wtorek 15 października 2019 imieniny Jadwiga i Teresy 1817 - Zmarł Tadeusz Kościuszko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zbieranie i porządkowanie danych

Przebieg lekcji

Cele nauczania:

WIADOMOŚCI:

  • zapoznanie uczniów z różnymi typami diagramów,
  • nauczenie sposobów graficznego przedstawiania wartości liczbowych.

UMIEJĘTNOŚCI:

  • porządkowanie danych,
  • interpretacja wyników,
  • zamiana liczb na procenty,
  • wykorzystanie komputera i drukarki do sporządzenia rysunków.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • dane dotyczące uczniów jednej klasy (przygotowane wcześniej):
    - waga,
    - wzrost,
    - zainteresowania,
    - kolor oczu,
    - posiadanie zwierzęcia domowego itp.
  • komputer z zainstalowanym arkuszem kalkulacyjnym.

Przebieg lekcji:

FAZA PRZYGOTOWAWCZA:

  1. Przygotowanie teoretyczne:
    • różne typy diagramów - kołowy, słupkowy, wykresy w układzie współrzędnych,
    • zamiana liczb na procenty,
    • umiejętności interpretowania danych przedstawionych na diagramach (diagram popularności imion w klasie, diagram-notowania akcji wybranej firmy na giełdzie).

  2. Stworzenie sytuacji problemowej - próba interpretacji danych dotyczących klasy (wzrost, waga, posiadanie zwierzęcia).

  3. Sformułowanie problemu: co zrobić, aby dane były bardziej czytelne?

  4. Propozycje uczniów (hipotezy):
    • zsumować jednorodne dane i pogrupować (np. posiadający psa - 8, kota - 6, rybki - 3, nieposiadający zwierzęcia - 5),
    • podzielić na podgrupy i oszacować (np. liczbę uczniów o wzroście powyżej 160 cm - najwięcej, poniżej 140 cm - najmniej),
    • przedstawić dane na diagramach (z wykorzystaniem TI).

  5. Projektowanie diagramów:
    • wybór typów,
    • określenie przedziałów liczbowych (np. wzrost 140-150 cm),
    • wybór formy graficznej (szerokość słupków, kolor itp.).

FAZA REALIZACYJNA:

  1. Przeprowadzenie ćwiczenia:
    • przydzielenie przez nauczyciela zadań, przygotowanie stanowisk pracy,
    • przetworzenie danych i sporządzanie na ich podstawie diagramów wybranego typu.

  2. Rozwiązanie problemu:
    • analiza danych przedstawionych na diagramach,
    • odszukanie własnych danych w odpowiednim elemencie diagramu,
    • sformułowanie nowych typów klasyfikacji, np. jakich uczniów jest więcej: najwyższych czy najniższych?
    • weryfikacja wcześniejszych hipotez co do czytelności diagramów.

FAZA KONTROLNA:
Ocena przydatności diagramów do ilustrowania danych doświadczalnych i odczytywania dodatkowych informacji.





Autor: Renata Rajzer
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl