środa 19 września 2018 imieniny Januarego i Konstancji 1620 - Zginął hetman Stanisław Żółkiewski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak napełnić naczynie wodą?

Wstęp

Scenariusz lekcji matematyki w I, II lub III klasie gimnazjum (w zależności od wybranego programu nauczania)

Zanim zaczniesz definiować funkcję, czyli nauka myślenia funkcyjnego na przykładzie lekcji „Jak napełnić naczynie wodą?”

Zanim nauczyciel wkroczy na lekcjach matematyki w świat wzorów funkcji, ich dziedzin i formalnych zapisów, warto, aby wprowadził pojęcie funkcji jako modelu dynamicznego przebiegu zjawiska, jako opisu zależności pewnych zmiennych. W trakcie zajęć wykorzysta wtedy nie tylko naturalną intuicję uczniów, ale i ich wiedzę z innych przedmiotów.

Zajęcia takie przyczynią się do odkrywania regularności i zależności, a ponadto uwaga uczniów zostanie skierowana na takie cechy funkcji jak: monotoniczność, przyjmowane wartości, zależność zmiennych.

Na takiej lekcji myślenia funkcyjnego warto, aby nauczyciel skupił się na ilustracji zjawisk iwychwyceniu cech charakterystycznych - nie jest jej celem koncentrowanie się na szczegółach. Te zajęcia powinny również, dzięki aktywnym formom nauczania, angażować wszystkich uczniów do pracy.

Pierwszy etap opisanej lekcji – pokaz wraz z ćwiczeniami – jest wstępem do rozwiązywania zadań w grupach. Nauczyciel powinien nadać temu fragmentowi zajęć dość szybkie tempo ikontrolować upływ czasu. Drugi etap proponowanych zajęć to praca w grupach metodą puzzli logicznych i sita oraz prezentacja i omówienie wyników.




Autor: mgr Katarzyna Jasek,
nauczycielka matematyki w gimnazjum w Górze Kalwarii

Początek publikacji: 2006-06-27
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl