piątek 24 października 2014 imieniny Marcina i Rafała 1989 - Zginął Jerzy Kukuczka, polski alpinista
Do końca roku pozostało: 68 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zadania tekstowe prowadzące do równań kwadratowych

Treść scenariusza

Scenariusz lekcji matematyki przeznaczony dla II klasy szkoły ponadgimnazjalnej.

Zadania tekstowe prowadzące do równań kwadratowych

Czas trwania: 45 min

Cele lekcji:

Po zakończeniu lekcji uczeń będzie umiał:
  • analizować treść zadania,
  • zapisać treść zadania w formie równania lub układu równań stopnia drugiego,
  • sprawnie rozwiązywać równania i układy równań stopnia drugiego.
W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności kluczowe:
  • umiejętność logicznego myślenia;
  • umiejętność wyciągania wniosków;
  • sprawne posługiwanie się technikami rachunkowymi;
  • umiejętność posługiwania się językiem matematyki;
  • umiejętność precyzowania jasnych i zwięzłych odpowiedzi;
  • umiejętność pracy w zespole
  • odpowiedzialność za wyniki pracy własnej.
Typ lekcji:
Lekcja ćwiczeniowa.

Metody pracy:
Praca grupowa.

Do lekcji będą potrzebne:
Arkusz zadań – załącznik nr 1, kalkulator, tablica i kreda.


Przebieg lekcji:

I. Sprawdzenie pracy domowej.

II. Wstęp:
  • Nawiązanie do tematu lekcji.
  • Rozdanie uczniom arkusza z zadaniami do rozwiązania.

III. Lekcja właściwa

  • Podział klasy na 5 zespołów 4-6 osobowych, w których uczniowie pracują nad rozwiązaniem wskazanego zadania z arkusza (15 min).
  • Po upływie danego czasu przedstawiciel grupy przedstawia rozwiązanie na tablicy.

  • Zadania do rozwiązania

    1. Przekątna prostokąta ma długość 85. Powiększając każdy bok o 2 zwiększamy pole o     230. Oblicz długości boków tego prostokąta.

    2. Powierzchnia prostokątnej działki budowlanej wynosi 750m2. Oblicz jej wymiary     wiedząc, że różnią się one o 5m.

    3. Rzucono piłkę tenisową do góry. Wysokość h metrów w czasie t sekund osiągnięta przez     piłkę wyraża się wzorem h=10t-2t2. Oblicz najwyższą wysokość osiągniętą przez piłkę     oraz podaj, po jakim to nastąpiło czasie.

    4. Jak dobrać wymiary prostokąta o obwodzie 60cm tak, aby jego pole było największe?

    5. Bok prostokąta wynosi 60cm. O ile musi być dłuższy od niego drugi bok, aby po     wycięciu z tego prostokąta otworu kołowego o średnicy równej różnicy długości boków     tego prostokąta pozostała część miała największe pole powierzchni?

    6. Właściciel działki o kształcie trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych długości 120m     i 160m chce zbudować na niej prostokątny parking onajwiększej powierzchni tak, aby     dwa jego boki zawierały się wprzyprostokątnych, a jeden z wierzchołków leżał na     przeciwprostokątnej. Jakie powinny być wymiary tego parkingu?

    7. Ogrodnik ma założyć klomb w kształcie jak na rysunku poniżej. Naogrodzenie klombu     ma 40m siatki. Jakie – z dokładnością do 1m – wymiary powinna mieć środkowa,     prostokątna część klombu, aby jego pole było największe?


IV. Praca domowa: Zadanie 6 i 7 z arkusza zadań.

Uzupełniające źródła informacji dla ucznia:
Podręcznik - „Matematyka dla klasy II”




Autor: mgr Małgorzata Kowalczyk
nauczyciel matematyki w liceum w Sędziszowie

Początek publikacji: 2006-06-22
Komentarze + Dodaj komentarz
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl