wtorek 22 października 2019 imieniny Halki i Przybysławy 1962 - Przemówienie prezydenta Kennedy’ego do narodu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ekologia w liczbach

Przebieg lekcji 2

    Przykłady zadań rozwiązywanych przez grupy

    1. Na rynku Starego Miasta we Wrocławiu w noc sylwestrową przebywało około 70 tys. ludzi. Wielu z nich zapalało sztuczne ognie, z których ulatniały się silnie toksyczne związki baru. Zakładając, że co piąty uczestnik odpalił coś ze środków pirotechnicznych, w którego masie znajdowało się około 2 g baru, oblicz ile toksycznych związków tego metalu dostało się do atmosfery, a dowiesz się jaka ilość stanowi śmiertelną dawkę dla 50 tys. dorosłych ludzi.

    2. W 1992 r. odbyło się w Rio de Janeiro Światowe Forum Organizacji Ekologicznych. Stwierdzono tam, że dzieci stanowią 20% obecnej liczby ludności na Ziemi, która wynosi około 6 mld. Rocznie umiera 14 mln dzieci, z tego 10 mln z powodu zanieczyszczenia środowiska. Jaka część ogólnej liczby dzieci umiera z powodu zanieczyszczeń środowiska? Jaki to procent?

    3. Na terenie woj. dolnośląskiego wydzielono obszar o powierzchni 4378 km² (dawne woj. jeleniogórskie), na którego powierzchni znajdują się trzy obszary zagrożenia ekologicznego:
      • jeleniogórski – o powierzchni 532 km²,
      • turoszowski – o powierzchni 500 km²,
      • legnicko-głogowski – o powierzchni 312 km².
      Jaki procent wydzielonej powierzchni stanowią poszczególne rejony?Jaki procent powierzchni nie jest zagrożony?Dane przedstaw na diagramie kołowym.

    4. Sady, które znajdują się koło wielkich fabryk i przy autostradach są zanieczyszczane przez dwutlenek węgla oraz metale ciężkie. Na sad znajdujący się przy autostradzie w ciągu doby spada 6 kg zanieczyszczeń, z tego 2% przenika w owoce. Ile zanieczyszczeń spadnie na sad w sierpniu? Ile kg zanieczyszczeń przeniknie w tym czasie w głąb owoców?

    5. Tabelka przedstawia emisję zanieczyszczeń z „Wizowa” w roku przed i po zamknięciu najbardziej uciążliwych dla środowiska wydziałów zakładu:

    Rodzaj zanieczyszczeniaPrzed zamknięciem [Mg]Po zamknięciu [Mg]Zmiany
    Popiół lotny
    557
    314
     
    Pył cementowy
    52
    22
     
    Inne pyły
    389
    115
     
    SO2
    952
    255
     
    CO
    1304
    897
     
    Kwas siarkowy
    57
    11
     
    Fluor
    8
    8
     
    Tlenki azotu
    142
    77
     













    1 megagram (1Mg) = 1 tona.

      Oblicz łączną ilość zanieczyszczeń w obu latach, porównaj zmiany.Oblicz, o jaki procent zmniejszyło się ogólne zanieczyszczenie i o jaki procent zmniejszyło się zanieczyszczenie poszczególnych związków. Wykonaj odpowiednie diagramy.

    1. Przy rzekach budowane są fabryki, które odprowadzają ścieki do wody. Jedna z nich odprowadza tygodniowo 17% z 7000 litrów. Pozostałe zanieczyszczenia są oczyszczane przez oczyszczalnie. Oblicz, ile litrów ścieków jest odprowadzanych do rzeki w ciągu dnia. Oblicz, ile litrów ścieków spływa do rzeki w ciągu miesiąca (przyjmujemy, że miesiąc ma 30 dni).

    2. W 1990 r. w rejonach zagrożenia ekologicznego: turoszowskim, jeleniogórskim, legnicko-głogowskim, wytworzono 2 922 500 ton odpadów przemysłowych. Gospodarczo wykorzystano 3,4% tych odpadów, a pozostałe składowano. Sporządź diagram kołowy przedstawiający te zależności. Oblicz, ile ton odpadów wykorzystano, a ile składowano.

  1. Uczniowie, pracując nadal w zespołach, w oparciu o dane zawarte w materiałach własnych oraz przygotowanych przez nauczyciela (foliogramy z danymi dotyczącymi zagadnień ekologicznych, materiał: „Raport o stanie środowiska – region wałbrzyski"), układają zadania, tworząc modele matematyczne opisujące konkretną sytuację środowiskową. Nauczyciel ukierunkowuje działania uczniów.

  2. Przedstawiciele grup prezentują efekty swojej pracy , omawiają je. Zadania, zebrane razem, pozostają w gabinecie matematycznym jako pomoc do wykorzystania na zajęciach.
  1. Część końcowa:

    1. Wzajemna ocena pracy grup.
    2. Podsumowanie lekcji.
    3. Zadanie domowe.

    Raport GUS o sytuacji ekologicznej kraju wymienia 27 regionów ekologicznego zagrożenia. Tereny te zajmują 11,2% powierzchni kraju wynoszącej około 312,7 tys. km². Ile km zajmują tereny zagrożenia ekologicznego? Odczytaj z rocznika statystycznego, ile wynosi ludność Polski. Oblicz liczbę mieszkańców obszarów zagrożonych ekologicznie wiedząc, że mieszka na nich 35,4% ludności naszego kraju.




Autor: Bożena Kruszyńska
nauczycielka matematyki w gimnazjum w Wałbrzychu

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl