czwartek 19 września 2019 imieniny Januarego i Konstancji 1620 - Zginął hetman Stanisław Żółkiewski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych

Scenariusz lekcji

Zajęcia z matematyki w drugiej klasie gimnazjum.

Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych

Metody:
  • dyskusja,
  • ćwiczenia.

Formy pracy:

  • grupowa,
  • indywidualna.

Cele sformułowane w języku ucznia:

Po lekcji będziecie potrafili:

  • ustalać i opisywać niewiadome w zadaniach,
  • określać zależności między nimi,
  • zapisywać treść zadania z użyciem symboli literowych i znaków działań,
  • oceniać wyniki własnego myślenia.

NaCoBeZU, czyli "Na co będzie zwracał uwagę nauczyciel - czego będzie oczekiwał i wymagał od uczniów po lekcji":

Doraźne:
Przy ocenie pracy uczniów nauczyciel będzie zwracał szczególną uwagę na:

  • prawidłowy wybór i opis niewiadomych w zadaniu,
  • staranny rysunek do zadania uwzględniający niewiadome,
  • ułożenie układu równań zgodnie z warunkami zadania,
  • sprawdzenie, czy rozwiązanie spełnia warunki zadania.

Stałe:
Nauczyciel oczekuje od uczniów:

  • czytelnego zapisu,
  • sprawnego rozwiązywania układów równań,
  • wyboru najkorzystniejszej metody rozwiązywania układu równań,
  • zapisywania wyników (wraz z jednostką) i odpowiedzi.

Przebieg lekcji:

  1. Przedstawienie tematu lekcji i jej celu.

  2. Omówienie 'nacobezu'.

  3. Rozdanie kartek z pytaniem kluczowym (załącznik 1). Każdy uczeń zaznacza własną odpowiedź. 

    Na końcu lekcji nauczyciel wraca do tego rozwiązania.

  4. Rozdanie kartek z zadaniem 1 i 2. Wyjaśnienie, na czym będzie polegała praca. Zapisanie na tablicy niewiadomych do zadań 1 i 2.

    Uczniowie indywidualnie, w swoich zeszytach, zapisują układy równań zgodnie z warunkami zadania, rysują rysunki do zadania 2 i zaznaczają niewiadome na rysunku. Następnie nauczyciel zapisuje te układy równań i rysunki na tablicy.

  5. Ocena koleżeńska w parach. 

    Uczniowie siedzący obok siebie w ławkach wymieniają się rozwiązaniami. Sprawdzają poprawny zapis układu równań zgodnie z warunkami zadania. Piszą informację zwrotną: co było dobrze wykonane, czy poprawnie użyto niewiadomych, czy dobrze zapisano zależności między niewiadomymi, gdzie były pomyłki...

  6. Zadania dla par.

    Każda z par uczniów siedzących razem ustala niewiadome oraz zapisuje układ równań do zadania 3 i 4. Sąsiednie pary wymieniają się rozwiązaniami i powtarzają ocenę koleżeńską. W przypadku trudności lub wątpliwości informację zwrotną pisze nauczyciel.

  7. Rozdanie kartek z treścią zadania 5 dla każdego ucznia.

    Uczniowie samodzielnie opisują niewiadome, zapisują układ równań. Konsultują tę część zadania z kolegą z ławki. Następnie rozwiązują układ równań, sprawdzają warunki zadania i piszą odpowiedź.

    Na tablicy nauczyciel zapisuje przykładowe rozwiązanie ze sprawdzeniem i odpowiedzią.

    Wymiana rozwiązań w parach i powtórzenie oceny koleżeńskiej. Zwrócenie uwagi na: prawidłowo rozwiązany układ równań, wybór najłatwiejszej metody, poprawne sprawdzenie i zapisanie odpowiedzi.

  8. Metoda świateł ulicznych - ocena umiejętności rozwiązywania zadań za pomocą układów równań.
    Uczniowie otrzymują kartki koloru zielonego, żółtego i czerwonego. Wybierają kartki czerwone, jeśli nie rozumieją lekcji i nie umieją sami ułożyć układu równań. Z tymi uczniami  pracuje nauczyciel. Uczniowie, którzy wybrali kartki żółte (mają wątpliwości, popełniali błędy) i kartki zielone (dobrze zrozumieli lekcję) - pracują razem.

  9. Powrót do pytania kluczowego (pkt. 3). Rozwiązanie zadania, uzgodnienie odpowiedzi w parach, przedstawienie przez jedną z par jakie są niewiadome, jaki układ równań opisuje to zadanie, jakie jest rozwiązanie i czy jest ono zgodne z warunkami zadania.

  10. Zapisanie pracy domowej. 

  11. Podsumowanie lekcji:

    Dzisiaj nauczyłem się ........................




Autor: mgr Barbara Magiera
nauczycielka matematyki w gimnazjum w Miedźnej

Początek publikacji: 2007-04-28
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl