czwartek 19 września 2019 imieniny Januarego i Konstancji 1620 - Zginął hetman Stanisław Żółkiewski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Klasyfikacja czworokątów

Scenariusz lekcji

Zajęcia matematyki w pierwszej klasie gimnazjum.

Klasyfikacja czworokątów

Metody wykorzystywane na lekcji:
  • odgrywanie ról (drama),
  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • grupowa,
  • indywidualna.

Cele lekcji:

Po zajęciach uczniowie:

  • umieją wymienić własności czworokątów,
  • rozpoznają czworokąty na podstawie ich własności,
  • klasyfikują czworokąty w zależności od własności.

Przebieg lekcji

  1. Wprowadzenie - burza mózgów.

    Nauczyciel poleca uczniom, aby zastanowili się, jakie własności mają czworokąty. Wybrany uczeń zapisuje odpowiedzi kolegów na tablicy. Nauczyciel podkreśla kolorową kredą wyrazy: boki, kąty, przekątne. Poleca uczniom, aby z pomocą podręcznika przypomnieli sobie wiadomości dotyczące boków, kątów i przekątnych znanych im czworokątów.

  2. Przedstawienie własności czworokątów - odgrywanie ról.

    Nauczyciel rozdaje uczniom modele następujących czworokątów: deltoid, romb, prostokąt, kwadrat, równoległobok, trapez prostokątny, trapez równoramienny (po kilka sztuk każdego rodzaju w zależności od liczebności i poziomu klasy). Każdy uczeń otrzymuje model czworokąta. Następnie wszyscy kolejno przedstawiają się, podając nazwę i jedną własność "swojej" figury. Uczniowie powinni słuchać uważnie, co mówią inni, starać się zapamiętać i nie powtarzać tych samych własności. Wyznaczony uczeń podaje przykładowy sposób przedstawiania się (pokazuje swój czworokąt i mówi np. "jestem kwadratem, mam wszystkie boki równej długości"). Nauczyciel dba o dyscyplinę. Jeśli klasa jest liczna wybiera grupę ekspertów, którzy pilnują, aby uczniowie nie powtarzali tych samych własności. 

  3. Praca w grupach.

    Uczniowie ustawiają się w grupy zgodnie z poleceniami wydawanymi przez nauczyciela. Po ustawieniu się grupy zwracają uwagę, jakie czworokąty do niej należą. Kolejna grupa ustawia się po powrocie wszystkich osób na miejsce. Po każdym przegrupowaniu jedna osoba z grupy wymienia nazwy czworokątów należących do grupy. Osoby, które popełniły błąd przyłączając się do danej grupy muszą go wyjaśnić.

    Zasady tworzenia grup:
    1. Czworokąty mające jedną parę boków równoległych.
    2. Czworokąty mające dwie pary boków równoległych i przekątne, które dzielą się
        na połowy.
    3. Czworokąty, które mają wszystkie boki równej długości i przekątne prostopadłe.
    4. Czworokąty, które mają równe przekątne.
    5. Czworokąty, które mają wszystkie kąty równe.

     
  4. Podsumowanie.

    Uczniowie tworzą grupy odliczając do czterech. Każda grupa wybiera lidera. Ustalają w grupie, jakie czworokąty mają własności określone w poleceniu, które otrzymują na kartkach. Po uzgodnieniu listy czworokątów lider odbiera od nauczyciela potrzebne czworokąty. Następnie grupa wykonuje plakat. Po skończeniu pracy plakaty są zawieszane na tablicy.

    Tematy do plakatów zgodne są z zasadami tworzenia grup. Plakat do punktu 3 do 5 tworzy jedna grupa. 

  5. Zadanie domowe.

    W celu utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują w domu zadanie zgodnie z poleceniami przedstawionymi na otrzymanej od nauczyciela kartce (załącznik 1). Odczytują hasło i szukają w podręczniku wiadomości na temat wielokątów wypukłych. Na następnej lekcji uczniowie powinni potrafić wyjaśnić, które z omawianych czworokątów są wielokątami wypukłymi i dlaczego.

 





Autor: mgr Barbara Magiera
nauczycielka matematyki w gimnazjum w Miedźnej

Początek publikacji: 2007-04-27
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl