środa 21 listopada 2018 imieniny Janusza i Konrada 1694 - Urodził się Wolter
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Podobieństwo trójkątów prostokątnych

Wstęp

Scenariusz lekcji matematyki dla II klasy gimnazjum

Podobieństwo trójkątów prostokątnych


CELE KSZTAŁCENIA:

Cel ogólny:

Ćwiczenie stosowania poprawnego języka matematycznego, umiejętności logicznego argumentowania i wyciągania wniosków.

Cele szczegółowe:

Uczeń musi umieć:
  1. Rozpoznawać trójkąty podobne.
  2. Znać pojęcie trójkątów podobnych, podać własności trójkątów prostokątnych podobnych.
  3. Określić skalę podobieństwa figur.
Uczeń powinien umieć:
  1. Znaleźć wymiary figury podobnej w danej skali.
  2. Stosować własności figur podobnych w rozwiązywaniu zadań.
Uczeń może umieć:
  1. Zastosować podobieństwo trójkątów prostokątnych w bardziej skomplikowanych zadaniach.
  2. Przeprowadzić dowód z wykorzystaniem cech podobieństwa trójkątów.
Uczeń doskonali umiejętności:
  • aktywnej i twórczej postawy wobec problemów,
  • matematyzowania, tj. schematyzowania i idealizowania rzeczywistości z użyciem pojęć i języka matematycznego,
  • uogólniania i wyciągania wniosków,
  • współpracy i komunikowania się w grupie,
  • estetycznego i przejrzystego zapisu na tablicy i w zeszycie.
Typ lekcji:

lekcja typu zasadniczego.

Metody pracy:

pogadanka heurystyczna, ćwiczenia.

Formy pracy:

praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w zespołach zadaniowych.

Środki dydaktyczne:

foliogramy, plansze dydaktyczne, karty z zadaniami.


Literatura:
  1. M. Świst, B. Zielińska – „Zbiór zadań z geometrii” WSiP, Warszawa 1992 r.
  2. J. Zieliński „55 zestawów egzaminacyjnych z matematyki”, Harmonia, Gdańsk 1996 r.
  3. S. Durydiwka, S. Łęski „Od Pitagorasa do Euklidesa” Podręcznik do matematyki dla klasy II gimnazjum, Oficyna wydawniczo-poligraficzna „Adam”, Warszawa 2000 r.




Autor: Bożena Kruszyńska
nauczycielka matematyki w gimnazjum w Wałbrzychu

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl