

  1. Ćwiczenia mające na celu powtórzenie i utrwalenie obliczania potęgi liczby - każdy uczeń rozwiązuje kartę z hasłem (załącznik 1).

    Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia utrwalające umiejętności obliczania potęg o różnych podstawach. Omawia zasady wypełniania karty z hasłem. Każdy uczeń ma możliwość sprawdzenia poprawności swoich obliczeń poprzez prawidłowe odczytanie hasła. Uczniowie pracują samodzielnie. Zgłaszają się, kiedy ukończą pracę. Po wyznaczonym czasie pierwsza osoba, która prawidłowo rozwiązała zadanie podaje hasło. Wszyscy mają możliwość sprawdzenia poprawności swoich obliczeń na podstawie plakatu przedstawionego na tablicy.

  2. Burza mózgów: "Dlaczego należy wykonywać obliczenia zgodnie z kolejnością wykonywania działań?"

    Uczniowie na polecenie nauczyciela szukają w podręczniku informacji dotyczących kolejności wykonywania działań i zapoznają się z nimi. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: "Dlaczego przy wykonywaniu obliczeń należy pamiętać o kolejności wykonywania działań?". Zapisuje przykłady, których rozwiązania mają być pomóc w sformułowaniu odpowiedzi. Uczniowie szukają sposobu zmiany kolejności wykonywania działań w podanych przykładach. Wskazują różne rozwiązania i porównują wyniki, co uzasadnia konieczności stosowania kolejności wykonywania działań.

    Działania, które nauczyciel zapisuje na tablicy:

    (15:3)2 =
    (12:3)2 + 22 =

    Przykładowe działania zapisane przez uczniów:

    152:32 =
    15:32 =
    12:32 + 22 =
    12:(3+2)2 =
    122:32 + 22 =

  3. Gra w domino (załącznik 2). Ćwiczenia w obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych z potęgami.

    Nauczyciel losowo dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Rozdaje koperty z elementami domina i omawia zasady gry. Uczniowie rozwiązują przykłady i układają kostki. Po ułożeniu wszystkich kostek zgłaszają koniec pracy.

  4. Podsumowanie.

    Każda grupa po upływie wyznaczonego czasu sprawdziła poprawność obliczeń i poprawne ułożenie kostek z plakatem przedstawionym na tablicy. Dodatkowo rolę ekspertów pełnili uczniowie z grupy, która pierwsza wykonała zadanie. 

  5. Podsumowanie lekcji. Ocena pracy w grupach. Nagrodzenie uczniów za aktywność. Zebranie opinii uczniów o przebiegu lekcji.




Autor: Barbara Magiera
nauczycielka matematyki w gimnazjum w Miedźnej

Początek publikacji: 2007-04-26
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl