środa 21 listopada 2018 imieniny Janusza i Konrada 1694 - Urodził się Wolter
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
O kątach w kole prawie wszystko

Wstęp

Konspekt lekcji matematyki z zastosowaniem technologii informacyjnej do realizacji w I klasie gimnazjum.

O kątach w kole prawie wszystko

  1. Informacje ogólne

    POZIOM NAUCZANIA: Gimnazjum
    KLASA: I
    DZIAŁ: Kąty w kole.

    TYP LEKCJI: powtórzeniowa i utrwalająca.

    CZAS REALIZACJI: jedna jednostka lekcyjna – 45 minut.

    MIEJSCE ZAJĘĆ: gabinet matematyczny.

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE: laptop, rzutnik multimedialny, karty z zadaniami, karty samooceny.FORMY PRACY: praca grupowa, praca z całą klasą.

    METODY PRACY: eksponująca (pokaz), aktywizująca (rozmowa dydaktyczna, wywiad z grupą, informacja błyskawiczna).

    CELE LEKCJI:
    Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
    • Rozpoznawać kąty wpisane i środkowe w kole.
    • Stosować twierdzenia o kątach wpisanych i środkowych w zadaniach.
    • Wykorzystywać powyższe twierdzenia w sytuacjach problemowych.
    • Obliczać miary kątów z zastosowaniem twierdzeń i własności figur.

    ZADANIA:
    • Wdrażanie do samooceny i samokontroli.
    • Aktywizowanie i wdrażanie do pracy w zespole.
    • Kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi.
    • Rozwijanie intuicji matematycznych, stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
    • Rozbudzanie zainteresowań technologią informacyjną.

    ODNIESIENIA DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
    Treść 8. Wielokąty, koło i okrąg; symetralna odcinka i dwusieczna kąta; kąt środkowy i kąt wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie.
    PROGRAM NAUCZANIA: Matematyka z plusem.
    PODRĘCZNIK: Matematyka z plusem, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

    PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW:
    • obsługa laptopa,
    • uruchamianie prezentacji,
    • praca w programie Word,
    • wyszukiwanie informacji w Internecie.

  2. Cele lekcji z określeniem kategorii

    Kategoria A
    Uczeń zna
    pojęcie kąta wpisanego
    pojęcie kąta środkowego
    pojęcie łuku okręgu
    pojęcie kątów przyległych
    twierdzenie o kacie wpisanym i środkowym opartymi
      na tym samym łuku
    twierdzenie o kątach wpisanych opartych na tym   samym łuku
    Kategoria B
    Uczeń rozumie
    związek między kątem wpisanym i środkowym   opartymi na tym samym łuku
    związki między kątami wpisanymi opartymi na tym   samym łuku
    związki miarowe między kątami w różnych   trójkątach
    Kategoria C
    Uczeń stosuje wiadomości w sytuacjach typowych
    rozpoznaje kąty wpisane i środkowe
    wskazuje łuki, na których oparte są kąty wpisane i   środkowe
    oblicza miary kątów wpisanych i środkowych
    oblicza miary kątów w trójkątach
    oblicza miary kątów przyległych
    Kategoria D
    Uczeń rozwiązuje problemy
    rozwiązuje zadania złożone, wymagające stosowania
      kilku twierdzeń
    rozwiązuje zadania odnoszące się do sytuacji   praktycznych, życiowych

  3. Uwagi o przebiegu lekcji

    Na tę lekcję powtórzeniową przygotowane zostało 12 różnorodnych zadań dotyczących kątów w kole. W układzie zadań zastosowana została zasada stopniowania trudności - uczniowie zaczynają pracę z podstawowymi, prostymi zadaniami „na rozgrzewkę” i stopniowo przechodzą do zadań coraz trudniejszych. Lekcja jest tak skonstruowana, że praktycznie przez cały czas jej trwania uczniowie są aktywni i tempo lekcji jest bardzo duże.
    Praca w grupach stwarza wszystkim uczniom poczucie bezpieczeństwa. Element rywalizacji między grupami dodatkowo motywuje do pracy, chociaż wyniki nie służą klasyfikacji grup. Członkowie poszczególnych grup na bieżąco oceniają efekty swojej pracy wpisując na karcie samooceny punkty za rozwiązanie kolejnych zadań. Wszyscy członkowie grupy otrzymują tę samą ocenę, mobilizuje ich to do współpracy w celu osiągnięcia jak najlepszego grupowego wyniku. Na tej lekcji nie ma też złych ocen (poniżej dostatecznej), co sprzyja uczciwemu podejściu do naliczania sobie punktów.

    Pojawia się też okazja do kształcenia umiejętności jasnego formułowania wypowiedzi, bo po rozwiązaniu każdego zadania przedstawiciele kolejnych grup muszą omówić swoje rozwiązanie, powołując się na odpowiednie własności figur i twierdzenia. Pomaga im w tym przygotowana wcześniej prezentacja składająca się z 12 slajdów dotyczących kolejnych zadań. Komputer obsługują uczniowie przedstawiający rozwiązania.

    Prezentowanie rozwiązania danego zadania jest niejako „wymuszone” wylosowanym przez grupę numerem, ale nawet zły wynik jest doskonałą okazją do nauki. Uczniowie wspólnie szukają błędów i luk w rozumowaniu kolegów.





Autor: Joanna Prusak
nauczycielka gimnazjum w Międzyborzu

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl