piątek 20 lipca 2018 imieniny Czesława i Hieronima 1969 - Lądowanie człowieka na Księżycu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Zastosowania umiejętności obliczania pól powierzchni i objętości brył
Zastosowania umiejętności obliczania pól powierzchni i objętości brył

Zastosowania umiejętności obliczania pól powierzchni i objętości brył

Klasa: III gimnazjum

Dział: Bryły

Cele operacyjne lekcji:

Uczeń:
  • rozumie pojęcia pola powierzchni i objętości bryły,
  • potrafi oszacować pole powierzchni i objętość modelu bryły,
  • potrafi dokonać odpowiednich pomiarów,
  • potrafi obliczyć powierzchnię i objętość modelu bryły,
  • zauważa praktyczne zastosowania wiedzy matematycznej,
  • potrafi współpracować w zespole. 
Pomoce dydaktyczne:
  • podręcznik,
  • modele brył geometrycznych (pudełka, kartony, puszki konserw, piłki do gry),
  • uczniowskie przyrządy do mierzenia.
  • rzutnik, foliogrmy.
Forma pracy: praca w zespołach 4 lub 6-cio osobowych (w zależności od liczebności klasy).

Typ lekcji: lekcja utrwalająca wiadomości i umiejętności.

Czas realizacji: 45 minut.

Przebieg lekcji:

I. Podział klasy na zespoły i wybór lidera zespołu (nauczyciel powinien zadbać o to, by
   były to zespoły o zbliżonych możliwościach).

II. Zapisanie tematu lekcji. Podanie planu wykonywania zadań oraz zasad przydziału punktów 
    za kolejne zadania (powinny być wypisane na tablicy lub wyświetlone na ekranie).

    Plan wykonania każdego zadania:
    1. Oszacowanie odpowiedzi na podstawie samej obserwacji bryły - w ciągu 2 minut lider
        zespołu zapisuje szacunkową wielkość w tabeli, na tablicy.
    2. Ustalenie potrzebnych wzorów matematycznych - można korzystać z podręcznika,
        notatek.
    3. Dokonanie potrzebnych pomiarów.
    4. Wykonanie obliczeń. Zapisanie wielkości obliczonej w tabeli, na tablicy.
    5. Porównanie wielkości szacunkowej z obliczoną.
    6. Przydzielenie zespołowi punktów za wykonanie zadania - przez nauczyciela.

   
Uwaga: 
    Zespoły otrzymają zadania o takiej samej treści; zróżnicowane w nich są tylko wymiary brył.
 

    Zasady przydziału punktów:
    1. Za poprawnie obliczoną wartość odpowiedzi - max. 5p. W tym:
        - za poprawnie zastosowany wzór            1p.
        - za dokonanie pomiarów                        1p.
        - za poprawne obliczenia                         2p.
        - za odpowiedź z właściwą jednostką       1p.
    2. Za zgodność oszacowania z właściwą odpowiedzią  - max. 5p. W tym:
        - jeżeli błąd oszacowania nie przekracza 10%            5p.
        - jeżeli błąd mieści się między 10%-20%                   4p.
        - jeżeli błąd mieści się między 20%-30%                   3p.
        - jeżeli błąd mieści się między 30%-40%                   2p.
        - jeżeli błąd mieści się między 40%-50%                   1p.
        - jeżeli błąd oszacowania przekracza 50%                  0p.

III.  Zespołowe rozwiązywanie zadań.   

  1. Ile prezentowanych paczek herbaty można zapakować do prezentowanego kartonu?
  2. Ile cm2 blachy trzeba zużyć na wykonanie prezentowanej puszki? Na spojenia dodajemy 8% ogólnej powierzchni.
  3. Jaka jest pojemność tej puszki?
  4. Ile cm2 skóry trzeba zużyć na wykonanie prezentowanej piłki? Na szwy dodajemy 10% powierzchni.

    Uwagi:
    Zadanie 1. nie wymaga dokładnych pomiarów. Karton należy wymierzyć pudełkiem herbaty. Puszki przydzielone zespołom do zadań 2. i 3. mają kształt walca. Piłki do zadania 4. mają kształt kuli
    .
IV. Podsumowanie lekcji - ocena pracy zespołów, zebranie opinii uczniów o przebiegu lekcji.

    Oceniając pracę zespołu nauczyciel bierze pod uwagę ilość zgromadzonych punktów oraz
    organizację pracy w zespole.



Tabele

Tabela do wpisywania wyników.

Zadanie 1.

Nr zespołu

Wartość szacunkowa

Wartość obliczona

Wartość poprawna

I

 

 

 

II

 

 

 

III

 

 

 

IV

 

 

 

V

 

 

 


Uwaga: Takie tabele należy przygotować do każdego zadania. 
  

Tabela do przydziału punktów.

Nr zespołu

Zadanie 1.

Zadanie 2.

Zadanie 3.

Zadanie 4.

Razem pkt.

I

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

IV

 

 

 

 

 

V

 

 

 

 

 





Autor: Krystyna Banach
nauczycielka w gimnazjum w Krzeszycach

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl